0
Margaux van The Holy Berry: powerlady van bij ons
2

Margaux van The Holy Berry: powerlady van bij ons

F
News

Margaux Bonte richtte samen met haar echtgenoot Stephen in 2017 ‘The Holy Berry’ op, een bedrijf dat zijn naam ontleende aan de holy grail van die superfoods: de açai (a-sa-ie).

The Holy Berry is een bedrijf met een missie: het ontwikkelen van heerlijke, kwalitatieve en pure superfoods met een minimale voetafdruk en een maximum aan voedzaamheid. Om aan te tonen dat açai niet alleen in smoothies verwerkt kan worden, ontwikkelde het koppel een gamma van pure en veganistische ‘Nice Cream’ zonder geraffineerde suikers en op basis van hun ‘power açai’.

Margaux is niet enkel een power lady van bij ons, ze werd recent ook power mom. Haar kracht om elke dag opnieuw zowel haar bedrijf als haar gezin te ‘runnen’ haalt ze naar eigen zeggen op dit moment niet uit slaap (sterkte Margaux!). That’s where the superfoods come in… Wij mochten haar enkele vragen stellen!

Margaux van The Holy Berry: powerlady van bij ons
2
Foto © The Holy Berry

Hoe kwam je op het idee om een bedrijf op te starten dat zich met superfoods bezighoudt?

“Wel, ik heb met mijn man 6 maanden in Australië gewoond. Daar hebben wij een gerenommeerde opleiding gevolgd in personal training en sportvoeding. We hebben daar zo veel bijgeleerd over wat je lichaam nodig heeft en zo is onze gemeenschappelijke passie voor gezonde voeding en sport organisch gegroeid. Het is belangrijk om je fysiek goed in je vel te voelen, zodanig dat je psyche ook at ease is. Als afgestudeerde psychologe geloof ik heel sterk in de leuze: ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. En dat geldt volgens mij trouwens ook andersom, een marathon kan je niet lopen als je niet alles op een rijtje hebt op dat moment.”

“In Australië is açai echt een way of life. Voor zowel surfers, jonge mama’s als sportfanaten, is açai als het ware een religie. Açai stond ook bij ons dagelijks op de menu en we waren op slag verslaafd; we voelden en zagen het effect van deze supervrucht al snel en begrepen meteen waarom ze zo populair is. Eenmaal thuisgekomen konden we açai nergens krijgen. Zo zijn we op het idee gekomen om de Belgen kennis te laten maken met dit goud uit het regenwoud.”

Hoe zijn jullie dan concreet aan de slag gegaan?

“Onze plannen zijn vrij spontaan ontstaan. We hadden geen businessplan, het was eerder een ingeving die meteen juist aanvoelde. Het idee was aanvankelijk om na onze opleiding in Australië samen een centrum op te starten en daar mijn kennis van psychologie en onze gemeenschappelijke kennis van sport en voeding te combineren om zo werkelijk de psyche en het lichaam te verbinden. Op dit moment staat dit idee op pauze en focussen we eerst op het op de markt brengen van de eerste kwalitatieve superfoods in België.”

Waren er zaken die moeilijker verliepen dan verwacht?

“Het was uiteraard niet makkelijk om zomaar aan de grondstoffen te raken. We moesten communiceren met volledig andere culturen. Voor onze açai gingen we bijvoorbeeld via Brazilianen en onze passievruchten komen uit Nicaragua. Met de cultuurverschillen houd je dan ook best rekening. Bovendien is de geografische afstand tussen jou en je partners geweldig groot.

Financieel gezien is ons bedrijf een sprong in het diepe. Maar soms moet je eens een risico durven nemen voor iets waarin je rotsvast gelooft. We blijven ook altijd doorgaan tot we tot een product komen waar we trots op zijn. We kiezen daarom niet altijd voor de makkelijkste weg.”

Zijn die superfoods naast gezond ook lekker?

“De pure açaipulp is niet zoet, maar eerder bitter, zoals rauwe cacao. Het is een echte oerbes en is dus niet aangepast aan onze smaak, dit in tegenstelling tot heel wat producten uit de supermarkt: vele vruchten worden gemanipuleerd en zoeter gemaakt, ten koste van hun voedingswaarde. Neem nu de gewone blauwe bes, die was origineel helemaal niet zo zoet als nu. Wij kiezen ervoor ongecultiveerde, pure producten te verkopen en het niet extra zoet te gaan maken.”

Wat betekent werken met lokale bedrijven en eerlijke producten voor jou?

“Het zal heel erg cliché klinken, maar ik wil producten brengen alsof ze voor mezelf zouden zijn. Het merk moet echt uitstralen wat wij zelf belangrijk vinden. Het respect voor de natuur, de habitat van de vruchten en natuurlijk voor de mensen die meewerken aan het plukproces zijn voor ons de meest cruciale aspecten. Bovendien zijn al onze vruchten afkomstig van wildpluk en niet van plantages, zo vermijd je ook het gebruik van pesticiden. Wij bezoeken de boeren persoonlijk om echt uit te pluizen wat de producten voor hen betekenen. Ook het transport proberen we zo duurzaam mogelijk te houden.

We onderhouden goede relaties met onze partners ter plaatse die erop toezien dat de boeren faire prijzen krijgen voor hun producten. Wij geloven echt in een eerlijke handel. Enkel zo kunnen we garanderen dat we er ook de beste kwaliteit voor terugkrijgen en onze partners niet verleid worden om de prijs in kwaliteit te compenseren.”

Hoe ziet de toekomst van ‘The Holy Berry’ eruit?

“Wij blijven innoveren. We hebben nog heel veel leuke ideeën, maar proberen om niet te snel vooruit te lopen. Mensen moeten echt nog in contact komen met het idee van superfoods en vertrouwen krijgen in onze kwaliteit.”

Wat is hét advies dat je aan een jonge ondernemer zou geven?

“De absolute tip? Goh, ik denk dat ik dan moet gaan voor: blijf trouw aan je eigen visie en wijk daar niet van af. Laat je niet verleiden door angst, onzekerheid of verlangen naar winst, maar blijf bij hetgene waarin jij gelooft. Leg de lat hoog!”

Shop hier de producten van The Holy Berry. 

29.07.2018
Geschreven door Anna Strauwen




Agenda
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten