0
4

Laurence van Laurence D'Ari: power lady van bij ons

F
News

08.07.2018
Geschreven door Amélie De Rycke

“Ik heb als sinds jaar en dag een echte voorliefde voor zonnebrillen; ik schat dat ik er zo’n 100 liggen heb.” Het was voor haar omgeving dan ook geen verrassing dat Laurence in februari 2017 haar eigen zonnebrillenlabel oprichtte. Hoe die eerste maanden verliepen, lees je hier.

De naam Laurence D’Ari is een eerbetoon aan haar vader, de persoon van wie de ambitieuze Laurence Bourguignon haar drive en creativiteit erfde. Binnenkort stelt de goedlachse Kontichse al haar tweede zonnebrillencollectie voor, een bescheiden uitbreiding van haar eerste lijn, die intussen al in 46 winkels verspreid over 4 landen ligt. Niet slecht voor een merk dat officieel net iets langer dan een jaar bestaat. Laurence vertelt ons hoe zij het opstarten van haar eigen bussiness beleefd heeft; zoals altijd met hond Suzy aan haar zijde.

_MG_6672bewerkt
4
Foto ©

Vanwaar het idee om een zonnebrillabel op te starten?

“Toen ik na de zwangerschap van onze tweeling een hele tijd thuis was gebleven, voelde ik dat het tijd was om met een eigen project te starten. Ik had altijd met veel plezier in het interieurbedrijf van mijn vader gewerkt maar ik wilde graag, net zoals mijn vader zìjn bedrijf oprichtte, zelf met evenveel passie iets opstarten. De keuze voor een zonnebrillenlabel was eigenlijk vrij snel gemaakt. Ik heb als sinds jaar en dag een echte voorliefde voor zonnebrillen; ik schat dat ik er zo’n 100 liggen heb.”

Hoe ben je dan concreet aan de slag gegaan?

“Dat proces ging uiteraard niet over 1 nacht ijs. Ik ging mijn licht opsteken op verschillende brillenbeurzen en volgde een cursus aan de Ecole des MOF Lunetiers in Morez, aan de grens tussen Frankrijk en Zwitserland. Daar leerde ik op een paar dagen tijd zelf een montuur in acetaat maken, het materiaal waaruit de brillen van Laurence D’Ari vandaag gemaakt worden. Ik was er een beetje het kneusje van de groep. De andere cursisten waren ambitieuze opticiens en ik was toen nog volop aan het twijfelen of ik al dan niet mijn merk zou oprichten. 

Wat ik daar vooral besefte was dat ik absoluut een technisch designer met al wat ervaring nodig had om me te ondersteunen bij het ontwerpen van de monturen. Daarnaast moest ik ook een goede fabricant weten te vinden die me kwaliteit kon garanderen. Omdat ik niet meteen de juiste partners vond, had ik mijn droom bijna opgeborgen. Een goede vriend bracht me echter net op het juiste moment in contact met een Italiaanse vriendin van hem, een technisch designer waarmee ik meteen een klik had. Die vrouw begrijpt me niet alleen, ze daagt me ook uit en zo komen we steeds opnieuw tot een mooi resultaat. Bovendien bracht zij me in contact met een goede fabrikant, eentje die de productie van heel wat grote merken doet.”

"Ik stel niet alleen een goede kwaliteit maar ook een goede service voorop."
_MG_6696bewerkt
4
Foto ©

Zijn er zaken die moeilijker verlopen dan gedacht?

“Waar ik momenteel het meeste moeite mee heb is de communicatie met mijn Italiaanse fabricant. Ik heb het gevoel dat ik steeds moet ‘trekken en sleuren’ en deadlines worden daar nogal makkelijk verschoven. Gelukkig merken mijn klanten daar niets. Ik koos ervoor om zelf een grote stock in te slaan zodat de opticiens die Laurence D’Ari verkopen nooit moeten wachten en ik kan leveren op het moment dat zìj dat willen. Dat is financieel iets riskanter, maar de vertrouwensrelatie die ik met de klant heb, primeert. Ik stel niet alleen een goede kwaliteit maar ook een goede service voorop.”

Is er naast je technisch designer nog iemand die met jou samenwerkt voor Laurence D'Ari?

“Over het algemeen doe ik zo goed als alles zelf, van facturatie tot verkoop, verzending en de opvolging van de productie. 2 dagen per week werkt mijn vriendin Coralie ook voor Laurence D’Ari. Da’s heel fijn want zij ként mij en weet dus wat ik wil en staat voor 100% achter het merk. Daarnaast is ze een heel goede sparring partner die me weet te triggeren.”

Laurence D'Ari is nog een jong merk, hoe is het eerste jaar voor jou verlopen?

“Voor de buitenwereld is Laurence D’Ari inderdaad nog een piepjong merk, maar ik ben er eigenlijk al bijna 5 jaar mee bezig. Ik heb heel wat goede reacties gekregen sinds de lancering. De opticiens zijn tevreden van de kwaliteit, de pers heeft de zonnebrillen goed opgepikt… Ik mag absoluut niet klagen!”

_MG_6684bewerkt
4
Foto ©

Momenteel bestaan de collecties enkel uit zonnebrillen. Komen daar ooit ook optische exemplaren bij?

“Eigenlijk zit in de collectie van 2018 een optische bril. Een van de monturen uit die collectie leende zich er namelijk heel goed toe. Maar het klopt dat op die montuur minder aandacht gevestigd wordt. Het is niet meteen mijn bedoeling om mijn eerstvolgende collecties uit te breiden met optische brillen. Die markt is naar mijn mening al zo verzadigd. Wat ik op termijn wel zou willen doen, is ook een mannencollectie uitbrengen. We zien wel wat de toekomst brengt. Ik wil alles op een beredeneerde manier doen.”

Wat is het beste advies dat jij iemand zou geven die een eigen zaak wil beginnen?

“Doe vooral je eigen ding. Zet bij wijze van spreken oogkleppen op en kijk niet naar anderen. Werk je eigen project op een beredeneerde manier uit. Stel een duidelijk bussinessplan op, denk goed na over waar je met je merk naartoe wil, volg je gevoel en werk hard!”

Ontdek hier alle verkooppunten van Laurence D’Ari.





Wedstrijden
Agenda

25.01.2018 - 27.11.2018

SASK: Shoes Selection

25.01.2018 - 27.11.2018

SASK: Shoes Selection

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten