0

Een gezonder en sterker lichaam met pilates

V
Beauty

07.01.2019
Geschreven door Isabelle Deleye

Tiany zweert al jaren bij pilates. De (intensieve) oefeningen trainen je hele lichaam waardoor je er gezonder, langer en strakker gaat uitzien. Wij geven je de nodige background over de trainingsvorm. Check zeker ook de video waarin Tiany samen met topzwemmer Pieter Timmers een les pilates volgt.

Wat is het?

Pilates is een oefenmethode gericht op het verstevigen van het centrum van ons lichaam, de buik- en bilspieren dus. Pilatesoefeningen maken ons lichaam sterker en zorgen voor meer flexibiliteit, stevigere spieren en een betere houding. Je versterkt zowel je geest als lichaam. En dat op een leuke manier. Drie vliegen in één klap dus. 

Ideale workout voor 'busy bees'

Het grote voordeel aan pilates? De oefeningen vragen niet veel tijd. Elke oefening moet slechts één keer in een beperkt aantal repetities uitgevoerd worden. Wij raden je aan om de oefeningen driemaal per week uit te voeren voor de beste resultaten. Bovendien kan iedereen het leren, ongeacht je lichaamscapaciteiten. Je start op je eigen niveau. Naarmate je meer oefent, evolueert je lichaam in alle aspecten.

een_gezonder_en_sterker_lichaam_met_pilates_Decathlon23
6
Foto © Valeriya Maltsava
een_gezonder_en_sterker_lichaam_met_pilates_Decathlon28
6
Foto © Valeriya Maltsava

Techniek aanleren in een Pilatesstudio

Het is belangrijk dat je de reeks oefeningen op een correcte manier uitvoert. Alvorens je thuis aan de slag gaat, raden we je dus aan om een aantal lessen in een studio te volgen. Eens je de Pilatesflow onder de knie hebt, kan je thuis met het nodige materiaal op je eigen tempo verdergaan. Budgetvriendelijke tools shop je bij Decathlon.

Het verschil met yoga

Yoga is spiritueler. Pilates is puur functioneel en enkel bedoeld om je lichaam anatomisch in de juiste balans te brengen. Pilates heeft niets met zen te maken.

een_gezonder_en_sterker_lichaam_met_pilates_Decathlon22
6
Foto © Valeriya Maltsava
een_gezonder_en_sterker_lichaam_met_pilates_Decathlon27
6
Foto © Valeriya Maltsava
een_gezonder_en_sterker_lichaam_met_pilates_Decathlon26
6
Foto © Valeriya Maltsava

Pilates in de woonkamer

Nog een bijkomend voordeel aan pilates? Je hebt weinig ruimte en materiaal nodig waardoor je – eens je de technieken beheerst – niet buitenshuis hoeft te gaan om de oefeningen uit te voeren. Dit heb je als thuissporter nodig om aan pilates te doen:

  • Een makkelijk, aansluitende en stretchy outfit die de beweging niet belemmert.
  • Pilates wordt traditioneel beoefend zonder schoenen. Antislipkousen zorgen dat je niet uitglijdt tijdens het uitvoeren van de oefeningen.
  • Een dik matje dat je wervelkolom beschermt tegen wrijving is essentieel.
  • Een pilatesring helpt je om een betere lichaamshouding aan te nemen en versterkt je bovenste ledematen en borstspieren.
  • Minibandjes kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Ze verstevigen je onderste ledematen op een zachte manier maar kunnen evengoed ingezet worden tijdens de warming-up om de schouders te triggeren. 

Bekijk onderstaande video waarin je kan zien hoe Tiany topsporter Pieter Timmers laat zweten.





Agenda
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten