10

Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij

B
News

Je mama, vriendin of collega: de kans is groot dat jij en je omgeving al te maken kregen met borstkanker. Opnieuw staat de herfstmaand oktober in het teken van de strijd tegen de ziekte.

25 jaar, zo lang al bestaat de campagne rond borstkanker die Evelyn Lauder, schoondochter van Estée Lauder, op poten zette om awareness te creëren. Hoewel het roze lintje intussen is uitgegroeid tot hét symbool van de strijd tegen de ziekte, is er niet meteen een reden voor een feestje. Borstkanker is en blijft één van de meest voorkomende kankers bij vrouwen in ons land.

Luckely for us kan Evelyn Lauder ook na haar dood rekenen op heel wat steun in haar strijd. Oktober is volgens traditie dé maand waarin er heel wat leuke collabs en initiatieven het licht zien. Zo gingen zangeres Alicia Keys en modeontwerpster Stella McCartney de samenwerking aan. Beide vrouwen kregen te maken met borstkanker in hun dichte omgeving.

De mama van Stella verloor zo’n 19 jaar geleden de strijd tegen de ziekte, terwijl Alicia’s mama een breast cancer survivor is. Met dit prachtige campagnebeeld halen ze samen geld op voor borstkankeronderzoek:

Borstkanker in cijfers

België doet het helemaal niet slecht in het voorkomen van borstkanker. Toch bewijzen verschillende cijfers dat het een goed idee is deze maand (en nog liever: veel vaker) te investeren in een item dat de preventie, behandeling en natuurlijk de genezing van de ziekte ondersteunt. Wist je dat…

  • maar liefst 1 op de 9 vrouwen in België oog in oog komt te staan met de ziekte
  • daarvan jaarlijks 2200 vrouwen de strijd verliezen in ons land
  • en borstkanker de belangrijkste doodsoorzaak is bij vrouwen tussen de 40 en 55 jaar?

Estée Lauder als pionier

Harde cijfers inderdaad! Dat vinden ze ook bij Estée Lauder, het bedrijf dat sinds 25 jaar campagne voert rond borstkanker. Sindsdien werd er wereldwijd al meer dan 70 miljoen dollar opgehaald, al willen ze blijven investeren zegt Franck Besnard, general manager van Estée Lauder Benelux.

"Onze missie is een wereld zonder borstkanker, dus blijven we ook in de toekomst sterk investeren" - Franck Besnard, general manager Estée Lauder Benelux.

Daarom organiseerden ze op dinsdag 5 oktober 2017 opnieuw The House of Beauty.  Een dag waarop twee dingen centraal stonden: beauty én de genezing van borstkanker. Van een relaxing facial treatment tot een workshop to get lips that get likes. Letterlijk alles stond in het teken van welzijn

Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Alohafred photography
Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Alohafred photography

De opbrengst van deze verwendag ging integraal naar het Estée Lauder-fonds dat zich inzet voor de strijd tegen de ziekte. Dit jaar wordt er geïnvesteerd in een mobile app die werd ontwikkeld door KU Leuven. Via die app kunnen borstkankerpatiënten snel én van thuis uit rapporteren hoe het met hen gaat. Want borstkanker komt nooit alleen! Neveneffecten van de behandeling steken helaas maar al te vaak de kop op.

Hoe kan jij investeren in een wereld zonder borstkanker?

Yes, we know, een wereld zonder borstkanker: het lijkt erg veraf! Toch kan ook jij helpen in de strijd tegen borstkanker. Want zoals Alicia Keys aanhaalt: breast cancer affects us all. Zo kun je het lintje van Pink Ribbon (dit jaar mét camouflageprint) kopen om bewustzijn te creëren:

Al is het ook leuk om te investeren in beauty limited editions waarvan de opbrengst naar de ondersteuning van de strijd tegen borstkanker gaat. Zie hier de Belmodo wishlist:

Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Estée Lauder
Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Aveda
Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Darphin
Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Estée Lauder
Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Clinique
Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Veritas

Ook de luchtvaartmaatschappij Qatar Airways goes pink deze maand. Vlieg jij binnenkort mee in first of business class? Ga dan voor het limited edition toilettasje, ontworpen door het Italiaanse Bric’s. Speciaal om de aandacht te vestigen op borstkanker werd het tasje in een ‘Rose Pompadour’ jasje gestoken.

Oktober is borstkankermaand: zo draag jij je steentje bij
10
Foto © Qatar Airways

Natuurlijk kun je ook de Ophelia Whistling lingerie set van Stella McCartney (in Poppy Pink) in huis halen in. Het is voor een goed doel, toch?

Al willen we je niet enkel aanzetten tot shoppen. Stella’s boodschap: laat regelmatig je borsten controleren. Een boodschap die we in de maand oktober graag willen doorgeven. Get checked regularlyWant voorkomen is beter dan genezen, zeker wanneer het op borstkanker aankomt. 

14.10.2017
Geschreven door Eva Coolman



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nieuw boek Tiany Kiriloff: gesigneerd


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win de HP ENVY Photo 7830 printer en HP Instant Ink

Deelnemen


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen

Guest editor

Eline Starink

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win de HP ENVY Photo 7830 printer en HP Instant Ink

Deelnemen


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo