Array
(
    [type] => 8
    [message] => Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
    [file] => /mnt/belmodo-web/websites/belmodo.be/www/cms.translate.php
    [line] => 5
)
Meet-michael-edwards-fragrance-expert - Artikel - Belmodo

Meet Michael Edwards, fragrance expert

B
Fragrances

5

Hij schreef meerdere parfumboeken, ontwikkelde een van de grootste databases ter wereld én het Perfume Wheel. Een interview de man die ook wel 'the brain of the industry' wordt genoemd!

Ici Paris XL heeft een beautybijbel uit, amen to that! De Beauty Bible behandelt huidverzorging en make-up, maar ook perfume lovers blijven niet op hun honger zitten.

Voor het parfumluik deed Ici Paris XL een beroep op parfumexpert Michael Edwards. Als onafhankelijk consulent helpt Edwards parfums te ontwikkelen, en vanuit zijn expertise begeleidt hij ook de detailhandel in het verkopen van parfums.

Ook is hij de man achter Fragrances of the World, een online database en catalogus die elk jaar verschijnt en alle parfums oplijst en classificeert die dat jaar zijn uitgekomen en internationaal worden verdeeld. In een handige index kan je je favoriete parfums opzoeken, het boek vertelt je tot welke geurfamilie ze behoren, en dan kan je zoeken op geurfamilie, om zo te weten te komen welke parfums je ook wel zouden kunnen bekoren.

5
Foto © Borgerhoff & Lamberigts
5
Foto © minifroufrou

Maar zijn belangrijkste verwezenlijking is misschien wel net zijn parfumclassificatie, samengevat in het Perfume Wheel. Een classificatie die parfums opdeelt in geurfamilies volgens hun meest dominante noot of akkoord. Het resultaat was een wiel met 4 hoofdcategorieën in plaats van de traditionele 7: fris, bloemig, oriëntaals en houtachtig, met respectieve subcategorieën.

Een gesprek met de man die ook wel ‘the brain of the fragrance industry’ wordt genoemd, is dus een eer die je niet zomaar afslaat. Dit is de man die de parfumwereld kent als zijn broekzak!

Over hoe de parfumbusiness veranderd is

"De wereld is zoveel veranderd. De jaren 80 worden gezien als het begin van de parfumbusiness zoals we die nu kennen, maar voor insiders was het parfum dat alles op zijn kop zette Charlie van Revlon, in 1973. Vóór Charlie was parfum een geschenk van mannen aan vrouwen. Na Charlie begonnen vrouwen ook parfum voor zichzelf te kopen. Want parfum is zoveel meer dan gewoon een geur, het is het product van de tijdsgeest. Vóór Charlie bleven vrouwen thuis. Maar toen kwam een generatie vrouwen op die niet langer huisvrouw waren, maar op kantoor gingen werken. Ze hadden géld. Tegen het eind van de jaren 70 gaven vrouwen zelf meer geld uit aan parfums dan mannen die het als cadeautje kochten."

Over de verschillende geurfamilies

5
Foto © Borgerhoff & Lamberigts

"Er zijn bloemige, oriëntaalse, houtachtige en frisse parfums. Als je van oriëntaals houdt, dan hou je misschien wel van een échte oriental als Shalimar (Guerlain), Prada Candy of Obsession (Calvin Klein). Maar misschien wil je liever iets zachter meer poederachtig, of net kruidiger, als Opium (Yves Saint Laurent) of Coco (Chanel). Of misschien houdt je meer van bloemig oriëntaals, met oranjebloesem? Zoet, kruidig en een beetje bedwelmend. Denk maar aan L’Heure Bleue (Guerlain), Armani Code, Jean-Paul Gaultier, Allure (Chanel). En dan heb je nog houtachtig oriëntaals: een krachtige patchouli- of sandelhoutnoot tussen alle oriëntaalse noten. Samsara (Guerlain), Coco Mademoiselle of het iets extremere Angel (Thierry Mugler). Ook voor de andere hoofdcategorieën bestaan verschillende subcategorieën."

Over onze voorkeur voor een bepaalde geurfamilie

"Als je mensen vraagt om hun favoriete parfums, en ze noemen 2 tot 4 namen, dan zullen er bijna altijd minstens 2 binnen dezelfde familie vallen. Waarom, dat weten we niet. We weten nog steeds niet waarom de ene houdt van bloemig oriëntaals en de ander van zacht bloemig. Het ligt waarschijnlijk aan de temperatuur van onze huid. Zeker weten we het nog niet, maar onze lichaamstemperatuur verschilt lichtjes van persoon tot persoon, en dat in combinatie met wat we eten of welke medicijnen we innemen, dat zou wel eens kunnen verklaren waarom we instinctief geneigd zijn..."

Over wijn proeven en parfums ruiken

"In veel opzichten lijkt een parfum kiezen op wijn proeven. Er zijn witte wijnen, rode wijnen, schuimwijnen, … En als je van witte wijn houdt, kan ik je vragen of je meer van chardonnay, riesling, pinot grigio of sauvignon blanc houdt. Elke wijn heeft zijn eigen logica, zijn eigen karakter, zijn eigen smaak. Dat is bij parfums net zo."

5
Foto © Borgerhoff & Lamberigts

Over het probleem met het kiezen van parfums

Het grootste probleem in de parfumerie is dat de klanten in de war zijn. Allure Magazine schreef ooit: “Het juiste parfum vinden is haast net zo moeilijk als het vinden van de man van je leven.

“Mensen hebben het gevoel maar 3 of 4 parfums te kunnen ruiken voor hun neus verzadigd is. En omdat parfum zoiets emotioneels en subjectiefs is, stellen verkopers vaak de parfums voor die zij lekker vinden, in plaats van de parfums die jij zou kunnen lekker vinden. Gewoon omdat ze niet goed weten wat jij lekker vindt, en ook niet goed weten hoe ze dat moeten te weten komen. En dat is waarom de geurfamilies erg nuttig kunnen zijn."

Over de Ici Paris XL iPad-app

"Het is mijn job om het voor mensen makkelijker te maken een geschikt parfum te vinden. Het boek Fragrances of the World is fantastisch, echt een naslagwerk, maar het is veel te groot en we willen de informatie meteen. Dus gaf Ici Paris XL me de opdracht een professionele app te ontwikkelen voor hun personeel, aangepast aan de geuren die zij verkopen. Ze kunnen op verschillende manieren zoeken: ‘Match my Favorite’, ‘Explore the Families’, ’Search by Scent’, ‘Browse by Style’, ‘Search by Brand’.

Als een klant van een bepaald parfum houdt, toont de app andere geuren van dezelfde geurfamilie om uit te testen. Dus de app moedigt mensen aan om nieuwe dingen uit te proberen of om doelgericht te zoeken. Zo is er veel minder trial-and-error. Je kunt naar een parfumerie gaan, 100 parfums testen, maar als ze niet tot de geurfamilies behoren waar jij van houdt, dan is het pure tijdsverspilling, vergeefse moeite en onnodige frustratie.”

Over hoe je een parfum moet kiezen

"Ga naar Ici Paris XL, vertel de verkoper van welke parfums je houdt en hij of zij zal je aan de hand van de iPad-app een paar andere geuren voorstellen. Probeer ze 1 voor 1 uit. Spuit eerst op een blotter en ruik, spuit daarna op je huid, draag die parfums. En kom daarna terug om eentje te kopen. Dat is het eigenlijk, in grote lijnen. Trek er een dag, 2 dagen of een week voor uit, en test ze uit, kijk welk parfum je echt goed vindt. En kom dan terug en koop het gewoon, dat verdien je!"

Over parfum als cadeau

"Probeer gewoon een andere versie van het favoriete parfum van de persoon in kwestie te vinden. De bodylotion, de handzeep, het lichaamspoeder ... Of als die persoon echt alleen maar dat parfum draagt, koop er dan een mooie, grote fles van. Koop waar die persoon echt van houdt, maar waarschijnlijk zelf niet zou kopen."

Over zijn favoriete parfums en geuren

"Ik ben helemaal wég van citrusgeuren, al heel mijn leven eigenlijk. Zelf kan ik niet elke dag parfum opdoen, want ik moet geuren evalueren, maar ik heb altijd al van citrus gehouden. Eau Sauvage (Dior) is een van mijn favorieten. Overdag zou ik het niet dragen, want het is ietsje te sterk, maar eau de colognes als Eau de Cologne Impériale (Guerlain) of Citron Citron en Eau d’Hadrien van Annick Goutal of zelfs 4711 zijn perfect voor overdag."

"Als ik gelijk welke geur zou kunnen creëren, zou ik een vetiverparfum maken dat me terugbrengt naar de Vetiver van Carven, het parfum dat ik in 1968 droeg tijdens een vakantie op Mauritius. Ik kan het me nog perfect voor de geest halen. Het was zo fris, zo licht, een aangenaam houtachtig zweempje. Want dat was het net: het was geen geur of parfum, het was een aangenaam zweempje dat rond je hing. Dat zou ik creëren."

"Het laatste parfum waar ik echt van onder de indruk was, was I Miss Violet van The Different Company, echt heel interessant. De parfumeur achter de geur is Bertrand Duchaufour, en ik vond het geweldig, omdat er zoveel oog voor detail in schuilt."

"En ik heb nog steeds mijn hart verloren aan Portrait of a Lady van Frédéric Malle, waarschijnlijk een van de rijkste, mooiste geurcomposities ooit. Ik kan me zelfs niet voorstellen hoeveel het moet kosten. Al die dure, kostbare essentiële oliën…"

Over zijn meest trotse herinnering

"Toen ik het boek ‘Perfume Legends’ schreef, had ik het geluk voorgesteld te worden aan 2 grote parfumeurs: Guy Robert, de man achter Madame Rochas, Calèche (Hermès) en een paar Gucci-parfums, die op dat moment de Société Française des Parfumeurs voorzat, en Edmond Routnitska, een van de meest bejubelde parfumeurs van de laatste eeuw. Guy heeft mij toen heel erg geholpen. Er ging geen week voorbij waarin hij me niets opstuurde, dingen deed of belangrijke mensen aansprak over mijn boek. Hij werd een soort mentor en goede vriend, 16 jaar lang was hij de consulent voor mijn boek.

Mijn trotste moment was niet toen Perfume Legends uiteindelijk uitkwam, maar toen ik van Guy een briefje kreeg. Ik zal het nooit vergeten: het was in januari ’79, ik was in New York, ik had hem net mijn nieuwe boek gebracht, en hij schreef me een briefje waarin stond: “Weet je, ik stel mij vragen bij sommige van je classificaties,” - ze kwamen niet altijd overeen met hoe parfumeurs ze zouden indelen - “maar ik was je boek aan het lezen en ik wou je graag zeggen dat ik het met je eens ben.” En ik dacht: YES! (lacht). Weet je, dat ik heb ik nog nooit aan iemand verteld! Maar dat was echt mijn meest trotse herinnering. Als zo’n man je dat zegt, een man naar wie ik echt opkeek, dat was voor mij heel wat."

28.11.2015
Geschreven door Kora-Lee Lust



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


Belmodo sweater



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een Reverse-ketting van Swarovski t.w.v. €199

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer

Guest editor

Elodie Ouédraogo & Olivia Borlée

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Wedstrijden


Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een Reverse-ketting van Swarovski t.w.v. €199

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen
Agenda

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer
Sponsored
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo