0
5

Zo hou jij die gezonde levensstijl vol in de winter

F
News

Er een gezonde en actieve levensstijl op nahouden tijdens de donkere winterdagen is makkelijker dan je denkt. Met deze 5 tips ga jij dit seizoen gezond te lijf.

We hebben allemaal wel eens een winterdipje. Het is nog donker wanneer je naar je werk vertrekt en al terug donker op weg naar huis. Dat zorgt er vaak voor dat je energiepeil lager is dan tijdens de lange en zonnige zomerdagen.

Een aflevering van je favoriete serie kijken in je warme zetel lijkt daardoor vlug aantrekkelijker dan nog door de kou naar je wekelijkse yogales te gaan. Daar komen soms ook de nodige ongezonde snacks bij kijken en voor je het weet blijft er van je summer body niet veel meer over.

Wij verzamelden vijf tips om die motivatiedips tegen te gaan en een gezonde levensstijl te behouden tijdens de koude winterdagen.

1. Mealprep the day away

Toegegeven, je steekt heel wat tijd in mealpreppen, maar die tijd is het zeker waard. Hou elke week een moment opzij om na te denken over je eten van de hele week. Maak daarvan al klaar wat je kan. Wanneer je al een aantal verse maaltijden hebt klaarstaan, ben je minder snel geneigd om tijdens je middagpauze voor die vettige smos kaas te bezwijken of in de avond toch maar voor take-away te gaan. 

Een mealprep hoeft zich natuurlijk niet tot een lunch te beperken. Voorzie voor op het werk ook enkele gezonde snacks zoals een stuk fruit of verse soep. Op die manier krijgt je lichaam de nodige gezonde energie om de dag door te komen en ga je onnodige zoete of zoute cravings op voorhand al uit de weg. Food mission accomplished

healthyfood
5
Foto © Mariana Mevedeva

2. Water is je beste vriend

Hier las je al waarom water drinken essentieel is voor een glowy en stralende huid. Toch zijn er nog heel wat andere voordelen verbonden aan het drinken van voldoende water. Wanneer je meer water drinkt, merk je dat je er zowel een frissere geest als een energieker lichaam aan overhoudt. Even een energiedipje? Hier helpt water drinken je beter dan een blikje frisdrank. De snelle suikers van die laatste zorgen alleen voor meer vermoeidheid later op de middag, terwijl het effect van water blijft. 

Geen fan van ‘droog’ water? Kies dan voor een natuurlijke smaaktoevoeging door een schijfje citroen of een stuk komkommer toe te voegen. Fris, gezond én met een lekker smaakje: wie zei dat water saai was?

water
5
Foto © Melissa Walker

3. Plan je sportmomenten in

Als je al je sportmomenten goed inplant, is de kans groter dat je work-out effectief plaatsvindt. Je kan bijvoorbeeld vroeger opstaan om dat halfuurtje lopen al mee te pikken zodat je vol endorfines naar je werk kan vertrekken én in de avond zonder schuldgevoel je zetel in kan ploffen. 

running
5
Foto © Zac Ong

Geen ochtendmens? Je kan ook je sportoutfit in de ochtend al klaarleggen zodat die jou ligt op te wachten wanneer je thuiskomt. In plaats van onmiddellijk even te gaan zitten, kleed je jezelf vlug om en hup, weg naar de fitness! Wedden dat je daarna tien keer meer ontspannen naar je favoriete serie kijkt? 

4. Beweeg

Bij een kantoorjob zit je vaak een hele dag stil. Haal daarom alles uit je dag en blijf zoveel mogelijk in beweging

  • Probeer elk uur minstens één keer op te staan om je benen te strekken of naar het toilet te gaan. Die kleine dingen maken het verschil.
  • Neem de trap in plaats van elke keer met de lift te gaan. Die tweede verdieping is minder ver dan je denkt. Je zal na een tijdje merken dat niet alleen je humeur, maar ook je conditie erop vooruitgaat. 
  • Kom je niet met de fiets of te voet naar het werk? Probeer dan tijdens je middagpauze een kort wandelingetje te maken of in de avond nadat je hebt gegeten. Wandelen na een maaltijd is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor je spijsvertering. De frisse lucht zal bovendien een middagdipje tegen gaan: win-win.

5. Sleeping beauty

Het klinkt misschien saai, maar voldoende slaap is een wondermiddel voor een gezond en actief leven. Wanneer je slaapritme goed zit, merk je vanzelf dat je overdag meer energie hebt. Die energie kan je gebruiken om te sporten, doet je beter in je vel voelen en geeft je motivatie om je gezonde levensstijl vol te houden in de winter. 

sleep
5
Foto © Sylvie Tittel

Dankzij deze tips heb jij tijdens de donkere winterdagen voldoende energie om actief de dag door te komen. Al is af en toe dagje niets doen zeker ook oké. It’s all about the balance.

Meer gezonde inspiratie vind je hier:

26.11.2018
Geschreven door Elise Coppens




Agenda
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten