0
9

Fabienne Chapot en Sophie Van Bentum: Powerladies

F
News

Wie de nieuwe winkel van Fabienne Chapot in Antwerpen binnenstapt, wordt opgenomen in een vrolijke wereld vol kleur en prints. Fabienne Chapot en Sophie Van Bentum vertellen ons het verhaal achter het merk.

 

 

Op 5 oktober 2018 opende het Nederlandse merk Fabienne Chapot een eerste Belgische winkel in Antwerpen. Oprichtster Fabienne Chapot neemt vandaag vooral sales, marketing en design in combinatie met de strategische beslissingen van het bedrijf op zich, terwijl Sophie Van Bentum als Creative Director instaat voor het visuele en creatieve gedeelte. Het powerduo vertelde ons meer over de nieuwe Belgische uitdaging en het ondernemerschap.

powerduo

Jullie staan samen aan de top van Fabienne Chapot. Fabienne, was het moeilijk voor jou om professionele taken wat meer los te laten?

“Ik zeg altijd dat het makkelijk is om professionele dingen los te laten wanneer je weet dat het bij iemand anders in goede handen is. Daar ben ik helemaal gerust in. Sophie en ik zijn echt een goed team en dat is altijd al zo geweest. Vanaf het begin hadden we een klik en triggerden we iets positiefs in elkaar. We zijn heel anders, maar hebben hetzelfde level van energie en een enorme drive om er professioneel keihard voor te gaan. Samen zijn wij echt het voorbeeld van hoe één plus één soms drie kan zijn”.

"Het is makkelijk om professionele dingen los te laten wanneer je weet dat het bij iemand anders in goede handen is" - Fabienne Chapot
Fabienne
9
Foto © Fabienne Chapot
Sophie
9
Foto © Fabienne Chapot

Van links naar rechts: Fabienne Chapot & Sophie Van Bentum

Vanwaar jullie keuze om een eerste buitenlandse winkel in Antwerpen te openen?

“Dat was voor ons echt een logische stap. Antwerpen is sowieso een creatieve modestad. Er zijn enorm veel stijlvolle mensen aanwezig waarvan de stijl helemaal aansluit bij onze visie”, verduidelijkt Fabienne. “Er was ook al veel interesse voor ons merk vanuit België, daarom durfden we hier die eerste buitenlandse sprong wagen.”

“Deze buurt in de Wilde Zee is bovendien ideaal om dat echte boetiekgevoel dat ons zo typeert te creëren. In Amsterdam zitten we in De Negen Straatjes, deze vier straatjes roepen een gelijkaardige sfeer op. We voelen ons hier echt thuis. Alle winkels in deze buurt zijn wat kleinschaliger, sympathieker en persoonlijker. We hopen zo ook de Antwerpenaren mee te nemen in onze wereld.”

Die Fabienne Chapot-wereld is het resultaat van een rebranding. Wat was de aanleiding hiervan?

“Het was een samenloop van twee verschillende dingen. Ten eerste was de merknaam van het toenmalige accessoireslabel ‘Fab’ moeilijk bruikbaar voor buitenlandse registratie. Verder hadden we net besloten om kleding te beginnen ontwerpen, dat zorgde voor het juiste moment om ‘Fabienne Chapot’ als nieuwe naam te kiezen. Het was de perfecte timing om het merk meer persoonlijkheid te geven en echt ons eigen verhaal te creëren.”

Fabienne_Chapot_FW18_14-1162_1
9
Foto © Fabienne Chapot

Kleur, positiviteit, energie

Ook jullie collecties starten altijd vanuit een verhaal. Hoe gaat dat in zijn werk?

“Voor ons primeert dat mooie verhaal achter elke nieuwe collectie. We vertellen een verhaal, focussen liever niet op trends”, licht Sophie toe. “Zo maken we er ons eigen ding van. Een kledingstuk gaat zo léven en elk ontwerp krijgt een extra dimensie. Het is toch veel leuker om een stuk in je kleerkast te hebben waar een heel verhaal aan vasthangt?”

“Voor één van de huidige collecties ‘Café de Flore’ startte ik bijvoorbeeld bij het idee van een kunstenares die ongeveer 30 jaar oud is en in Parijs woont. Ik leg dat concept voor aan het designteam en dan vragen we ons af: Hoe leeft zij? Hoe kleedt zij zich? Hoe vertellen we dat via onze kleding? Zo kiezen we dan kleuren en prints die helemaal bij dat visuele beeld passen. En dat spreekt de mensen aan, de kledingwinkels zijn nog niet zo lang open, maar het is heel snel een succes geworden.”

Fabienne_Chapot_FW18_15-1262_1
9
Foto © Fabienne Chapot
Fabienne_Chapot_FW18_1-0065_1
9
Foto © Fabienne Chapot

Die kleuren en prints typeren alle collecties, matcht dat ook met jullie persoonlijkheden?

“Wij zijn exact zo (lacht). We vinden eigenheid en trouw zijn aan onszelf heel belangrijk binnen ons merk. We willen positiviteit, energie, kleur en passie uitstralen. Dat is helemaal wie wij zelf zijn. Iedereen die bij ons werkt, moet ook mee in datzelfde verhaal passen, van het designteam tot de verkopers in de winkels. Daarin ligt volgens mij de kracht van ons merk: het geheel klopt.”

Hoe omschrijven jullie de kledingstijl van Fabienne Chapot in jullie eigen woorden?

“Onze kleding is een mooie mix van stoer en vrouwelijk, het is boldly feminine. We combineren het stoere, het uitgesprokene, maar toch ook het vrouwelijke aspect. Die vrouwelijke knipoog en die eigenwijsheid uit de collecties zitten echt in onze persoonlijkheid en we hopen dat stukje van onszelf uit te drukken via de kleding”, aldus Fabienne.

“Het is ook een beetje alles of niets met onze ontwerpen: ofwel vind je het leuk, ofwel absoluut niet. Maar overal waar je een stuk van ons draagt, val je wel op. We hopen dat vrouwen onze winkel binnenstappen, iets passen en vervolgens denken ‘wauw, ik kan dit wél dragen, ik sta hier mee’. Op die manier kunnen we ze zelfvertrouwen én dat boldly feminine gevoel geven.

Fabienne_Chapot_FW18_13-1121
9
Foto © Fabienne Chapot
Fabienne_Chapot_Shot_33_072_
9
Foto © Fabienne Chapot

Over dromen najagen

Hebben jullie tips voor vrouwen die zelf in de modewereld willen beginnen?

“Ik ben er echt van overtuigd dat je het er altijd gewoon op moet wagen. Als je genoeg passie en voldoende drive hebt om hard te werken, dan moet je het proberen. Als je het niet probeert, weet je het nooit. Kijk verder dan alle obstakels op de weg. Veel mensen hebben mij bijvoorbeeld afgeraden om te beginnen met accessoires en hebben mij daarna afgeraden om met kleding te beginnen. Ze zeiden ‘wat ga je doen in een wereld waar er al zo veel is?’. Ik heb niet geluisterd en ben voluit voor mijn droom gegaan. Je moet in je eigen droom blijven geloven. Het klink oh zo cliché, maar het is gewoon waar. Je moet gewoon doén”, geeft Fabienne mee.

"Blijf trouw aan jezelf en zet alles op alles" - Sophie Van Bentum

Ook Sophie heeft enkele tips. “Eigenheid is enorm belangrijk. Als je een modemerk wil starten, moet je iets te vertellen hebben. Je kan los staan van trends zolang je een sterk verhaal op zich hebt. De meest succesvolle merken zijn de merken die het dichtst bij zichzelf staan. Mijn boodschap is dus: blijf trouw aan jezelf en zet alles op alles”.

CHAPOT_WCFF18_1322
9
Foto © Fabienne Chapot

Van links naar rechts: Sophie Van Bentum & Fabienne Chapot

Is volgens jullie een portie geluk ook belangrijk bij ondernemen of gaat het eerder over slim handelen?

“Ja, er zit zeker ook geluk in. Je moet uiteraard goed nadenken over wat je doet en je moet een goed team bij elkaar zoeken, maar succes is een mooie samenloop van een geluksfactor én een sterk plan. Er zijn zó veel briljante mensen met briljante ideeën op de wereld, maar dat wil niet zeggen dat elk plan zomaar werkt of dat elk idee aanslaat.”

“Veel mensen willen iets ondernemen of in de mode werken, maar vaak vergeten ze dat ze ook veel dingen moeten opgeven hiervoor. Zeker in het begin moet je opofferingen maken. Van 9 tot 5 aan een eigen onderneming werken, dat gaat gewoon niet. Het overlapt onvermijdelijk met je privétijd. Daarnaast staat er ook nergens in een boekje geschreven hoe je succesvol wordt. Je kan proberen en hopelijk leidt het tot succes, maar je weet nooit zeker of het gaat lukken. Daarom moet je gewoon risico’s durven nemen om je dromen na te gaan.”

Bedankt voor de nuttige tips en voor een blik achter de schermen. We wensen jullie heel veel succes met de winkel in Antwerpen!

  • Je kan je laten onderdompelen in de wereld van Fabienne Chapot in de Schrijnwerkersstraat 20 in Antwerpen.

Meer girlboss inspiratie vind je hier:

30.10.2018
Geschreven door Elise Coppens




Agenda
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten