20

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear

F
News

20.03.2017
Geschreven door Amélie De Rycke

Ik mocht de tagline van het Belgische brillenlabel theo eyewear aan den lijve ondervinden: theo loves you. Ik ben formeel: Belmodo loves you right back!

Ik heb altijd een haat-liefdeverhouding gehad met brillen. Toen ik negen jaar oud was, kreeg ik mijn allereerste exemplaar, een bordeaux metalic model. Hoewel de wereld plots voor me open ging (alles op het klasbord was plots duizelingwekkend scherp) was ik zelf niet zo heel erg tevreden met mijn nieuwe look. Brillen was iets wat enkel de bollebozen van de school deden, niets voor een coole chick als ik – al was daar natuurlijk niets van aan én was ik achteraf gezien zelf een van de grootste strevers (want dat was het woord dat mijn klasgenootjes gebruikten) van de klas.

Ik droeg een bril tot en met het derde middelbaar. Toen was ik er helemaal klaar mee. Ik moest en zou lenzen dragen, ook al was het telkens opnieuw een gevecht om die kleine, tere rondjes in mijn ogen te krijgen. Lang duurde mijn brillenaversie echter niet. Een aantal maanden nadien kocht ik voor het eerst wat brillenliefhebbers wel eens een fashionbril noemen, een montuur met niet aangepaste glazen –ik vind het namelijk heel erg vervelend dat mijn ogen optisch kleiner worden wanneer ik een bril draag (ik heb -5). Sindsdien heb ik een echte passie voor brillen, zo groot en opvallend mogelijk. Je kan dus wel begrijpen dat ik heel enthousiast was wanneer theo eyewear, het meest unieke en excentrieke brillenlabel van België, me vroeg om een kijkje achter de schermen te komen nemen.

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

Er stond die dag best wel wat op het programma: een rondleiding in het hoofdkwartier van theo eyewear – hallo meest kleurrijke en vrolijke office space ooit! –, een verhelderend gesprek met Mik Somers, een derde van het leidinggevend theo eyewear-trio en een bezoek aan de theo-optiek in het centrum van Antwerpen. 

"theo-dragers doen gewoon hun eigen ding en dragen wat zij zelf leuk vinden, ongeacht wat de regels voorschrijven." - Mik Somers
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

Omdat alle goede verhalen starten met een vrolijk hoofdpersonage, stel ik je graag voor aan Mik Somers, zoon van Wim Somers, de man die samen met zijn partner Patrick Hoet theo eyewear uit de grond stampte. “Mijn vader en Patrick werden beiden niet gelukkig van de zoveelste doodgewone bril die ze aan de man moesten brengen. Zij vonden net dat een montuur in het oog mocht springen, dat het een manier was om een boodschap over te brengen.” Bij theo eyewear draait alles dus rond wat de brildrager met zijn montuur wil uitstralen. “Noem het gerust provoceren. Mensen die een theo-bril kopen, willen er een reactie mee uitlokken. Wij geloven niet in de perfecte bril voor een bepaald type gezicht, theo-dragers doen gewoon hun eigen ding en dragen wat zij zelf leuk vinden, ongeacht wat de regels voorschrijven.” 

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

Aan trends doet deze brillenfamilie niet. “Veel brillenmerken laat zich leiden door de nieuwste trends, wij niet. theo eyewear wil zich net onderscheiden van de rest door brillen te brengen die op een positieve manier provoceren. Wij verkopen geen brillen waarvan er dertien in een dozijn bestaan. Bovendien willen wij niet thuishoren in de wegwerpcultuur die trends met zich meebrengen. Onze visie is volledig anders: theo-brillen zijn niet bepaald goedkoop en zijn dus voor velen een echte investering. Bij ons koop je een montuur die jarenlang meegaat.”

"Wij verkopen geen brillen waarvan er dertien in een dozijn bestaan." - Mik Somers
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

“De allereerste bril die theo eyewear ooit op de markt bracht, is er trouwens eentje die vandaag ook nog zou scoren (zie foto hierboven). Onze designs ogen innovatief en modern zonder echt tijdsgebonden te zijn, vandaar dat ze de investering waard zijn.”

theo eyewear brengt elk jaar zo’n vijftig nieuwe modellen op de markt, 10 monturen met telkens een vijftal verschillende varianten. In de beginjaren was het Patrick Hoet die alle designs uittekende, vandaag heeft theo eyewear ook een in-huis ontwerper, Serge Bracké, die alle brillen ontwerpt. Zo af en toe gaat het label ook een samenwerking aan met een bekende designer zoals James Van Vossel of Tim Van Steenbergen (het resultaat van de samenwerking met die laatste, kan je trouwens op dit moment op Belmodo winnen).

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

theo-dragers blijken een soort van onderlinge verbondenheid met elkaar te hebben. “Mensen die een bril van theo eyewear kochten, herkennen hun mede theo-dragers meteen. Wij horen vaak verhalen van klanten die dankzij hun montuur herkend worden, en dat is fijn!” Ook het bedrijf zelf heeft een nauwe band met haar klanten, hun tagline is niet voor niets theo loves you. Het brillenlabel onderscheidt zich niet enkel door zijn eigenzinnige visie op brillen, maar ook door haar uitmuntende kwaliteit. Elke bril die het theo-atelier verlaat, werd gecheckt en gedubbelcheckt door een een driekoppig team met oog voor detail. Een beentje dat niet volledig recht staat, een vijsje dat los staat … Niets ontsnapt aan hun aandacht. 

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

De netjes afgewerkte en gecheckte monturen worden opgeslagen in de stockruimte achterin het atelier. Fun fact: de theo-reeksen kregen allemaal een ludieke naam mee, zo is er een patatjes-reeks die bestaat uit frietjes-, gratintjes- en gnocchitjesmodellen!

De theo-onderdelen worden in het atelier zelf bewaard – geloof me vrij, het is vrij impressionant om als leek tussen die gigantische kasten boordevol kleurrijke stukjes theo eyewear te lopen. Op die manier kunnen verloren vijsjes, kapotte beentjes of geschonden monturen gemakkelijk vervangen worden. theo loves you, ook wat nazorg betreft. 

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
"Elk gezicht is uniek, je kan dus pas weten of een bril bij je gezicht past, wanneer je hem opzet." - Jan Somers

Na mijn rondleiding in het theo eyewear-hoofdkwartier, neemt persverantwoordelijke Britt me mee naar Somers Optiek, een brillenwinkel in het hart van Antwerpen die door een van de broers Somers uitgebaat wordt. Jan, de broer in kwestie, is even sympathiek en charismatisch als Mik en verwelkomt me hartelijk.

Ook Jan benadrukt dat er bij theo eyewear geen strikte regeltjes zijn bij het kiezen van een bril. “Uiteraard zijn er kleuren waarmee de een al beter staat dan de ander, maar wij vinden het vooral belangrijk dat de klant een goed gevoel heeft wanneer hij of zij de bril op de neus zet. Bovendien is elk gezicht uniek en kan je dus pas weten of een bril bij iemands gezicht past, wanneer hij of zij de bril opzet.”

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

Op de vraag of hij mij een bril zouden kunnen aanraden, gaat Jan maar al te graag in. In een mum van tijd liggen er zo’n acht brillen op tafel die allemaal bij mijn gezicht zouden passen. Opvallend: het overgrote deel van die brillen, hebben een felroze kleur. Laat me nu net aan Britt verteld hebben dat ik zo goed als elke bril wil proberen, behalve een roze exemplaar. Ik was er namelijk rotshard van overtuigd dat die kleur me absoluut niet zo staan. Ik had ongelijk: fluoroze is inderdaad de ideale tint voor mijn gezicht. Ook wat het model betreft, weet Jan me te verbazen. Ikzelf zou nooit, maar dan ook nooit, een dun metalic model kiezen en wat blijkt? De theo WC 284 is echt voor mij gemaakt. Je kan me de theo-brillen zien passen in de Belmodo Behind the scenes vlog.

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

“Met een bril ga je jouw ogen decoreren. Het is die decoratie die uitdraagt wie je bent en wat je aan andere mensen wil overbrengen.” Iets waar ik me perfect in kan vinden, met die unieke felroze theo-bril op de neus. 

Nu ik een model heb gevonden dat perfect bij mijn gezicht en persoonlijkheid past, ben ik heel benieuwd naar de volgende stap. Jan neemt me mee naar de benedenverdieping van de winkel, waar de brillen samengesteld worden, van meten tot slijpen en de afwerking van de bril. Het slijpen zelf gebeurt automatisch met een machine waarin de gegevens van alle theo-monturen zijn opgeslagen. Eens de glazen geslepen zijn, worden ze met een andere machine in het montuur bevestigd. De afgewerkte bril wordt vooraleer hij in een doosje gestopt wordt, nog eens gedetailleerd gecheckt en opgepoetst.

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke
Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

Jan licht nog even toe: “Wanneer een bril volledig klaar is, bezorgen wij de klant een foto van de bril op het mannen- of vrouwenbeeld dat beneden aan de werkruimte staat. Zo weet de klant dat hij of zij de bril kan komen ophalen,” een uiterst unieke maar heel plezante manier van communicatie met de klant. Ik schrik er niet van, intussen weet ik maar al op welke buitengewone manier theo z’n klanten benadert. Helemaal geweldig.

Op bezoek bij brillenlabel theo eyewear
20
Foto © Amélie De Rycke

Voor de bril moet ik nog even sparen, maar zelfs zonder theo-montuur op m’n neus voel ik me dankzij de hartelijke ontvangst en leerrijke rondleiding lid van de warme theo-familie. Bedankt team theo eyewear, en tot snel!




Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Boek Tiany Kiriloff: gesigneerd


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen

Guest editor

Baum und Pferdgarten

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo