Array
(
    [type] => 8
    [message] => Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
    [file] => /mnt/belmodo-web/websites/belmodo.be/www/cms.translate.php
    [line] => 5
)
Meet-pierre-hardy-schoenenontwerper - Artikel - Belmodo

Meet Pierre Hardy, schoenenontwerper

F
News

9

Na de openhartige MoMu Breakfast Talk met Patrick Cox, was het de beurt aan de Franse schoenenontwerper Pierre Hardy, bekend om zijn grafische ontwerpen.

Een donkere geklede broek, een lichtblauw overhemd, een zwarte trui met ronde hals en perfect gepoetste klassieke herenschoenen. Pierre Hardy’s kledingstijl is strak en uitgepuurd. Tel daar zijn kaalgeschoren hoofd bij en hij krijgt haast iets monnikachtigs, maar zijn charisma en zorgvuldig uitgekozen accessoires en grafische zwarte bril verraden dat dit een man met stijl is.

9
Foto © Monica Ho

Over het creatieve ontwerpproces

Je zou niets minder verwachten van zo’n iconische schoenendesigner. Grafische, architecturale ontwerpen zijn zijn handelsmerk, en dat is niet verwonderlijk voor een man die eigenlijk kunst en scenografie gestudeerd heeft. Zelf ziet hij daar geen graten in: de technische kant kan dan wel verschillen, het creatieve ontwerpproces is eigenlijk altijd hetzelfde.

"Ik denk dat elk voorwerp, of je nu een stoel schetst of – ik zeg maar wat – een huis, een schoen of een juweel – want dat doe ik ook – een zekere kennis vergt. Je moet weten wat je graag doet, en waar je goed in bent. Maar verder is het altijd hetzelfde, alleen gebruik je die kennis op een andere manier. De schaal kan anders zijn, de materialen kunnen verschillen, maar uiteindelijk moet je je altijd hetzelfde afvragen: zit die compositie zo goed? Passen die kleuren of materialen wel bij elkaar? Op zich doet het uiteindelijke voorwerp er weinig toe. Voor mij was schoenen schetsen eerst een leuke bezigheid, maar wat ik nodig had om die te kunnen maken, was hetzelfde als wat ik al gebruikte om een schilderij, een beeld of een ander project te verwezenlijken. Dus zoveel verschilt dat niet van elkaar."

"Aan schoenen maken zit zeker ook een technische kant die je moet kennen, zoals je ook kennis kunt hebben van scenografie of het maken van afgietsels: je moet bepaalde stappen uitvoeren. Het is een proces, en eens je dat doorhebt, moet je het gewoon volgen, dat is alles. Maar ik hoef zelf geen schoenen te vervaardigen: ik weet hoe ze vervaardigd worden, en dat is voor mij genoeg."

Over schoenen als gebruiksvoorwerpen

Toch is het geen wereldvreemde ontwerper die met het hoofd in de wolken zit of zich schuldig maakt aan l’art pour l’art: schoenen zijn in de 1e plaats gebruiksvoorwerpen, die mensen moeten dragen.

"Als je iets creëert, dan is dat opdat mensen het zouden dragen, opdat je het nadien in het straatbeeld zou zien. Dus ik probeer een abstract grafisch concept om te zetten in een voorwerp dat de mensen ook echt willen, en ook echt willen bezitten. Zo erg dat ze het willen aantrekken, dat is het doel. Want er zit een erg lange weg tussen een blaadje papier en het moment dat een meisje de schoenen draagt op straat. Ik probeer tussen die 2 momenten een brug te slaan."

"Voor mij is het mooiste moment een meisje zien met mijn schoenen aan haar voeten, echt waar. Want dat wil zeggen dat al wat je in gedachten had ook waar is, bevestigd wordt: er zijn wel degelijk mensen die hiervan houden, die zin hebben om zoiets te dragen. En dat is echt heel prettig."

Over de wisselwerking tussen ontwerper & sociale media

En je moet ze ook aan de man weten brengen natuurlijk. Sociale media zijn daar vandaag cruciaal voor, en daar is Pierre Hardy zich ook van bewust. Zijn 'Oh Roy'- en 'Cube'-collecties zijn erg geliefd op Instagram, Pinterest en blogs.

“Sociale media zijn een van de vele manieren om ons imago op te bouwen. Je kan er zeggen wat je wil zeggen, tonen wat je wil tonen en bepaalde zaken ook uittesten. Achteraf kan dat natuurlijk gevolgen hebben die je niet langer in de hand hebt, maar dat is dan maar zo, dat maakt deel uit van het hele gebeuren. Dat geldt overigens voor alles wat met communicatie te maken heeft."

"Bovendien denk ik dat sociale media mij als ontwerper ook beïnvloeden. Ik was me daar vrij snel van bewust, toen de onlineverkoop en het online opbouwen van een imago begonnen op te komen. Ik besefte bijvoorbeeld dat bepaalde schoenen niet werden opgekocht door Net-à-Porter, omdat je er maar moeilijk mooie foto’s van kon trekken. Dat is toch opvallend, dat je daarmee rekening moet houden?"

"Want dat wil zeggen dat ik op een bepaalde manier verplicht ben om bij mezelf te denken: oké, ik wil een schoen ontwerpen. Die moet mooi zijn, trendy, sexy, cool, enzovoort. En bovendien moet die ook nog eens mooi op beeld pakken! Snap je? Dat beïnvloedt een ontwerper toch enigszins. Een modeobject is vandaag niet meer hetzelfde als in 1950, of zelfs 1980."

Over zijn schoenen in een expo

In de pas afgelopen MoMu-tentoonstelling Footprint werd een hele vitrine aan zijn ontwerpen gewijd, maar dat maakt schoenen volgens hem nog geen kunst.

“Dat ze achteraf tentoongesteld worden is mooi, maar dat is helemaal niet waar ze oorspronkelijk voor gemaakt zijn. Ik zie mezelf helemaal niet als een kunstenaar, dus daarom vind ik ook niet dat mijn schoenen kunstwerken zijn. Het zijn dagdagelijkse modevoorwerpen. En oké, dagdagelijks is niet per se synoniem voor banaal, schoenen kunnen erg zeldzaam, kostbaar of chique zijn, maar daarom zijn ze nog geen kunst. En dat ligt per se niet aan het feit dat er telkens meerdere exemplaren van worden gemaakt. Er zijn vandaag veel kunstenaars die meerdere exemplaren van een werk maken, dat maakt gewoon deel uit van kunst, dus dat is het niet. Nee, ik denk dat het echt een verschil in uitgangspunt is van de ontwerper, de maker.”

“Wat erg interessant is, is dat mijn schoenen in een tentoonstelling naast andere worden geplaatst. Dan zie je hoe de werelden van andere merken, die ver afstaan van wat ik doe, met elkaar in dialoog treden. Je werk wordt ook losgekoppeld van het tijdskader waarin het gemaakt werd. Er wordt 10-15 jaar aan creaties tentoongesteld. Dan word je je bewust van andere dingen. Dat maakt me trots, of toch in elk geval gelukkig.”

9
Foto © Monica Ho
9
Foto © Monica Ho

Over zijn samenwerking met Frédéric Malle

Pierre Hardy is een man die in veel disciplines thuis is, van beeldende kunsten en scenografie tot juweelontwerp - hij staat niet alleen in voor de schoenen-, maar ook voor de juwelencollecties van Hermès - en schoenendesign, naast verschillende samenwerkingen met andere merken. Zo creëerde hij in 2013 met NARS een make-upcollectie met zijn signature 'Cube'-patroon en ontwierp hij in 2012 limited edition reisflacons voor het nicheparfummerk Frédéric Malle.

“Ik hou van parfums, en ik kende Frédéric een beetje. Ik hou van zijn wereld. Als ik een parfummerk zou hebben opgericht in plaats van een schoenenmerk, zou dat toch een beetje lijken op de manier waarop hij parfums maakt. Ik was wel verbaasd, maar erg trots dat iemand van buitenaf, iemand die ik bewonderde en respecteer dan nog, me zoiets specifieks vroeg, en het was niet eens een schoen. Dat vond ik erg aangenaam, want het lag eigenlijk helemaal buiten alles waarvan ik dacht dat ik het kon. Maar ik heb toegezegd, want alles wat me uit mijn comfortzone haalt en naar een ander vakgebied brengt, dat interesseert me. Want als ik daarna terugkeer naar mijn eigen vakgebied, ben ik een beetje veranderd.”

9
Foto © Monica Ho
9
Foto © Monica Ho

Over zijn inspiratiebronnen

Die voortdurende kruisbestuivingen en zoektocht naar iets nieuws vormen een soort rode draad in zijn werk, maar ook in Hardy’s persoonlijkheid. Willekeurige associaties tussen zaken die op het eerste moment niets met elkaar te maken vormen de basis van zijn creatieve proces. Eén blik op zijn iconische Lego-schoen voor Balenciaga volstaat om te snappen wat hij daarmee bedoelt.

"Ik ben zelf erg eclectisch. Ik kan evengoed inspiratie opdoen wanneer ik hier door de straten dwaal tussen huizen uit de 15e of 16e eeuw als in een ruimte als deze [Galerie Valerie Traan nvdr] vol abstracte kunst. Inspiratie is een soort interne 'chemistry', een proces dat ik zelf niet eens in de hand heb. Het brein werkt als een soort orgel. Je drukt een paar toetsen in, en dan creëert het orgel akkoorden of dissonanten, maar dan van associaties. Een vaak compleet willekeurig systeem van vrije associatie. Dus het is eigenlijk een mix van smaak, opportunisme – tiens, op dit moment zouden we dit moeten maken, want we voelen dat dat aanslaat – maar ook van compleet willekeurige ontmoetingen... En uiteindelijk vloeit daar op een bepaald moment iets uit voort."

"Mode kijkt altijd vooruit, dat is de essentie van mode. Dus dat betekent in zekere zin ook constant veranderen. Je moet kunnen vooruitdenken, en steeds opnieuw iets weten te bedenken. En ik denk dat dat is wat ik altijd al graag gedaan heb: iets bedenken, zaken creëren. Je moet terzelfdertijd een bepaalde lijn volgen, een bepaald pad, maar toch constant veranderen. Het is een amalgaam van verschillende dingen tegelijkertijd."

"Ik hou bijvoorbeeld heel erg van wat Nicolas [Ghesquière] deed bij Balenciaga en nu doet bij Louis Vuitton. Hij is een van de enigen die echt telkens opnieuw iets totaal anders weten te bedenken. Maar ik hou bijvoorbeeld ook van wat Phoebe [Philo] doet bij Céline. Persoonlijk is het minder mijn ding, maar ik zie wel hoe ze steeds iets nieuws opzoekt. Die nieuwe soort elegantie van haar, dat vind ik erg interessant."

"Prada bewonder ik ook heel erg. Prada is een geniale ontwerpster, een buitengewone dame, en een buitengewoon merk. Want ze slaagt erin om supercommerciële kleren en accessoires te creëren, maar toch elk seizoen opnieuw een voortrekkersrol te spelen, ze gaat altijd net dat tikkeltje verder, maakt altijd furore, echt altijd. En tegelijkertijd verliest ze nooit haar eigen identiteit, noch haar gevoel voor een zekere elegantie, voor classicisme zou je zelfs kunnen zeggen. Dat vind ik persoonlijk echt heel sterk en bewonderenswaardig."

9
Foto © Monica Ho

Over zijn eigen esthetiek

In zijn eigen esthetiek en ontwerpen staat het lichaam, de drager centraal. Niet verwonderlijk voor een ontwerper wiens moeder danseres was en zelf ook thuis is in de danswereld.

"Hoe meer je iets op het lichaam plaatst dat net het tegenovergestelde is, hoe meer je de sensualiteit, vrouwelijkheid en elegantie van het lichaam benadrukt, zijn vormen, zijn spieren. Iets kouds en levenloos onderstreept het levende aspect ervan."

"Ik vertel eigenlijk grafische verhalen. Dat kan dan uitmonden in een sneaker of een laarsje, dat is mij eender. Het gaat mij om een visuele ervaring die ik dan probeer om te zetten in een schoen. Maar de ideale schoen is wel een schoen die je er niet lelijker op maakt. Ik hou gewoon niet van groteske of lompe zaken. Ik zal altijd eerder zoeken naar een soort harmonie. Maar dat kan je evengoed vinden in een simpele ballerina als in een sneaker."

"Er zijn eigenlijk niet echt regels bij het ontwerpen. Maar ik vind het wel belangrijk dat er een soort klik met de drager is. Persoonlijk probeer ik altijd om vrouwen nog vrouwelijker te maken. Daarmee bedoel ik niet dat de ideale schoen hen mooier of sexyer maakt. Neen, ze blijft gewoon zichzelf, maar op haar best. Voilà. Het is toch heel wat om iets te creëren dat vrouwen helpt om verschillende dingen tegelijkertijd te zijn: dynamischer, zelfzekerder, sexyer, moderner, cooler…"

"Esthetisch gezien, probeer ik altijd een bepaalde harmonie te bereiken, een zekere samenhang tussen de dingen, tussen de ontwerper en het voorwerp. Zodat wanneer je ernaar kijkt en wanneer je ze draagt, er een verband is, een soort continuïteit. Want dat zijn twee verschillende dingen, het moment waarop je ze ziet en denkt ‘waw’, en het moment erna, wanneer je ze effectief draagt."

"Maar ik weet goed genoeg dat de meisjes die mijn ontwerpen kopen ze achteraf dragen hoe ze dat zelf willen, en dat dat vaak helemaal anders is dan hoe je het zelf in gedachten had, en daar is niets mis mee, dat maakt het net plezant. Nu, wat mode zelf betreft... Ik weet niet zeker of dat iets is dat je kan leren, je eigen maken [lacht]. Net als op straat zijn er mensen die een zin voor mode hebben, die zich goed weten te kleden, en andere dan weer niet. Dat aanleren..."

9
Foto © Monica Ho
9
Foto © Monica Ho
15.02.2016
Geschreven door Kora-Lee Lust



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


DIY Beauty + FREE Clinique Beauty Set



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een cardigan van FAIT D'HIVER

Deelnemen


Win een paar 'Happy Socks'

Deelnemen


Win een beautyblender pro-pakket

Deelnemen

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer

Guest editor

Elodie Ouédraogo & Olivia Borlée

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Wedstrijden


Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een cardigan van FAIT D'HIVER

Deelnemen


Win een paar 'Happy Socks'

Deelnemen


Win een beautyblender pro-pakket

Deelnemen
Agenda

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer
Sponsored
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo