1

Fashion week: hindsight

E
Edito

09.10.2015
Geschreven door Tiany Kiriloff

De fashion weeks zijn done and dusted. De nieuwe trends zijn gezet en doen ons al verlangen naar SS16.

Nu de fashion crazy/daze over is, kunnen we alles rustig laten bezinken.

Fashion weeks waren vroeger specifiek bedoeld voor buyers. Zij zaten front row, beslisten welke items in hun boutique terecht kwamen en bepaalden zo ook de grootste trends. Die dagen liggen al lang achter ons en de front row ziet er nu helemaal anders uit. Waar vroeger de verdelers zaten, vinden we nu it-girls, celebrities, influencers en fashion queens zoals Anna Wintour, Anna Dello Russo & Carine Roitfeld

Fashion is ontzettend fast geworden. Het lijkt soms alsof bepaalde stuks niet meer seizoensgebonden zijn. Vooral accessoires, tassen en schoenen zijn timeless en niet meer voor 1 bepaald seizoen en zijn instantly beschikbaar. Kijk maar naar The Rucksack van Burberry en de Lion Bomber van Tommy Hilfiger

Vroeger waren zo’n ontwikkelingen absoluut onmogelijk. De samples die je zag op de catwalk waren pieces uniques en werden later pas in productie gebracht. Nu zijn er ontelbaar veel pre-samples te verkrijgen en heeft iedereen die iemand is in fashion zijn eigen item al een plekje gegeven in hun walk-in closet.

In een wereld waar duurzaamheid prioriteit is, is het niet abnormaal dat we dat van mode ook verwachten. Aan kwaliteit is er geen twijfel bij de high fashion brands. Toch mogen er vragen gesteld worden. Is het nodig dat fashion zo snel evolueert en waar het hottest item van gisteren over een maand alweer achterin je kleerkast verdwijnt? 

Het is niet noodzakelijk dat we terug keren in de tijd en enkel buyers op de eerste rij zien zitten bij de fashion weeks. Fashion is nu eenmaal uitgegroeid tot 1 van de wereld’s grootste business maar slow fashion mag misschien een prominentere plaats krijgen. Toch?




Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


Belmodo Fit Summit ticket



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een paaspakket van HEMA t.w.v. € 50

Deelnemen


Win € 500 shoppingbudget bij JUTTU

Deelnemen


Win 1 jaar gratis water van SipWell

Deelnemen

16.02.2017 - 14.05.2017

Pierre et Gilles: Clair-obscur

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

10.03.2017 - 30.04.2017

BRITA, 50 years of ideas

Ontdek meer

Guest editor

Valérie Messika

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een paaspakket van HEMA t.w.v. € 50

Deelnemen


Win € 500 shoppingbudget bij JUTTU

Deelnemen


Win 1 jaar gratis water van SipWell

Deelnemen
Agenda

16.02.2017 - 14.05.2017

Pierre et Gilles: Clair-obscur

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

10.03.2017 - 30.04.2017

BRITA, 50 years of ideas

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo