1

Fashion Forward

E
Edito

18.03.2016
Geschreven door Tiany Kiriloff

Hallo, tot u spreekt de kleine dino in de wondere wereld van fashion. Want hoe je het ook draait of keert, ik ben al meer dan 15 jaar actief in de fashion bizz.

Al minstens even lang schuim ik de backstages (ooit zelfs nog mét baby Yelena bij modelegende Sonia Rykiel) en shows af van heel wat designers.

Kortom, ik heb de ganse moderevolutie meegemaakt en heb nog een Antwerpse Meir gekend zonder modegiganten als H&M. Toen moest ik nog mijn heil zoeken in tweedehandswinkels om toch maar betaalbaar en in style voor de dag te komen. Ik wil hier niet nostalgisch gaan doen, maar ondanks het feit dat we minder hadden was het allemaal minstens even geweldig als nu en vaak ook magischer, omdat we toen met heel wat minder informatie aan de slag moesten.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben dol op de mode-evolutie die we hebben meegemaakt en het feit dat mode zo toegankelijk is geworden voor iedereen. Ik hou ook van de overdaad aan informatie die we in een handomdraai rijker zijn en ja, dat klopt! Ik trek minstens even hard mee aan de modemallemolen met ons online imperium, maar soms vraag ik me ook af of het niet allemaal een tikkeltje te snel gaat en of we niet af en toe een beetje meer moeten overlaten aan de verbeelding? Of misschien moet het systeem gewoon herdacht worden en zijn we toe aan een nieuw tijdperk in fashion.

Ik herinner mij nog tijden waarin wijlen Isabella Blow de front row sierde en het door haar legendarische hoedjes haast onmogelijk maakte om maar iets te zien van het modespektakel. Karl Lagerfeld behoorde toen nog tot de categorie ‘plus size’ en liet de voorloper van de ‘selfie’ nog probleemloos toe. De shows in Parijs werden voornamelijk gehouden in de zogenaamde Carrousel du Louvre waar een ultra beperkt mode-allegaartje samen troepte om kennis te maken met de tendensen voor het daaropvolgend seizoen. Er was toen nog geen sprake van ‘streetstyle’, op een enkele Japanner na die de ingestudeerde woorden ‘May I take pictule of you?’ aframmelde. De Anna Dello Russo’s van deze wereld waren nergens te bespeuren, je kon jezelf wél vergapen aan de wonderbaarlijke verschijning van Anna Piaggi die met haar overdadige en kleurrijke ensembles de modewereld helemaal opfleurde. 

Vandaag zijn de catwalks niet langer beperkt tot wie in de mode-industrie werkt en kijkt heel de wereld mee naar de ‘first looks’ van alle grote modeontwerpers. Deze looks liggen echter pas een half jaar later in de rekken en omdat we ze al zo vaak hebben zien passeren, zorgen ze volgens mij voor een déjà vu-effect, wat uiteraard ontzettend jammer is van alle tijd en moeite die ermee gepaard gaat. 

Modehuizen als Prada willen steeds korter op de bal inspelen en lanceren quasi meteen na hun shows de geparadeerde accessoires in stores om de fashionista meteen van dienst te zijn en ook om de goedkopere varianten de kop in te drukken. Armani pleit voor een shift in de modekalenders waarbij collecties geshowd worden nét voor ze in de winkelrekken worden gepresenteerd, wat ook logischer lijkt want door de snelle verspreiding van die beelden wil je ook meteen kunnen dragen wat je ziet, toch?

Het is nog onduidelijk hoe het allemaal zal evolueren en het mechanisme van richting doen veranderen is geen evidente kwestie. Er zijn immers te veel schakels betrokken bij het proces, ik denk hierbij aan de productie van collecties, die niet zomaar ingeschat kan worden.

Bovendien draait het ook allemaal om geld. Als je weet dat luxemerken als Dior gigantische omzetten draaien sinds ze ‘sneller’ fashion zijn gaan maken, vrees ik dat er voorlopig no way back is. 




Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


Belmodo Fit Summit ticket



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een paaspakket van HEMA t.w.v. € 50

Deelnemen


Win € 500 shoppingbudget bij JUTTU

Deelnemen

16.02.2017 - 14.05.2017

Pierre et Gilles: Clair-obscur

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

10.03.2017 - 30.04.2017

BRITA, 50 years of ideas

Ontdek meer

Guest editor

Mia Kappelgaard

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een paaspakket van HEMA t.w.v. € 50

Deelnemen


Win € 500 shoppingbudget bij JUTTU

Deelnemen
Agenda

16.02.2017 - 14.05.2017

Pierre et Gilles: Clair-obscur

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

10.03.2017 - 30.04.2017

BRITA, 50 years of ideas

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo