8

U.Magazine

F
News

Magazine land mag een vreugde sprongetje maken want het heeft er sinds kort een kleine zus bij: U.Magazine! Wie, wat, waar en hoe? Let's find out!

Een vernieuwend magazine rond fashion, art, design, cultuur en Belgische creatievelingen was tot voor kort een blank space in ons land. In een wereld waar alles online moet gebeuren is het niet simpel om papier opnieuw hip te maken. Wat ben ik blij dat ik blijkbaar niet de enige ben die graag wat door een boekje bladert terwijl ik mijn morning coffee sip. Want, let's be honest, hoe vaak ik ook aan mijn ipad snuif, ruiken als een vers geprint magazine doet het niet.

Enkele weken geleden ontdekte ik de instagram van U.Magazine. I can tell, ik was door het dolle heen. Het enige wat ik kon denken was: "eindelijk"! We needed this. Wat ik nu vooral wil weten is wie zit achter dit geweldige idee, hoe is het tot stand gekomen en wat zijn de toekomstplannen voor U.Magazine? De nieuwschierige journalist in mij kwam piepen en moest en zou de U.Magazine founder aan mijn koffietafel krijgen! Nice to meet you Laura Heylen.

U.MAGAZINE
8
Foto © Elien Jansen
U.MAGAZINE
8
Foto © Elien Jansen
U.MAGAZINE
8
Foto © Elien Jansen

Nu al bezig aan het 2e issue. Het eerste was een groot succes en het is een 2 maandelijks magazine, 31 december 2e. maandelijks eerste plan moeilijk combineren met school dus alles te goei uitwerken.

Studio van de dag: Maurice Coffee in de KBC toren. Van zodra ik de 20 jarige knappe, blonde Laura heb gespot bestel ik mijn Alice Latté en val ik met de deur in huis! 

Hey Laura! Ik begin meteen met de vraag die het meest op mijn lippen brandt: Hoe ben je op dit idee gekomen? 
"Ik ben studente Grafisch Ontwerp op Sint-Lucas in Gent. Uiteraard moet ik van school uit heel veel creatieve opdrachten uitwerken zoals stage's regelen, ontwerpen en projecten opstarten. Ik ontwerp dus heel veel verschillende zaken, maar bijna altijd van school uit waarbij ik vasthang aan regeltjes. Daarom zocht ik iets dat ik daarnaast kon doen, iets 100% van mezelf. Ik hou ervan nieuwe mensen te leren kennen en interviews af te nemen. Vandaar het idee om mensen te interviewen die mij inspireren, hard werken en hun dromen najagen. Geen betere manier om dit alles in een magazine te bundelen dacht ik."

Wie heb je geïnterviewd voor je 1ste issue? 
"Voor de 1ste editie heb ik gekozen om 2 inspirerende internationale talenten te interviewen. Raia Maria Laura is een 19 jarige fotografe uit Brussel met een stijgende bekenheid buiten de landsgrenzen. Sella, de oprichter van het all round music label wwVanity Music Group, was vorig jaar in België en toen hebben we elkaar leren kennen. Momenteel woont hij opnieuw in LA. Het zijn 2 erg getallenteerde jonge mensen die internationaal aan het doorbreken zijn. Het leek me belangrijk om met een knaller te starten zodat het magazine ook meteen in het buitenland naam krijgt. Nu voor de 2e editie heb ik me meer gefocust op mensen die hier bij ons succesvol zijn."

Vind je dat er veel creatief talent zit in België?
"Ja zeker er zit super veel talent in België. Jonge mensen van Limburg, Wallonië tot aan de kust. Het probleem bij ons is dat heel erg veel mensen ze niet kennen en er ook niet veel mogelijkheden zijn voor deze jongeren om door te breken en naambekendheid te krijgen. Woon maar is in een klein gehuchtje ergens aan de landsgrenzen. In België zijn er geen platformen waar je als jong talent terecht kan en dat vind ik super spijtig. Misschien zie ik mezelf wel als spokesperson omdat ik zelf ook nog jong ben en volledig begrijp dat het niet makkelijk is."

Je wil dus een soort platform creëeren? 
"Dat is inderdaad het doel. We hebben een website opgestart waarop je het magazine kan bestellen en waar je een mini preview kan terug vinden, but that's it. Enkel en alleen met de site is het vrij dood en dat willen we vermijden. Daarom kwamen we met het idee om een blog aan het hete U.Magazine verhaal te linken zodat het concept ook online in leven blijft en het niet enkel offline gebeurd. We zijn een magazine rond fashion, cult en design dus alles wat hip en trending is past perfect binnen het plaatje. Winkels die openen, nieuwe concepten, toffe events daarrond gaat geschreven worden en dat komt dan op onze blog. Zodat ook onze offline lezers, online bij ons up to date blijven."

Bij de 'ABOUT' page op de site las ik dat je in de 1ste plaats een boek voor jezelf wou ontwerpen. Daar ben je vanaf gestapt?
"Ja eerst had ik inderdaad het idee een boek te maken. Naast mijn schoolopdrachten maak ik ook veel voor mezelf in mijn vrije tijd waar verder niets mee gebeurd. Je steekt daar veel tijd in en uiteindelijk zitte daar leuke projecten tussen en het begon mij te storen dat ik er niets extra mee deed. Uiteindelijk een boek ligt thuis, niemand anders kan dat zien buiten ik en mijn vrienden. Toen begon ik na te denken over andere opties en zo kwam ik al snel bij een magazine. Op die manier bereik ik meer mensen en kan ik er andere talenten bij betrekken." 

Soms heb ik echt crushes en dan denk ik: "Wauw die moeten echt nu in het magazine komen!"

De look van het magazine is verre van doorsnee. Hoe kwam je tot deze vormgeving?
"Ik wilde meer een 'hebbeding' look realiseren. Het is een kleiner formaat dan de meeste magazines, er is geen paginanummering en elk magazine is uitgewerkt rond een specifiek thema. Het moest er grafisch mooi en strak uitzien. Het 2e issue draait rond de golden theme met glitterpapier, een cover met goude accenten en een golden layout. Het moet een magazine zijn dat je graag op je salon tafel legt en waar mensen in willen bladeren."

Waarom offline en niet online? Maak je het jezelf dan niet extra moeilijk?
"Alles gebeurd tegewoordig online. Ik had even goed, zoals de meeste, een online magazine kunnen straten, maar ik miste iets. Ik wil dingen voelen en kunnen aanraken. Het is ook zonde dat mensen hun creaties enkel op social media zetten dat is niet hetzelfde als offline. Of het moeilijker is weet ik niet. Soms ben ik zeer impulsief en begin september, vlak voor het nieuwe schooljaar van start ging, had ik plots die craving om 'iets' te doen. Sinds dat moment ben ik super hard beginnen werken en simpelweg voor gegaan. Mijn standpunt is dat ik het moet proberen voor mezelf. Mislukt het, dan mislukt het, maar achteraf heb ik het wel geprobeerd en kan ik mezelf niets verwijten."

Vanwaar komt de naam U.Magazine? 
"Mijn persoonlijke instagram heet 'nutteloos' en heb dit gewoon vertaald naar Useless Magazine. Uiteindelijk is het dan U.Magazine geworden omdat dat toch iets beter klinkt. In elk issue wordt ook telkens uitgelegd waar de 'U.' nog voor staat. Wat ik erg belangrijk vind is dat iedereen moet beseffen dat je blij moet zijn met wat je wel hebt en niet telkens moet klagen over de zaken die je niet hebt. De ene dag ben je gelukkig met niets, de andere dag zit alles mee en heb je alles binnen bereik, maar ben je desondanks toch niet happy. Vandaar de betekenis 'Useless'. Waar de 'U.' anderzijds voor staat is de lezer, you, de persoon die meegaat in ons verhaal."

What's up with barbie? 
"Zij is eigenlijk het gezicht van het magazine. Zij zal telkens op de cover staan met een totaal andere feel en setting. U.Magazine moest een toffe cover krijgen. We moesten het magazine op de 1 of andere manier een identiteit kunnen geven. Niet de makkelijke weg kiezen en een foto uit je issue op de cover zetten, maar er een gezicht op plakken. Why not a naked barbie? Het leek me grappig en een beetje dirty tegelijkertijd."

Ik heb je lang genoeg lastig gevallen. Nog 1 laatste vraag en dat laat ik je gaan! Hoe moet U.Magazine er binnen enkele jaren gaan uitzien? What's the dream? 
"Ik zou het zeker leuk vinden moest U.Magazine nog verder groeien. Ik werk erg graag samen met mensen. Als je werkt met een team, werkt je volgens mij meteen ook veel beter. Ik doe dit momenteel ook niet alleen. Het zou zalig zijn als ik mensen kan inspireren en als meerdere lezers er appreciatie voor zouden krijgen. Volgend jaar studeer ik (hopelijk) af, ga ik mijn carrière uitbouwen en zou ik dat graag combineren met het magazine. Wie weet ooit, binnen 10 jaar, van het magazine mijn beroep maken. Dream big, zeg ik altijd!"

U.MAGAZINE
8
Foto © Elien Jansen
U.MAGAZINE
8
Foto © Elien Jansen
U.MAGAZINE
8
Foto © Elien Jansen
U.MAGAZINE
8
Foto © Elien Jansen

Overtuigd? Vanaf 31 december kan je via de webshop het 2e issue online bestellen en genieten van dit prachtige magazine en het uitstallen op je salontafel. That's what I'm going to do for sure

01.12.2015
Geschreven door Jan Van Eldere



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


Belmodo sweater



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Ga naar de Twin-Set Garden Party én maak kans op een Cécile Deux bag

Deelnemen


Win 1 jaar gratis water van SipWell

Deelnemen


Win een IPL Lumea Philips ontharingstoestel

Deelnemen


Win een Lancôme Visionnaire Crescendo getest door Tiany en Elsa

Deelnemen

02.02.2017 - 02.04.2017

The Art Project

16.02.2017 - 14.05.2017

Pierre et Gilles: Clair-obscur

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

Ontdek meer

Guest editor

Bert Dries

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Ga naar de Twin-Set Garden Party én maak kans op een Cécile Deux bag

Deelnemen


Win 1 jaar gratis water van SipWell

Deelnemen


Win een IPL Lumea Philips ontharingstoestel

Deelnemen


Win een Lancôme Visionnaire Crescendo getest door Tiany en Elsa

Deelnemen
Agenda

02.02.2017 - 02.04.2017

The Art Project

16.02.2017 - 14.05.2017

Pierre et Gilles: Clair-obscur

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo