0
SS18 - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11

Dit seventies label is helemaal terug van weggeweest

F
Looks / News / Trends

Wrangler, het super coole jeanslabel is terug in België!

Creative director van Wrangler EMEA Sean Gormley vertelt over de nieuwe collecties van Wrangler, de collab met Peter Max en zijn personal life

Sean Gormley - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto ©

Wat is het verhaal achter Wrangler?

In de jaren zeventig was Wrangler het grootste jeansmerk ter wereld. In 1996 was een op de vijf paar jeans die in Amerika werd verkocht van Wrangler. Door ons succes werden we de grondlegger van denim. We willen consistent blijven en leveren authentieke producten, vermengd met innovatieve technieken, functies en afwerkingen om te voldoen aan de moderne pasvormen.

Voor SS18 ontwierp Wrangler 3 collecties: de SS18 collectie, Wrangler by Peter Max en Blue & Yellow. Waarom heb je besloten om deze 3 collecties te ontwerpen?

We hebben net het 70-jarig bestaan van Wrangler gevierd. Tegelijkertijd gaan we ook doorheen een revolutie. We evolueren van een functioneel merk voor rodeorijders op het platteland naar echte stadsmensen die een nieuwe manier van denken hebben.   

Waar haalde je de inspiratie voor deze 3 collecties?

Voor de collectie Lente Zomer 2018 maakten we gebruik van de archieven om een modern gevoel te bieden dat nog steeds geïnspireerd is op het retro-tijdperk van de jaren 70. De evolutie van het merk is in volle gang met een krachtigere, expressiever en rijkere collectie. Erfgoed is het sleutelwoord. 

De Blue & Yellow capsulecollectie is een interpretatie van denim en casualwear dat nieuw leven is ingeblazen. Het is een flashback naar de jaren 80 en 90, waarbij jeugdige energie en drukke logo's werden gecombineerd om op te vallen in de mainstream fashion. Blue & Yellow zijn diep verankerd in de geschiedenis van Wrangler, want dat waren de kleuren van het symbool van het denimmerk tijdens sportevenementen.

De Peter Max-collectie is geïnspireerd op Max's artistieke kosmische afbeeldingen, caleidoscopisch werk en de aura rond de kleuren en beelden. We werkten voor het eerst samen met Max in het begin van de jaren 1970 en deze nieuwe, geheel in Europese stijl gemaakte lijn - voor zowel mannen als vrouwen - heeft hetzelfde gedurfde, kleurrijke en vrolijke gevoel.  

Blue & Yellow - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler
Blue & Yellow - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler

Vorig jaar bestond Wrangler 70 jaar. Hoe hebben jullie dat gevierd?

Om deze mijlpaal te vieren, hebben we de eerste wereldwijde collectie "Retro Glory", een nieuw Wrangler 70 Years logo en een reclamecampagne opgericht. Dat was allemaal geïnspireerd op archiefvondsten die de creativiteit in zowel denim als de vrolijke en optimistische sfeer van de jaren 1970 weerspiegelen.

Aspecten uit dit tijdperk die nieuwe ideeën over positiviteit, popcultuur en vrijheid verspreidden, zijn nu verweven in items die te vinden zijn in de Retro Glory-collectie: zoals stone washed jeans, felblauwe tinten en levendige grafische tees. Deze thema's worden ook tot leven gewekt door middel van gedrukte en digitale advertenties. Wrangler 70 Years bevat beelden gericht op close-upproductdetail en subtiele sexy suggestiviteit.

We lanceerden ook onze premiumlijn van kunstenaar Peter Max, die de kleurrijke, pop- en jeugdige thema's uit de Retro Glory-collectie voortzet.

Voor the Wrangler by Peter Max collectie hebben jullie samengewerkt met Peter Max. Vanwaar die tweede samenwerking?

Zijn werk is echt een bron van inspiratie: verzadiging, kleur, geluk en verkenning. Zijn kosmische graphics, zijn caleidoscopisch werk en alle aura rond de kleuren en beelden zijn zo relevant om kunst met mode te verenigen.

Ik citeer Peter Max: "Het was geweldig om in de jaren 60 met Wrangler verbonden te zijn, want het was het grote Amerikaanse cowboymerk van spijkerbroeken en de hippies begonnen ze samen met de bell-bottoms te dragen. Ik hield ervan mijn kleuren en beelden toe te voegen en het is spannend om het terug te brengen tijdens de 50e verjaardag van de Summer of Love."

Wrangler by Peter Max - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler
Wrangler by Peter Max - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler

Wat is jouw favoriete stuk uit de SS18 collectie?

We lanceren de Retro Straight fit voor dames. We hebben al innovatie en pasvormsexpertise getoond met onze Body Bespoke lijn voor dames, maar voor mij is niets zo vleiend en sexy als een retro-look. Het accentueert de heupen, en heeft grotere achterzakken die hoog zijn geplaatst. Het rechte silhouet betekent dat we een beetje stretch of 100% katoendenim kunnen gebruiken.

Retro Straight - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler

De Spring Summer 2018 zal verkocht worden in Men at Work, America Today, JUTTU, Monar & Clothes, Clinic… Waarom die Belgische winkels?

We zijn daarmee begonnen, omdat het de belangrijke trendsetters zijn in België. Deze winkels kunnen breken met de huidige mode-standaard en een stapje verder gaan. Wrangler wordt gezien als zeer relevant voor hun klanten die constant op zoek zijn naar progressie en nieuwe looks in hun dagelijkse outfit. 

SS18 - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler
SS18 - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler
SS18 - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler
SS18 - Wrangler: hét jeanslabel terug in België
11
Foto © Wrangler

Wat is jouw mening over Belgische mode?

Belgische mode was een inspiratiebron tijdens mijn studententijd in Londen. De verfijning is belangrijk: de kenmerkende mix van modern maatwerk, streetwear-invloeden, grafisch minimalisme en het gebruik van patronen (met name Dries Van Noten) - allemaal met een vleugje melancholie.

Welke Belgische merken volg jij?

Margiela. Raf Simons, Dries Van Noten en Alyx. De eerste om alle bovengenoemde redenen - en Alyx omdat ik denk dat ze hier in onze achtertuin een nieuwe en interessante streetwear-esthetiek creëren.

Je bent momenteel aan het trainen voor je eerste marathon. Hoe combineer je zoiets intens met een drukke carrière?

Het is niet gemakkelijk: de vroegere ochtenden en lopen tijdens de lunch. Maar eigenlijk is het erg lonend en geweldig om een andere intense uitdaging te hebben in het leven naast mijn werk.

Je werkt al voor Wrangler sinds 2008. Wat was voor jou het meest memorable moment tot nu toe?

Ik heb in deze jaren veel memorabele momenten met het merk gehad. Ik kijk met veel liefde terug op eerdere Blue Bellcollecties. Maar het meest memorabele was het presenteren van Wrangler op de prestigieuze Pitti Uomo-show in januari 2017. Dat was het begin van een groot jaar voor het merk. We vierden zeventig jaar Wrangler, en we hadden zulke spannende collecties om de wereld te laten zien .... Onze opnieuw bekrachtigde Wranglerhoofdlijn, Wrangler door Peter Max en Blue & Yellow. Ik was meer dan ooit trots op mijn positie. Het was het begin van een jaar waarin ik geloof dat we een sterk hoofdstuk in de geschiedenis van Wrangler hebben geschreven.

Wat zou je graag doen in de toekomst?

Ik wil echt het potentieel van Wrangler vervullen, om dit iconische merk met erfgoed naar nieuwe consumenten te brengen met producten die hen opwinden. Ik zou ook graag de Londen Marathon in minder dan vier uur afronden!

Je woont in Antwerpen, wat is jouw favoriete hotspot in de stad?

Sinds ik in Antwerpen woon, is er een gat in mijn leven... voor een Engelsman is het Indiaas restaurant een zegen. Om welke reden dan ook, je kon gewoon geen goede curry vinden in Antwerpen. Gelukkig is dat nu veranderd sinds mijn goede vrienden Pav en Tim hun Indiaas restaurant ‘Mission Masala’ op de Troonplaats hebben geopend. Het is een inspirerende ruimte en het eten is er geweldig!

07.03.2018
Geschreven door Laura Lauwereys




Agenda

25.01.2018 - 27.11.2018

SASK: Shoes Selection

25.01.2018 - 27.11.2018

SASK: Shoes Selection

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo
copyright Belmodo 2008 - 2018 | webontwikkeling door Plenso

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten