11

Meet Patrick Cox, schoenenontwerper

F
News

Patrick Cox vertelde in de MoMu Breakfast Talks openhartig over zijn leven, zijn carrière, zijn schoenen en hoe sociale media de wereld veranderd hebben.

Het zal je maar overkomen: je gaat op een oudejaarsfeestje naar het toilet in een nachtclub in Londen, botst er op het personeel van Vivienne Westwood dat je herkent als  ‘die coole Amerikaanse jongen die vaak bij ons komt winkelen’, wordt prompt toegelaten tot hun vriendenkring, en een paar maanden later ontwerp je de schoenen voor Westwoods modeshow.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Misschien, maar het is precies wat de Canadees-Britse schoenenontwerper Patrick Cox in 1983 overkwam. Om het nog ongelooflijker te maken: de schoenen in kwestie werden in de eerste plaats overigens afgekeurd door la Westwood, maar belandden in de chaos voor de show toch op de stapel met catwalkkleren. En na de show rinkelde de telefoon non-stop met aanvragen van beroemde ontwerpers. Van een debuut gesproken...

De iconische Wannabe-loafers

Zijn naam doet vandaag misschien niet meteen een belletje rinkelen, in de jaren 90 was dat wel anders. Zijn Wannabe-loafers waren werkelijk alomtegenwoordig: van Kylie Minogue en de Spice Girls tot voetballers en criminelen die in de rechtbank een goede beurt wilden maken: iedereen aasde op een paar Wannabe’s.

“Als het niet mijn versie was, dan wel een knock-off bij Marks & Spencer of gelijk waar. Ik wou dat ik kon zeggen dat dit mijn plan was of dat het een geniale zet van mijn marketingteam, maar het was gewoon wat het was, en het sloeg aan.”

Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Etsy

De Wannabe-loafer is meteen ook het schoolvoorbeeld van Cox’ stijl: een mix tussen Brits traditionalisme, Italiaans vakmanschap en Canadees pragmatisme met een vette knipoog. Vóór de Wannabe waren loafers voor preppy Amerikaanse universiteitsstudenten of afgelikte Italiaanse dandy’s, maar de stoere en comfortabele Wannabe sprak iedereen aan.

Ik heb loafers niet uitgevonden, maar ik heb ze wel ‘verengelst’. [...] Ik heb ze stoerder gemaakt, ruwer van vorm, ik gebruikte atypische leersoorten en koos voor een hoekige top. Ik ben geobsedeerd door hoekige toppen, dat is echt mijn ding. Het was ook een erg democratisch product, zonder groot, schreeuwerig label.

En de naam? De Wannabe’s gingen over de toonbank voor £ 80,-, tegenover zo’n £ 200,- voor een paar echte Gucci’s. Schoenen voor mensen die er chic uit wilden zien, maar niet de nodige middelen hadden. Oftewel: wannabe's.

“Ik hou echt van die grens tussen goede en slechte smaak. Lelijkheid omvat ook altijd een zekere schoonheid, en de grens tussen trashy en classy zoek ik voortdurend op. Het maakt alles veel interessanter. Een beetje Versace van tijd tot tijd kan nooit kwaad.”

Hoe Sex And The City de schoenenwereld veranderde

Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Pinterest

Patrick Cox begon zijn carrière toen mensen schoenenontwerper niet eens als een echt beroep beschouwden. Het grootste keerpunt? Carrie Bradshaw!

Ik moet toegeven dat het waarschijnlijk Sex and the City was dat vrouwenschoenen, stiletto’s enzovoort volledig veranderd heeft. De explosieve groei van Manolo Blahnik, het ontstaan van Jimmy Choo, supergroepen als Prada, Gucci en Louis Vuitton die plots allemaal hun eigen schoenenafdeling hadden. Dat was voordien niet zo. Ontwerpers leenden schoenen van anderen of maakten ze enkel voor de shows. Nu heeft elk merk zijn eigen schoenenlijn.”

Over sociale media en het tempo in de modewereld

Niet enkel de schoenenwereld is in al die tijd grondig veranderd, de hele modewereld is niet meer dezelfde. Met de opkomst van sociale media als drijfveer.

Sociale media... Het is erg nieuw, maar al meteen extreem belangrijk. Soms maak ik me zorgen, omdat modejournalisten in de traditionele zin van het woord vaak mode gestudeerd hadden aan de universiteit, ze hadden een zekere achtergrond. [...] Iedereen kan een blogger zijn. ‘Kijk naar mij, kijk naar mij, kijk naar mij’. [...] Maar ik maak me zorgen om de achtergrondkennis, iets waar mensen niet meer om lijken te geven. [...] Vroeger waren er pop- en muzieksterren. Maar beroemdheid was vroeger een neveneffect van wat je deed, nu is het een doel op zich. ‘Waarom ben je beroemd?’ ‘I’m famous for being famous.’”

Er is iets grondig mis in de modewereld. Raf [Simons] gaat weg [bij Dior], Alber Elbaz [bij Lanvin]. Alber Elbaz zei in een geweldige speech in Los Angeles: ‘Ik ben geen ontwerper meer, ik maak beelden. Ze zijn maar zo groot en blijven 30 seconden hangen.’ [...] Je kan het systeem niet tegenhouden, je kan niet terug naar hoe het was, maar wat het systeem van ons, mensen, vergt, wordt te gek. Als genoeg ontwerpers opstappen, zullen ze beseffen: ‘Oké, we vinden geen ontwerper meer, want niemand wil die job nog uitoefenen.’ Dus er zal onvermijdelijk iets veranderen, maar ik kan niet voorspellen hoe en wat. Ik zal het alvast niet zijn, het zal vast een 18-jarige zijn of zo. Zo gaat dat nu eenmaal.

Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Monica Ho / MoMu
Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Monica Ho / MoMu

En bij dat moordende tempo komt dan nog eens het feit dat het steeds moeilijker wordt om telkens iets nieuws te bedenken.

Vandaag is het net als in de muziekwereld: It’s all about the remix, you know? Er is niets nieuws meer vandaag, tenzij je op de proppen komt met een nieuwe technologie, zoals Nike en Adidas soms doen. [...] Maar schoenen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Ik bedoel: ze worden al eeuwen- of zelfs millennialang gemaakt van een dode koe, en daar is nog niet veel aan veranderd. Dus voor mij draait het allemaal om herinterpreteren, restylen, een nieuwe manier vinden om iets te tonen, dingen uit hun context halen. Dat is wat vandaag de dag nieuw en spannend is.

Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Virtual Shoe Museum
Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Virtual Shoe Museum

Over trends of het ontbreken ervan

Kan je dan eigenlijk nog spreken van trends vandaag?

 “Trends worden gewoon uitgevonden door journalisten. Fendi doet wat Fendi doet, Gucci doet wat Gucci doet, Prada doet wat Prada doet, iedereen doet zijn eigen ding. In de jaren 90 deed iedereen Prada na op kledingvlak, en in de schoenenwereld mezelf. Dat was saai. Vandaag zijn mensen veel meer belezen, ze hebben al veel meer gezien, weten veel meer over merken...

Heteromannen hebben nu een zwak voor mode. Dat was 20 jaar geleden wel heel anders. Toen waren het enkel vrouwen en homo’s die van mode hielden. Maar nu zijn ook heteromannen heel modebewust, met hun kledij en baarden en tattoos. [...] Iedereen probeert zo hard uniek te zijn. Wat soms grappig is, want zo wordt het haast cliché, maar op die manier is er ook niet echt meer sprake van trends. De enige echte schoenentrend op dit moment zijn sneakers. Designersneakers als bij Chanel, Balenciaga, Givenchy. Dat zijn de bestverkopende items uit hun collecties."

Lathbridge

Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Lathbridge
Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Lathbridge

In 2007 vertrok Patrick Cox bij zijn eigen label, na meningsverschillen met de Chinese investeerders die hem het leven onmogelijk maakten. Hij mocht contractueel gezien 3 jaar geen schoenen ontwerpen, en had ook geen aanspraak meer op zijn naam, maar dat heeft hem duidelijk niet kleingekregen. Naast een aanhoudende samenwerking met het Italiaanse schoenenmerk Geox, stampte hij een nieuw label uit de grond, Lathbridge. Een verwijzing naar zijn tweede naam en de enige naam die hij wel nog kon en mocht gebruiken. Financieel volledig onafhankelijk en helemaal zijn eigen baas.

Ik wil nu gewoon iets maken waar ik trots op ben. Ik mocht een paar jaar niet meer doen wat ik wilde, ik was geïrriteerd, gekwetst en gefrustreerd, dus nu ben ik erg gelukkig dat ik weer kan doen wat ik wil. En ik ben de baas. Voorlopig heeft het bedrijf maar 1 werknemer, mezelf. Ik doe echt alles helemaal zelf. Dat is te gek voor woorden, dus volgend jaar neem ik weer een team aan, maar voorlopig geniet ik er echt van.”

Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Lathbridge
Meet Patrick Cox, schoenenontwerper
11
Foto © Lathbridge

En de schoenen? Helemaal Patrick Cox: casual vakmanschap met een speelse touch én hoog draagcomfort. Met veel sneakers, uiteraard.

Er is een mannen- en een vrouwencollectie, maar erg casual, schoenen voor overdag. Er zijn schoenen met hakken bij, maar ze zijn zo’n 8 centimeter en het zijn stevige, brede hakken. Niets voor op de rode loper, geen stiletto’s. Dat is een wereld waar ik geen deel meer van wil uitmaken. Het zijn schoenen die passen bij een echte, realistische levensstijl. In tegenstelling tot die mensen die enkel in en uit een limousine hoeven te stappen, dat soort niet-realistische levensstijl."

De schoenen van Patrick Cox zijn nog tot en met zondag 14 februari 2016 te bewonderen in de tentoonstelling “Footprint: The Tracks of Shoes in Fashion” in het Antwerpse MoMu.

Lathbridge is exlusief te koop bij Coccodrillo.  

23.12.2015
Geschreven door Kora-Lee Lust



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest
Last items

Belmodo Beach Bag with tassels


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een The Ritual of Hammam Set

Deelnemen


Win festivaltickets en een overnachting in Amsterdam met Buddha to Buddha

Deelnemen


Win de perfecte beach outfit via Zalando

Deelnemen


Win € 50 bij Petit Bateau én een Spotify Premium abonnement

Deelnemen

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

17.05.2017 - 31.07.2017

Behold the Belgian Bunch

01.07.2017 - 02.07.2017

Summerfestival

Ontdek meer

Guest editor

Jessie Van Osselt

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een The Ritual of Hammam Set

Deelnemen


Win festivaltickets en een overnachting in Amsterdam met Buddha to Buddha

Deelnemen


Win de perfecte beach outfit via Zalando

Deelnemen


Win € 50 bij Petit Bateau én een Spotify Premium abonnement

Deelnemen
Agenda

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

17.05.2017 - 31.07.2017

Behold the Belgian Bunch

01.07.2017 - 02.07.2017

Summerfestival

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo