2

Over AMATØR

F
News

30.10.2017
Geschreven door Eline Starink

In 2012 startte ik mijn eigen kledinglabel AMATØR op, een merk voor drukbezette vrouwen die elegant met een twist wel kunnen smaken.

Ik ben altijd al best zelfstandig geweest. Toen ik 22 jaar oud was, verhuisde ik op m’n eentje van mijn thuisland Noorwegen naar Nederland. Aangezien ik een echte passie had voor mode, startte ik de opleiding fashion management aan het Amsterdamse Fashion Institute. Jammer genoeg vond ik de naam van de opleiding sexier klinken dan wat ze eigenlijk inhield, en dus besloot ik een andere weg in te slaan. Omdat die mode nog steeds heel erg in mijn hoofd speelde, koos ik ervoor consumentenspychologie te gaan studeren. Op die manier kwamen ook marketing en branding aan bod, iets wat ik later bijzonder goed zou kunnen gebruiken.

Tijdens mijn opleiding consumentenpsychologie kreeg ik de kans om stage te lopen bij een drankenmerk. Daar stond ik samen met een aantal anderen in voor de branding van een nieuw merkje. Tijdens die stage heb ik heel wat opgestoken. Zo kreeg ik de kans om een campagne op poten te zetten die ik helemaal zelf had bedacht. Bovendien kreeg ik er bijna 6 keer zoveel budget voor als ik oorspronkelijk aangevraagd had. Die ervaring zorgde ervoor dat ik voldoende zelfvertrouwen kreeg om op termijn mijn eigen project, AMATØR, uit te bouwen.

Over AMATØR
2
Foto © Amélie De Rycke

zakelijk met een knipoog

Het was ook tijdens mijn stage dat het idee voor AMATØR ontstond. De ambitieuze zakenvrouwen waardoor ik omringd werd, waren allemaal grijze muizen. De mode in de corporate wereld was zo bekrompen. Ook ik vond het bijzonder moeilijk om me modieus te kleden en toch zakelijk voor de dag te komen. Zo kam ik op het idee om nette jasjes met een speelse twist op de markt te brengen; jasjes die vrouwen met een nette broek of rok naar kantoor dragen maar ook thuis met hun baggy jeans kunnen combineren. Na mijn stage tekende ik een businessplan uit en maakte ik een jaar lang tijd vrij om me verder te verdiepen in alle aspecten van het ondernemen. Ik ging met de meest uiteenlopende personen koffie drinken om van hen bij te leren. Uiteindelijk liet ik zo’n 15 samples maken en trok ik naar verschillende investeerders met mijn idee. Met succes, AMATØR was gelanceerd!

beautiful imperfection

Eerst verkocht ik rechtstreeks aan bedrijven, maar dat veranderde heel snel. Bovendien kwam er veel vraag naar een total look, waardoor ik ook andere kledingstukken ontwierp. Vandaag is de core bussines van AMATØR nog steeds jasjes en pakken maar we hebben ook truien, shirts en jurken, stuk voor stuk stijlvol met een knipoog.

De tagline van AMATØR is niet voor niets ‘beautiful imperfection’. Onze stukken zijn mooi maar hebben ook iets tegendraads, iets ‘imperfect’. In dat opzicht is mijn broertje altijd een grote inspiratie voor me geweest. Hij werd geboren met het syndroom van down. Voor mij is hij perfect maar voor iemand anders misschien niet, en da’s oké. Iets of iemand kan mooi zijn zonder perfect te zijn. Dat idee sluit trouwens ook mooi aan bij de naam van het merk. Amatør betekent letterlijk ‘iemand die lief heeft’. In de volksmond is het iemand die iets met liefde doet maar er misschien niet in uitblinkt. Je moet altijd ergens beginnen en je moet jezelf niet altijd te serieus nemen. Iemand die iets met passie doet, doet het vaak ook goed en houdt het vol. Zijn we niet allemaal een beetje amateurs..?




Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Boek Tiany Kiriloff: gesigneerd


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen

Guest editor

Baum und Pferdgarten

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo