0

Wali Mohammed Barrech: merk in de kijker

F
News

13

Wij trokken naar het atelier van jonge designer Wali Mohammed Barrech om er over zijn FRAMESERIES-collectie te praten. Van zijn atypische start in Pakistan tot zijn kijk op mode en werk: alles komt aan bod. Een ontwerper met een veelbelovende toekomst als je het ons vraagt!

Je bent geboren in Pakistan en woonde al in Kopenhagen en Duitsland. Beïnvloeden je origine en reizen je werk?

“Ja, zeker. Ik heb altijd gereisd: ik ben inderdaad geboren in Pakistan, heb een Kroatische moeder en we brachten onze zomers telkens door met familie in Europa. Ik ontwikkelde heel snel een bepaald oog voor detail. Ik ging naar een Duitse privéschool in Pakistan met heel weinig leerlingen. Op m’n 14e stuurden mijn ouders me naar een publieke school in Duitsland. Nooit zag ik zoveel (blanke) studenten.”

“We waren eigenlijk altijd vreemden. Mijn moeder heeft blauwe ogen en een bleke huid, dus in Pakistan was ik telkens ‘te bleek’ en in Kroatië noemden ze ons zigeuners vanwege ons donker haar en onze donkere ogen. Ik ben dan misschien wel een ‘vreemdeling’ in deze landen, toch voel ik de culturen aan en spreek ik de talen. Door al deze factoren ontwikkelde ik mijn woordenschat en verscherpte ik mijn oog voor detail en interacties. Ik heb het dus graag over communicatie en identiteit.”

WaliMohammedBarrech
13
Foto © Wali Mohammed Barrech

Je kreeg een enorme cultuurschok toen je in Duitsland kwam. Wat viel je het meeste op?

“Als kind voelde Europa aan als Disneyland. Pas toen ik naar Duitsland verhuisde, kreeg ik een cultuurschok. De onafhankelijkheid van de mensen daar, dat viel me het meeste op. In Pakistan zijn families heel hecht en worden ze voortdurend omringd door lijfwachten en veiligheid. In Duitsland kon ik vrij rondlopen, zonder bang te zijn ontvoerd, mishandeld of gedood te worden. Maar die vrijheid is als een mes dat aan twee kanten snijdt: je ‘moet’ heel snel opgroeien.”

WaliMohammedBarrech18
13
Foto © Wali Mohammed Barrech
“Ik analyseerde de communicatie om me heen, waarschijnlijk om ze vervolgens na te bootsen en het gevoel te krijgen dat ik tot een gemeenschap behoor.” - Wali Mohammed Barrech

Was je in Pakistan al geïnteresseerd in mode?

“Ik had al een zekere affiniteit met esthetiek en vormen. Mode gaat niet enkel om kledij, ik zie het als een hele woordenschat. Als kind werkte ik heel graag met mijn handen. Na de middelbare school had ik het geluk dat ik omringd werd door heel gemotiveerde artiesten en kunstenaars. Toen ik drie jaar in Berlijn woonde, stortte ik me ook op kunst. Beetje bij beetje vond ik m’n weg. Ik werkte ook gedurende acht maanden voor een designer in Kopenhagen en solliciteerde bij modescholen verspreid over Duitsland, maar zonder resultaat. Ik ben niet echt ijverig als het me niet raakt, maar om eerlijk te zijn, was ik op dat moment waarschijnlijk ook niet zo goed. Ik was heel chaotisch en slordig met mijn ideeën.”

“Mijn zus registreerde me in Antwerpen en ik ben er gebleven. Ik had er vroeger al over gehoord en de aanpak is er heel goed. De nadruk ligt er op je zelfinterpretatie in je werk en in je denken, meer dan op het technische luik. Ik belandde er tussen creatieve genieën met een neus voor esthetiek. Ik, zonder enige kunstopleiding, dacht toen bij mezelf: “het is om zeep, ze zullen me doorhebben!” (lacht) Maar ik had wel iets te zeggen, anders was ik er niet terechtgekomen. Antwerpen heeft die druk om naar jezelf te kijken en te begrijpen wat je waard bent en waarom je net op dat punt gekomen bent. Daar realiseerde ik me dat mijn identiteit en levensweg mijn sterke punt waren: geboren in Pakistan met Afghaanse en Kroatische ouders, het traject dat ik aflegde is dus wat ongewoon. Ik had het geluk in contact te staan met al die mensen, dus ik slorpte al de informatie op en filterde ze om m’n eigen weg te vinden en een eigen perceptie van mijn werk te creëren.”

WaliMohammedBarrech19
13
Foto © Wali Mohammed Barrech

Je haalt je inspiratie uit muziek en film. Hoe vertaalt zich dat in je werk?

“Dat is moeilijk uit te leggen. Laat ons zeggen, als ik in een gesprek of discussie zit met een vriend, zal het me enorm beïnvloeden. Het standpunt van een ander opent een deeltje van m’n geest dat ik zelf nog niet ontdekt had, een nieuw perspectief als het ware. Dat is net zo wanneer je een bepaalde emotie voelt als je naar muziek luistert of een film bekijkt. Onbewust openen er deuren die mijn creatieve weg veranderen. Ik houd er een breder (en misschien wel eenvoudiger) perspectief aan over dat me ertoe aanzet een detail iets langer te bekijken en meer aandacht te besteden aan aspecten die m’n werk kunnen verbeteren. Zonder communicatie zou mijn werk slechts een klein deel van mezelf weerspiegelen.”

“Mijn naam gaat telkens gepaard met een massa beelden en connotaties.” - Wali Mohammed Barrech

Kan je dat verduidelijken met je collecties FRAMESERIES I & II?

“Mijn tassen zijn exclusieve, luxueuze creaties. Ik wil de definitie van exclusiviteit en luxe vandaag in Europa in vraag stellen, rekening houdend met grenzen en crisissen. Mijn naam gaat telkens gepaard met een massa beelden en connotaties. En dat begrijp ik, ook ik heb mijn ideeën en oordelen. Ik wil heus niet de moraalridder spelen, maar ik wil wel de situatie onder de aandacht brengen via mijn werk, mét een vleugje humor. Neem nu mijn lookbook bijvoorbeeld, die toont de tassen als potentieel gevaarlijke objecten in een luchthaven.”

WaliMohammedBarrech_2
13
Foto © Wali Mohammed Barrech
unnamed_3
13
Foto © Wali Mohammed Barrech

Sluiten de beelden ‘Integration Corner’ en ‘Lie’ aan bij dat thema?

“Ja, klopt. ‘Integratie’ omdat ik zelf zowel als designer en als merk geïntegreerd wil zijn. Iedere tas uit de FRAMESERIES-collecties is een unieke compositie van verschillende afmetingen, frames en intenties. Het is een persoonlijk werk waarvan de betekenis in mijn ogen volkomen logisch is.”

WaliMohammedBarrech11
13
Foto © Wali Mohammed Barrech
WaliMohammedBarrech33
13
Foto © Wali Mohammed Barrech
“Voor ik naar Europa verhuisde, besefte ik niet dat ik ‘bruin’ was.” - Wali Mohammed Barrech

Werd je al onrecht aangedaan vanwege je naam of origine?

“Natuurlijk. Ik kom uit een bevoorrechte, Pakistaanse familie, ik kwam uit een andere hoek, ik was blank. En plots word je in Duitsland door iedereen als iemand uit de lagere klasse bekeken. Voor ik naar Europa verhuisde, besefte ik niet dat ik ‘bruin’ was. Het probleem is dat deze onderwerpen een laagje frustratie en haat dragen. Er komen te veel emoties bij kijken en alles raakt in de war, we verliezen de controle. Ik werd al vaak geconfronteerd met zulke situaties. Op een dag richtte een soldaat een wapen op me terwijl ik een vriend ging bezoeken. Ik joeg me op omdat ik woedend was, maar eigenlijk moet je dat opzij kunnen zetten en beleefd je onschuld bewijzen. Helaas heeft niet iedereen het vermogen om zich juist uit te drukken in dergelijke omstandigheden. Maar zo gaat het, ze richten een wapen op je en tonen je als een publiek gevaar, voor de ogen van families en kinderen. Iemand als ik zal dus sneller geassocieerd worden met geweld. Dat verontrustte me. Vaak vragen ze me waarom ik dan juist mijn tweede naam behoud voor mijn werk. Natuurlijk behoud ik die, dat is net het beste deel!”

WaliMohammedBarrech16
13
Foto © Wali Mohammed Barrech
WaliMohammedBarrech32
13
Foto © Wali Mohammed Barrech

Je twee collecties dragen dezelfde naam. Zal je rond dat thema blijven evolueren?

“De collecties draaien rond hetzelfde idee, maar ik pas me wel telkens aan met een nieuw thema of nieuwe situatie, door modellen te wijzigen of toe te voegen. Dat zie ik als een evolutie. FRAMESERIES is bovendien een deel van het merk. Ik zie het als sculpturen die tassen nabootsen. Ik werk er graag aan, omdat tassen niet in directe verbinding staan met je lichaam. Ik maak geen kledij, want die is te nauw verbonden met je lichaam. Objecten staan op zichzelf, hebben een eigen context en zijn waardevoller.”

Kan je ons wat meer vertellen over het design en de materialen?

“Ik gebruik materialen die als ‘alledaags’ beschouwd worden, zoals plastic en isolatieschuim en combineer die met luxueuze materialen als leder. Juist dat contrast benadrukt de texturen. Elke tas komt met een soort display, dus als je deze niet draagt, blijft er een sculptuur over. Mijn ontwerpen zijn heel generiek en aangenaam om naar te kijken, de kleuren en details maken het verschil.”

WaliMohammedBarrech35
13
Foto © Wali Mohammed Barrech

Hoe werkt je showroom/atelier?

“Hier in mijn atelier ontwerp ik mijn tassen met de hand. Klanten zijn vrij om langs te komen in de showroom en hun tas te bestellen, maar ze kunnen ze ook laten customizen, door zelf de kleuren te bepalen. Ik kan een babbeltje slaan met de mensen die hier binnenwandelen en ze leren kennen. Die dialoog vind ik belangrijk. Plus, als je je tas kan personaliseren, dan heb je toch een grotere band met het merk? Ik vind het tof de tassen te ontwerpen, maar ook om ze met zorg te behandelen, want ik denk dat we daar minder en minder belang aan hechten aangezien we al zoveel tassen bezitten. Ik tracht die band opnieuw te creëren. Want die verwaarlozing komt volgens mij ook terug in hoe we elkaar als mens behandelen.”

WaliMohammedBarrech05
13
Foto © Wali Mohammed Barrech
WaliMohammedBarrech13
13
Foto © Wali Mohammed Barrech

Hoe ziet 2018 er voor jou uit?

“Ik ben bezig aan een samenwerking met een kunstenaar, een galeriehouder en een curator. We gaan samen een collectie tassen ontwerpen, maar ze ook tentoonstellen tussen kunstobjecten om een dialoog te creëren in de galerij. Opwindende projecten voor het jaar 2018 dus, maar ik blijf ook gefocust op mijn volgende collecties!”

Showroom/atelier: Mutsaardstraat 32, 2000 Antwerpen

Verkooppunt in Brussel: Orlanda Store, François Stroobantstraat 45-47, 1090 Elsene

10.01.2018
Geschreven door Souria Cheurfi
Vertaald door Eva Van de Sompel



Wedstrijden
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten