Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had

F

11
11.06.2012
Geschreven door Veerle Windels

Gisteravond sloot het NU_Fashion#1 festival de deuren in de Red Factory in Borgerhout.

Gisteravond sloot het NU_Fashion#1 festival de deuren in de Red Factory in Borgerhout. Vier dagen lang was de plek een zenuwcentrum voor wie van hedendaagse mode houdt en graag eens op het verkeerde been gezet wordt. Wie er niet bij was, had ongelijk. Want:

1. De diversiteit van de collecties deed deugd

Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels
Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels

Als je met een thema als ‘identiteit’ uitpakt en studenten uit Osaka, Den Haag, Gent, Sint-Niklaas, Firenze en Chicago over de vloer krijgt, dan zie je die verschillen ook in het beeld dat ze neerzetten. De studenten uit Den Haag maakten hun statement via een soort wonderwall, waarbij tekeningen en affiches in een soort collages bijeen hangen.

Tom Van der Borght, student van de academie van Sint-Niklaas, haalde er videobeelden bij, terwijl de Japanse studenten uit Osaka voor een heel poëtische setting kozen. Mooi, die verschillen, ook al was er één rode draad: goesting om creatieve bakens te verzetten.

Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels
Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels

2. We moeten als Belgen nog steeds niet onderdoen

Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels
Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels

Akkoord, we waren fan van de studenten van Firenze, Osaka, Chicago én Den Haag, maar bij het zien van de Belgische designers konden we een glimlach niet onderdrukken. Het werk van de Gentse designers oogde overtuigend (Michael Von der Crone op kop!) en ook Alek en Tom Van der Borght uit Sint-Niklaas kregen veel applaus.

Akkoord, het werk van laatstgenoemde zit in de sfeer van Van Beirendonck en Bernhard Willhelm, maar die hebben nu eenmaal geen patent op bonte kleurenmixen en opvallende prints of slogans. Van der Borght gaat met zijn collectie trouwens naar de beurs van Berlijn. En wil het dus meteen proberen als onafhankelijk designer. Ik duim.

3. Het platform voor jong talent was de perfecte aanloop naar de shows van Antwerpen en Brussel

Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels
Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels

Wie op donderdag naar de expo kwam kijken, raakte meteen in de sfeer van avant-garde mode en van conceptueel nadenken over kleding. De expo was een perfecte aanloop naar een avondje jong modetalent kijken op de podia van de modeafdeling van de Antwerpse Academie of van La Cambre in Brussel. We deden de test op donderdag en dat voelde geweldig aan. Meer van dat.

4. Wie de powertalks op donderdagmiddag meemaakte, kon pingpongen onder gepassioneerde modemensen

Bruno Pieters sprak over zijn sabbatical en de opstart van zijn ‘Honest by’ collectie. Mariette Hoitink van HTNK uit Amsterdam stelde vast dat jonge designers zich niet altijd even overtuigd geven voor een nieuwe modejob (“ze willen zo graag ook part-time die eigen lijn voortduwen en begrijpen maar niet dat de werkgever daar moeite mee heeft”).

Lapo Cianchi legde uit waarom een beurs als Pitti Uomo in Firenze jong modetalent nodig heeft – en in een volgende fase wil de Pitti zelfs doorgeefluik zijn tussen ontwerpers en fabrikanten. Sarah Mower gaf tekst en uitleg over het NEW GEN project tijdens London Fashion Week. “Samenwerken, dat is de boodschap”.  En Jamie Anderson tenslotte haalde er zelfs Lady Gaga bij om het publiek te overtuigen van het belang van vermarkten en authenticiteit – al sloot lang niet iedereen zich aan bij zijn mening. Het werd een boeiende pingpong die eigenlijk langer had kunnen duren.

Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels

Samen op de foto met Christoph, Agnes, Jasmijn, Bruno, Lapo en Mariette. 

5. De locatie, De Red Fish Factory, is gewoon geweldig.

Vijf redenen waarom wie niet naar het NU_Fashion#1 festival kwam ongelijk had
11
Foto © Veerle Windels

In het gezelschap van Christoph Broich & Thomas Engels.

Christoph Broich en Thomas Engels wonen en werken al jaren in deze oase in de stad, een plek die ze de voorbije jaren eigenhandig hebben verbouwd en vertimmerd. De Factory is een vaste stek voor kunstevents en nu ook voor een modefestival waar volgend jaar zeker een vervolg op komt. De Red Fish Factory geeft mij alvast het gevoel even in New York of Berlijn te zijn, tussen artiesten die het goed menen. Meer van dat dus. En op naar de volgende.

Ciao.
Veerle.




Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


Belmodo sweater



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een Deliveroo-voucher t.w.v. € 100

Deelnemen


Win een Yoga™ Book van Lenovo

Deelnemen

22.02.2017 - 28.02.2017

Fashion Week: Milaan

17.02.2017 - 21.02.2017

Fashion Week: London

29.01.2017 - 29.01.2017

Exclusieve Yarnsale by LN|Knits

Ontdek meer

Guest editor

Maaike Van den Abbeele

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een Deliveroo-voucher t.w.v. € 100

Deelnemen


Win een Yoga™ Book van Lenovo

Deelnemen
Agenda

22.02.2017 - 28.02.2017

Fashion Week: Milaan

17.02.2017 - 21.02.2017

Fashion Week: London

29.01.2017 - 29.01.2017

Exclusieve Yarnsale by LN|Knits

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo