5

Op gesprek bij Weber Hodel Feder

F
Looks / News

Met de Belmodo Fashion Days in aantocht, ging ik op bezoek bij de deelnemende ontwerpers. In onze lijst springt er, wat de naam betreft, een merk uit: Weber Hodel Feder.

De drie vrienden: Matthias Weber, Niklaus Hodel en Florian Feder - ah vandaar de naam – lanceerden hun schoenenmerk in 2012. Deze drie mannen zijn oud-studenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hoewel de jonge ontwerpers van Duitsland en Zwitserland kwamen, besloten ze toch hun label in Antwerpen uit de grond te stampen.

Het is een tongtwister, hier op de redactie slagen we er ook niet vaak in om het in de juiste volgorde te zeggen. Maar wie zijn ze nu? En wat doen ze?

Over hun carrière

Jullie zijn allemaal modeontwerpers, vanwaar kwam jullie interesse voor mode en wat deden jullie voor jullie carrière als modeontwerpers?

Matthias: “Ik was een clubkid in München en ging dus 4 keer per week weg met mensen die veel aandacht besteden aan hun kledij. Zij hadden iedere keer een andere outfit aan, ze gingen naar tweedehandswinkels en maakten hun eigen kledij. Ik had een eigen look en stijl en behoorde tot een bepaalde groep omdat we eenzelfde esthetiek deelden. Ik besloot dan ook mode te gaan studeren. De opleiding was zeer technisch en voelde ontzettend oubollig aan. Zo herinner ik me nog dat ik les kreeg over hoe Angela Merkel een nieuwe stijl wist te herdefiniëren, niet echt mijn interesseveld. Nadien woonde en werkte ik samen met een styliste en ik interesseerde me steeds meer voor hoe dingen gemaakt werden en hoe het zou zijn als ik bepaalde veranderingen zou kunnen aanbrengen.” 

"Ik les kreeg over hoe Angela Merkel een nieuwe stijl wist te herdefiniëren, niet echt mijn interesseveld."

Niklaus: “Ik was eerst een grafisch ontwerper en nadien een art director bij een reclamebureau in Zwitserland. Ik hield en hou van conceptueel werk: echt het bedenken van campagnes. Het bureau waarvoor ik werkte koos ook goede briefings en niet de money jobs. Toen ik 25 was, dus na 7 jaar werken, had ik door dat ik het miste om met mijn handen te werken. Als kind maakte ik al kettingen, ringen of smolt ik vaak dingen. Die zomer ging in naar L.A. en daar liep ik langs de Marc Jacobs-winkel en besloot ik zijn documentaire te kopen. Ik was meteen verkocht, dat was wat ik miste! Zij waren met iets bezig waar ze van hielden en deden ook effectief iets, dat wilde ik ook. Als kind zei ik wel eens dat ik een modeontwerper ging worden, maar nu ik ouder was, wist ik dat het nu of nooit was. Mode had lange tijd geen naam voor me, maar ik wist dat ik met mijn handen wilde gaan werken en niet naar een scherm staren, met een copywriter praten en plots 50 jaar zijn.”

" Ik wist dat ik met mijn handen wilde gaan werken en niet naar een scherm staren, met een copywriter praten en plots 50 jaar zijn. "

Florian: “Ik werkte in retail fashion en het product werd steeds aantrekkelijker voor me. Ik besloot om me meer toe te leggen en te verdiepen in mode en het product zelf.”

Waarom kozen jullie voor Koninklijke School voor Schone Kunsten in Antwerpen? 

Matthias: “Ik was in een bar in Stuttgart en een man schopte per ongeluk een bierflesje mijn richting uit en zo raakten we aan de praat. Toevallig werkte hij voor Dries van Noten en zocht hij een huurder voor zijn flat in Antwerpen. Ik ben uiteindelijk met hem meegereden naar Antwerpen en in zijn flat gaan wonen. Nadien schreef ik me in voor de Modeacademie.” 

Niklaus: “Niemand in mijn kring was met mode bezig, dus ik gaf gewoon op google ‘fashion school’ in. Ik wilde iets concreets doen, niet gewoon weer een stage want ik had al een goede job met een goed loon en wilde dat niet allemaal weggooien om na 6 maand weer nergens te staan. Het viel me op hoe de school in Antwerpen de focus legt op concepten en expressie in plaats van techniek. Ik kwam dus naar Antwerpen en heb er nooit spijt van gehad.” 

Hebben jullie tips voor de studenten die willen starten in de Modeacademie van Antwerpen? 

Matthias: “De beste tip die ik heb, is ook meteen de moeilijkste: wees jezelf. Die drie jaar voelt ook een beetje zoals naar een psychologe gaan voor drie jaar.”

Niklaus: “En je weet niet of jij nu de psycholoog of de patient bent. Toen ik me aanmeldde was ik 25 ze zeiden dat ik hier niet paste want ik was te oud en ik had al veel ervaring. Ik wist ook echt niets over mode maar ik wist ze toch te overtuigen door helemaal mezelf te zijn.”

Florian: “Het is eigenlijk raar, de school leert je niet echt vaardigheden, ze pushen je gewoon en halen alles naar buiten dat eigenlijk al in je zat.”

Over hun liefde voor Antwerpen

Jullie begonnen hier te studeren en nu zijn jullie hier nog steeds, sterker nog jullie hebben je merk hier gelanceerd. Waarom?

Matthias: “Meteen toen ik afstudeerde verliet ik Antwerpen en ging ik voor H&M werken in Stockholm. Ik was de stad echt beu, iedere keer hetzelfde stramien: stoffen kopen, binnenspringen bij Veritas en naar school gaan. Maar toen we het merk startten, werd het praktisch moeilijker dus besloot ik terug naar Antwerpen te komen, maar deze keer met plezier. Ik werd (opnieuw) helemaal verliefd op de stad. In Zweden ziet iedereen er hetzelfde uit en alles is zeer punctueel, dat is het omgekeerde in België.”

“Ik stond hier buiten op tram 4 te wachten, die nooit komt, en was gewoon aan het lachen. Die chaos in mijn leven voelde goed, sindsdien ben ik gelukkig om in Antwerpen te zijn, ik denk dat ik gewoon even een pauze nodig had.”

"Ik stond hier buiten op tram 4 te wachten, die nooit komt, en was gewoon aan het lachen."

Niklaus: “We krijgen veel steun van de stad, de mensen en Coccodrillo (onze eerste klant). Antwerpen is een goede uitvalsbasis, ik bedoel kijk, we zitten hier in een oude diamantslijperij, dat zou overal anders onbetaalbaar zijn. Bovendien is de ligging zeer goed, op een aantal uur sta je in de belangrijkste Europese grootsteden. Als we naar Parijs gaan zijn we wel de outsiders, we zijn geen birds of paradise we blijven graag in de achtergrond.”

" Als we naar Parijs gaan zijn we wel de outsiders, we zijn geen birds of paradise en blijven graag in de achtergrond."

Florian: “We hebben allemaal de stad verlaten maar ons bedrijf is hier en dat zal ons altijd Antwerpians maken. Het werk dat we doen kan bijna van overal gebeuren maar hier is onze hub en het is goed om terug te komen. Het is een mooie stad met het mooiste centraal station!”

Over hun samenwerking

Een succesvol merk opstraten en onderhouden met drie mensen klinkt zeer moeilijk. Hoe werken jullie samen?

Matthias: “We verdelen het werk en gebruik een iCal (elektronische kalender).”

Florian: “Ik heb een economische achtergrond, Matthias dan weer sales en productie en Niklaus grafisch. We vullen elkaar perfect aan en ontwerpen doen we natuurlijk samen. Bovendien helpt het ook dat we elkaar al 7 jaar kennen. We zouden natuurlijk niets liever doen dan dagelijks schoenen ontwerpen maar dan zouden ze nooit gemaakt worden.”

Matthias: “Ik zou alleen nooit een bedrijf gestart hebben, we zijn een team en daardoor kunnen we veel verschillende dingen doen. Het was een logische keuze en het is ook leuker. Je kan je successen met elkaar delen en de tegenslagen samen verwerken. Het was nooit mijn plan om een schoenenmerk met drie van mijn vrienden te starten, maar nu lijkt het alsof het nooit anders kon.”

Niklaus: “Heel veel dingen gebeurde ook gewoon, we verkochten onze eerste paar schoenen aan Coccodrillo voordat ons bedrijf bestond. Vanaf dan is de bal beginnen rollen …”

Met hoeveel mensen werken jullie aan het merk Weber Hodel Feder?

Florian: “Wij zijn de kern en dan heb je nog Jeremy onze world wide agent en nog een aparte agent voor de Benelux. Voor de rest werken we met freelancers en proberen we zoveel mogelijk zelf te doen.” 

Over het merk

Nu we over het merk bezig zijn, jullie nemen ook deel aan de Belmodo Fashion Days, voor de mensen die je merk niet kennen, wie is je ideale klant?

Florian: “Kate Moss only.”

Niklaus: “Onze klanten zijn vrij intellectueel en ze hebben een eigen opinie. Als ze een schoen leuk vinden, kopen ze die ook. Ze zijn ook zelfzeker over de kleren die ze dragen en ze willen ook weten wie de schoenen heeft gemaakt, welk materiaal gebruikt werd …  Het zijn geen hypechasers, ze zijn trouw en kopen seizoen na seizoen nieuwe schoenen. Onze klanten zijn ook niet super jeugdig, het merendeel is zelfs ouder dan 30.”

Florian: “Dat heeft vaak met de prijs te maken natuurlijk.”

Matthias: “Met de stocksales zien we ook wie nu effectief onze klanten zijn. Het zijn mensen tussen de 18 en de 80 jaar. Jongeren gaan onze schoenen kopen omdat ze cool zijn. Een oudere vrouw gaat ze dan weer kopen omdat ze het praktisch vindt dat ze geen veters meer moet knopen maar gewoon velcro kan gebruiken.”

Hoe verloopt het ontwerpproces bij jullie? Hoe weten jullie je drie stijlen met elkaar te combineren?

Matthias: “Onze persoonlijke stijl doet er niet toe als we de schoenen ontwerpen. Je moet leren werken volgens de esthetiek van het merk, en die vervat al onze stijlen een beetje. Onze esthetiek ligt nu ook vast, niemand gaat nog met random ideeën afkomen, die fase zijn we al even voorbij. Niemand zal bijvoorbeeld zeggen: oh laten we moonboots met een platform van 50 cm maken.” 

Florian: “Al zou dat wel cool zijn!”

Niklaus: “We groeiden allemaal ergens anders op en we halen onze inspiratie voornamelijk uit onze jeugd: streetwear, sportswear, … dat zijn de dingen die we gemeenschappelijk hebben. Dezelfde dingen inspireren ons en als we naar hetzelfde kijken, kijken we met drie verschillende perspectieven. Die invalshoeken weten we te combineren zodat ze in lijn zijn met onze visie.”

Florian: “De bron voor onze inspiratie kan dus dezelfde zijn en komt vaak van dezelfde richting maar de opinies en gedacht erover verschillen compleet.”

"Niemand zal bijvoorbeeld zeggen: oh laten we moonboots met een platform van 50 cm maken."

Waar hechten jullie het meeste belang aan bij het ontwerpen van een schoen?

Niklaus: “Een schoen is helemaal anders dan een kledingstuk. Je kan niet zomaar last minute nog iets aanpassen en al zeker niet door één persoon. Als je de veters of de zool bijvoorbeeld niet goed vindt moet het hele proces opnieuw beginnen. Het moeilijkste bij schoenen is het eindproduct visualiseren. Je ziet niet meteen hoe het eruit ziet en je moet daar echt lang op wachten.”

“Maar het belangrijkste aan een schoen is de vorm en dus de proportie. Als je een goede schets maakt, met schaduwen zodat het al vrij echt lijkt gaat het prototype waarschijnlijk ook goed zijn. Je kan zelfs een vrij slechte tekening maken, maar als de proporties goed zitten zal je prototype toch nog oké zijn. Het omgekeerde geldt ook; als je een prachtige schets levert met foute proporties dan zal je prototype slecht zijn. Uiteindelijk heb je enkel de schets en de rest is communiceren. De proporties zijn echt de bepalende factoren, zij maken een schoen aantrekkelijk. Het is bijna spiritueel er is echt niets leuker dan naar een schoen kijken en zien dat er geen enkele fout is, dan spreekt het echt tot je.”

Jullie zijn ook niet schuw om kleur te gebruiken in jullie ontwerpen, zo verfrissend! Waarom kozen jullie hiervoor? 

Florian: “Wij maken een sportieve klassieke schoen en daarbij is een ding cruciaal: kleur. We houden echt van kleur.”

Matthias: “Kleur doet ook veel met een product op zich, het is echt boeiend. In een gamma of een collectie heb je zowel basic als gekke kleuren nodig daar word je enthousiast van, een verdere betekenis schuilt er niet achter.”

Niklaus: “Ik ben eigenlijk zelfs kleurenblind, zo zie ik geen verschil tussen bruin en olijfgroen. Dat is eigenlijk raar want mijn lievelingskleur is olijfgroen, dus misschien ben ik heel de tijd naar bruin aan het staren. Ik hou ervan om kleuren met elkaar te combineren en ik denk dat ik daar ook vrij goed in ben. Jammer genoeg hebben we, omdat leder een natuurlijk materiaal is, niet altijd de mogelijkheid om alle kleuren te gebruiken die we willen. Maar we worden dan uitgedaagd creatieve oplossingen te vinden en dat leidt dan meestal tot prachtige resultaten.”

“We maken schoenen die mensen willen dragen, soms is dat eens een roze schoen en kijk die was meteen uitverkocht. Het is ook psychologisch denk ik, als er allemaal zwarte schoenen zijn en er is een groene ga je je minder schuldig voelen als je weer voor een zwarte gaan want je had bijna die groene gekocht.”

Florian: “Onze eerste pop colour was een gele schoen, die was meteen uitverkocht. De winkels vertelden ons dat ze die nodig hadden, niet enkel voor de fashion forward-klanten, maar omdat het de zwarte schoenen deed verkopen.” 

"Onze eerste pop colour was een gele schoen, die was meteen uitverkocht. De winkels vertelden ons dat ze die nodig hadden, niet enkel voor de fashion forward-klanten, maar omdat het de zwarte schoenen deed verkopen. "
op gesprek bij Weber Hodel Feder
5
Foto © Weber Hodel Feder

Welke schoen is je favoriet?

Matthias: “Ik heb er twee. Eentje om te dragen en eentje om naar te kijken. Mijn favoriete schoen is die dat ik nu draag. De cognac schoen uit de Bauhaus-collectie is mijn favoriet om naar te kijken. Het gebruik van kleur maakt hem echt bijzonder.”

Niklaus: “Het is een zware schoen, maar dat voelt niet zo als je hem draagt. Het is echt artisanaal gemaakt, met veel leer en een beetje kurk. Mijn favoriet is de witte uit dezelfde Bauhaus collectie.”

Florian: “Die van mij is de klassieke padded zwarte sneaker.” 

Op gesprek bij Weder Hodel Feder
5
Foto © Weder Hodel Feder
op gesprek bij Weber Hodel Feder
5
Foto © Weber Hodel Fedel

Over de Belmodo Fashion Days

Jullie nemen ook deel aan de Belmodo Fashion Days, wat is de meerwaarde voor jullie?

Matthias: “Ik hou ervan om mensen te ontmoeten tijdens de stocksales, zij denken vaak in vele grotere termen over je merk dan wij. De klanten in België zijn ook heerlijk. Ze zijn niet bang om andere dingen te dragen. Als ze iets graag zien, dan kopen ze dat ook gewoon. In andere landen weegt de grote naam veel zwaarder door, dat is hier niet, mensen zijn bereid om veel geld uit te geven voor een schoen van een kleiner merk. We hebben een goede relatie met onze klanten, ik praat dan ook graag met ze op de stocksales en de keer daarop nemen ze hun vrienden mee. Bovendien kan dat ook op onze stocksales, het is niet op een grote schaal je kan echt one-on-one praten met de klant en zij met de ontwerpers.”

“Dit jaar is het ook onze vijfde anniversery, we gaan dus speciale dingen verkopen. Nu we verhuizen, kijken we of we echt alle kleuren nog in ons archief moeten houden, kleuren die normaal niet beschikbaar zijn, worden deze keer ook verkocht. Van sommige schoenen hebben we ook maar één exemplaar, dus er gaan echt unieke en zeldzame stukken te koop zijn.” 

Niklaus: “Mensen zijn hier ook trots op hun mode. Zo vloog ik met onlangs met Brussels Airlines in toen ze de veiligheidsvoorschriften aan het opzeggen waren vermeldde ze “we weten dat België bekend is voor zijn mode maar de gordels, …”. Belgische mode is geen baby meer en de mensen zijn geïnteresseerd in wat nieuw is.

Bezochten jullie ook zelf de stocksales?

Niklaus: “We moesten wel voor de stoffen, maar we kochten nooit kledij.”

Matthias: “Ik wel! Ik was altijd volledig uitgedost in Belgische mode. Ik ging naar Dries, Stephan en Raf. Onlangs heb ik eens al mijn stocksales verkocht, ik kon er een half jaar van leven!”

Over de toekomst

Zouden jullie je merk ooit willen uitbreiden en ook mens- en womenswear op de markt brengen?

Mattias: “Misschien wel, maar er zijn toch nog geen plannen voor in de nabije toekomst.”

Florian: “Kledij is waar we van houden en wat we leuk vinden.”

Niklaus: “Mochten we de juiste mensen ontmoeten wel, maar momenteel ben ik gelukkig met wat we hebben.”

Tot slot, hebben jullie nog toekomstplannen of dromen?

Florian: “Ik zou graag met ons merk een bepaald deel van de markt inpalmen, zodat we bekend staan voor een bepaald product en dat verkoop de seizoenen overstijgt. Dat is moeilijk haalbaar want de markt is zo verzadigd.”

Niklaus: “De aantallen verhogen zodat er meer geld is voor de ontwikkeling, dan kunnen we echt alle schoenen die willen, maken. Nu zijn er bijvoorbeeld veel zolen die we niet kunnen betalen.” 

Matthias: “Van ons merk echt een gevestigde waarde maken er is nog zoveel potentieel. Ik wil verdergaan. We hebben een bepaalde look die ons onderscheidt van de andere merken, ik zou graag met ons merk onze voetafdruk achterlaten in de wereld van de schoenen.”

"Ik zou graag met ons merk onze voetafdruk achterlaten in de wereld van de schoenen."
Op gesprek bij Weber Hodel Feder
5
Foto © Senne van der Ven

Bezoek de ontwerpers dus in levende lijve tijdens de Belmodo Fashion Days! Wie weet ga jij wel buiten met zo’n uniek paar aan je voeten. 

WeberHodelFeder neemt deel aan de Belmodo Fashion Days van zaterdag 6 tot zondag 14 mei 2017 in de Frankrijklei op nummer 93

06.05.2017
Geschreven door Lupe Baeyens



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nieuw boek Tiany Kiriloff: gesigneerd


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win de HP ENVY Photo 7830 printer en HP Instant Ink

Deelnemen


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen

Guest editor

Eline Starink

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win de HP ENVY Photo 7830 printer en HP Instant Ink

Deelnemen


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo