0
12

Achter de schermen bij Studio Terre Bleue

F
News

11.10.2018
Geschreven door Tiany Kiriloff

Wij kregen een exclusieve rondleiding achter de schermen bij Belgisch merk én ‘Fashion Brand Of The Year 2018’ Terre Bleue en ontdekten er hoe een silhouet uit een schetsboek tot leven komt tot een volwaardige collectie. 

Al sinds 2002 brengt familiebedrijf Terre Bleue elk jaar stijlvolle en kwaliteitsvolle kledingcollecties in de winkel. Wij dragen het eindresultaat, maar zien niet het team designers dat elk jaar opnieuw 12 maanden keihard werkt om de beste versie van jouw kledingstuk in de rekken te krijgen.

Dat het de beste versie is, daar zijn de klanten in ieder geval van overtuigd. Terre Bleue won namelijk op de tweede editie van de Belgian Fashion Awards de publieksprijs voor ‘Fashion Brand of the Year’. Studio Terre Bleue nam ons mee voor een exclusieve rondleiding achter de schermen.

IN3A8679
12
Foto © Felicia Van Ham

Over Studio Terre Bleue

Waar vinden jullie altijd weer inspiratie voor jullie collecties?

“Bij Terre Bleue is creativiteit het kloppend hart van het bedrijf”, verduidelijkt ontwerper Gert. “We halen zeker niet alleen inspiratie uit de modewereld, maar uit een heel brede waaier aan elementen. We bezoeken vaak beurzen, houden trend reports in het oog, dat is dan eerder het vakgedeelte. Daarnaast reist het hele ontwerpteam graag, zowel voor het werk als privé. Elke plek geeft ons weer nieuwe indrukken en nieuwe inspiratie om te creëren. We observeren mensen, bezoeken musea en festivals, fotograferen, kijken films, luisteren naar muziek.  Als ontwerper moet je een heel brede kijk op de wereld hebben, want al die elementen gaan het modelandschap mee beïnvloeden.”

IN3A8644
12
Foto © Felicia Van Ham
middenfoto
12
Foto © Felicia Van Ham

Start een nieuwe collectie dan eerder vanuit die eigen inspiratie of beginnen jullie eerst te brainstormen over wat de klant verwacht in het nieuwe seizoen?

“In het begin starten we wel echt vanuit onze eigen ideeën. Gaandeweg komen al onze ideeën samen op moodboards en maken we keuzes. In het begin is het nog een melting pot van al onze verschillende ideeën. Een team vol verschillende mensen levert telkens weer ideeën vol eigenheid op. Tegelijkertijd vinden we vaak verrassende overlappingen. Daaruit halen we weer nieuwe inspiratie. Die moodboards resulteren uiteindelijk in de thema’s en kleuren voor het seizoen”.

“Eens we een idee hebben van ‘dit wordt het’, gaan we kijken naar hoe we dat thema en die kleuren het best kunnen gebruiken in onze ontwerpen. Vanaf dat moment draait alles rond de klant en hoe we voor hen het beste ontwerp kunnen maken. We willen met de ontwerpen de klanten de beste versie van zichzelf laten zijn.”

IN3A8623
12
Foto © Felicia Van Ham

DE IDEALE VERSIE VAN JEZELF

Dat is een mooie doelstelling. Kunnen jullie daar iets meer over toelichten?

“Ja, dat is eigenlijk echt het DNA van Terre Bleue”, aldus marketing manager Liesbeth. “We willen elke klant flatteren, de beste versie van zichzelf laten zijn. Via onze elegante en vrouwelijke kledij willen we hen zelfvertrouwen geven. Als je weet dat je er goed uitziet omdat je mooie kleding draagt, geeft dat meer zekerheid en zit je goed in je vel.”

We willen elke klant flatteren, de beste versie van zichzelf laten zijn.

Is dat ook waarom de ideale pasvorm van elk kledingstuk zo belangrijk is voor jullie?

“Absoluut. We testen grondig hoe onze ontwerpen zitten, of ze makkelijk draagbaar zijn, hoe ze in de plooi vallen, hoe lang ze meegaan … Daar kruipt heel veel tijd in, omdat we onze klanten de beste kwaliteit beloven. Wij vinden het heel belangrijk om die belofte na te komen.”

“Eerst testen we alles op een paspop. Daar kunnen de modellisten al de eerste problemen uit de ontwerpen halen. Daarna doen we fittings bij echte mensen en voeren we opnieuw aanpassingen uit. Zo passen we een ontwerp soms tot wel zes keer aan, om zeker te zijn dat het kledingstuk niet alleen flatterend en mooi, is maar ook echt comfortabel zit. Want iets kan mooi zijn, zolang het niet goed zit, ga je er jezelf echt niet beter door voelen.”

IN3A8598
12
Foto © Felicia Van Ham
paspop
12
Foto © Felicia Van Ham

Dat testproces is dan ook een van de elementen die bijdragen aan de kwaliteit van jullie kleding. Hoe proberen jullie die kwaliteit verder mee te nemen in de ontwerpen?

“We zoeken overal naar kwaliteitsvolle stoffen en unieke prints. We steken enorm veel tijd in de sourcing daarvan”, licht commercial director Peter Perquy toe. Alle stoffen en prints worden herbekeken, herbekeken en herbekeken (lacht). We willen echt de juiste match op vlak van kleuren en prints, zowel binnen één collectie als met de vorige collecties. Dat mix-en-match-principe ligt aan de basis van elke collectie. Eigenlijk ligt dat gewoon aan de basis van ons DNA. Alle stukken moeten combineerbaar zijn en op verschillende manieren draagbaar zijn. Casual, cocktail, alles moet mogelijk zijn.”

IN3A86772
12
Foto © Felicia Van Ham

BELGISCHE MODE

Ook jullie dragen het label ‘designed in Belgium’, waarom vinden jullie dat zo belangrijk?

“Niet alleen in België zelf, maar ook naar het buitenland toe kunnen we echt vele cases maken over waarom het label ‘Belgisch’ zowel goede kwaliteit als creativiteit inhoudt. Kijk maar naar de Antwerpse Zes … Een mooier visitekaartje kunnen we niet hebben. ‘Designed in Belgium’ staat in de internationale modewereld zeker voor kwaliteit en originaliteit.”

Belgen mogen echt wel meer chauvinistisch en fierder zijn op ons land.
IN3A8452
12
Foto © Felicia Van Ham

“Ook wij bij Terre Bleue zijn trots over de kwaliteit van onze collecties en over ons werkproces. Belgen mogen echt wel meer chauvinistisch en fierder zijn op ons land. De populariteit van de #ikkoopbelgisch is ook het bewijs dat we dat steeds meer durven én dat het label succes heeft. Wel vinden we het enorm belangrijk dat we dat label niet op een plat commerciële manier gebruiken. Het label past ook echt bij het DNA van ons bedrijf, anders zou het niet werken bij de klanten.”

IN3A87202
12
Foto © Felicia Van Ham
foto2
12
Foto © Felicia Van Ham

Jullie verhaal maakt ons nieuwsgierig naar de nieuwe collectie. Wat kunnen we daarvan verwachten?

“Uiteraard zitten al die elementen van kwaliteit, combineerbaarheid en een goede pasvorm er weer in (lacht). De collectie waar we momenteel mee bezig zijn, gaat net na nieuwjaar in verkoop. Nu beginnen de eerste prototypes binnen te komen, starten de eerste omkleuringen van de stoffen, de eerste fittings … Het is allemaal heel spannend nu. Meer kunnen we nog niet verklappen, maar hou Terre Bleue zeker in het oog, want het belooft weer mooi te worden!”

IN3A87632
12
Foto ©

Meer over Terre Bleue lees je hier:





Agenda
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten