0
5 dingen die wij onthouden van de Fashion Retail Evening van Creamoda
5

5 dingen die wij onthouden van de Fashion Retail Evening

F
News

Op donderdag 4 oktober 2018 organiseerde de Belgische Modefederatie Creamoda, Mode-Unie en Comeos de tweede editie van de Fashion Retail Evening over influencer marketing. Wij waren erbij en brengen voor jou verslag uit!

De organisatoren stelden die avond een mooi programma van sprekers samen. Liselot Hudders, professor communicatiewetenschappen aan  de UGent, en Maarten Kesteloot, CEO van het online influencer marketing platform Influo, kwamen praten over wat influencer marketing inhoudt, welke impact het heeft op de consument en de influencers zelf en waarmee merken best rekening houden bij een samenwerking. 

Influencers en boss ladies Francine Kerckhaert van My life in colors en Freya Poppe van het Belgische label Tutu Chic lichtten vervolgens hun kant van het verhaal toe: hoe kiezen zij samenwerkingen die perfect bij hun profiel passen? 

5 dingen die wij onthouden van de Fashion Retail Evening van Creamoda
5
Foto © Creamoda
5 dingen die wij onthouden van de Fashion Retail Evening van Creamoda
5
Foto © Creamoda

Wat is influencer marketing?

Professor Liselot Hudders stelt dat er nog niet echt een definitie bestaat. “Het is eigenlijk een vorm van native advertising. Het heeft de look en de feel van een gewone Instagram-post, terwijl het om reclame gaat. Dat beïnvloedt het keuzegedrag van de consument enorm. De post lijkt oprecht een aanbeveling van de influencer zelf, wat het een heel effectieve vorm van word-of-mouth-reclame maakt.”

Toch is influencer marketing volgens Maarten Kesteloot, CEO van Influo, méér dan pure advertising. “Het is als bedrijf of merk belangrijk om een goede relatie met een influencer op te bouwen. De influencer is bij een samenwerking een storyteller die vertelt over waarom hij het merk graag gebruikt. Het gaat hier over mensen en niet over ad buying spaces. De samenwerking persoonlijker maken is voor veel bedrijven nog een werkpuntje.”

Wat vinden influencers zelf?

Influencer en girlboss Francine Kerckhaert deelt diezelfde mening van Kesteloot. “Het is voor mij heel belangrijk om alleen maar ‘ja’ te zeggen tegen merken die volledig bij mijn persoonlijkheid passen én waarmee ik op lange termijn iets mooi kan opbouwen. Sommige merken sturen een standaardmailtje waarin overduidelijk enkel mijn naam is veranderd, maar die onpersoonlijke aanpak werkt zeker niet”, klinkt het bij Francine.  

Ook Freya Poppe benadrukt dat “zo maar op alles ja zeggen, alleen maar het tegenovergestelde effect teweegbrengt. Daar verlies je alleen maar je geloofwaardigheid mee. Die is nochtans cruciaal om jezelf op de kaart te zetten bij je volgers, klanten en bedrijven. Instagram is je visitekaartje, elke foto op je feed moet jouw verhaal vertellen en het hele plaatje moet kloppen.”

5 insidertips voor influencers (to be)

Hieronder verzamelen we speciaal voor jou de 5 insidertips die wij die avond meekregen om jouw wall of influencer fame te vergroten: 

Tip 1: kwalitatieve foto's

Instagram is je naamkaartje in de vorm van foto’s. Als je via dit platform professionele resultaten wil bereiken, is het heel belangrijk dat elk beeld van goede kwaliteit is. Je kan eventueel ook een persoonlijk aangepaste filter in al je posts gebruiken waarmee je jouw eigen stijl extra herkenbaar kan maken.

Tip 2: een mooie feed

Niet alleen de foto’s moeten mooi zijn, ook je feed zelf moet aantrekkelijk zijn. Denk goed na over welke foto je plaatst en kijk naar je vorige post om te zien of alles matcht. Zo oogt je Instagram-overzicht mooi en professioneel

Tip 3: vertrek vanuit een passie

Als je het via Instagram (professioneel) wil maken als influencer is het belangrijk om te starten vanuit een passie. Denk goed na over welke interessante content jij kan creëren en voor wie

Tip 4: geloofwaardigheid

Check bij elke post of de content past bij jouw profiel en bij wie jij bent. Volgers en merken vinden geloofwaardigheid heel belangrijk. Dat houdt ook in dat je beter niet alle voorstellen van merken zomaar accepteert. Niemand is geïnteresseerd in een wandelend reclamebord! 

Tip 5: Engagement

Zorg ervoor dat je zelf heel actief bent op je profiel. Dat kan op verschillende manieren. Heb je een nieuwe volger? Ga dan eens naar dat profiel en like een post. Wanneer jij ook acties uitvoert op de profielen van je volgers, zullen zij zich gewaardeerd en gezien voelen. Een tweede manier om actief te blijven is niet alleen denken aan je foto’s, maar ook aan Instagram stories. Geef je volgers een kijkje achter de schermen: wie ben je en wat doe je? Succes verzekerd! 

Meer tips lees je hier:

5 dingen die wij onthouden van de Fashion Retail Evening van Creamoda
5
Foto © Creamoda
5 dingen die wij onthouden van de Fashion Retail Evening van Creamoda
5
Foto © Creamoda
11.10.2018
Geschreven door Elise Coppens




Agenda
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten