16

Lunchen met Ulrike van Six Edges

F
News

Ik had de kans een interview af te nemen met Ulrike De Maeseneire van new brand on the block, Six Edges. En dat tijdens een heerlijke lunch bij Romain Roquette in hartje Gent.

Vanwaar de naam Six Edges?

"Six Edges komt van het idee van een kaleidoscoop, die heeft ook 6 hoeken. Als je door een kaleidoscoop kijkt, zie je 1 beeld dat bestaat uit verschillende beelden. Dat is dan ook meteen ons concept. Als je naar een man kijkt is dat niet één beeld. Hij bestaat uit verschillende karakteristieken (edges), stijlen. Jonge mannen zijn vandaag de dag bezig met zoveel zaken. Ze zijn intellectueel, avontuurlijk, creatief en zoveel meer. Ze zijn ook bewust meer bezig met mode."

De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges

Welke man draagt Six Edges?

"De veelzijdige eigentijdse man die verfijnd en hip voor de dag wil komen. Keywords voor Six Edges zijn origineel en verfijnd, tijdloos en luxueus, karaktervol en hip"

Is elk stuk in je collectie combineerbaar?

“Dat is inderdaad mijn bedoeling. Omdat een man zoveel kanten heeft kan hij met Six Edges alles onderling combineren om zo zijn eigen stijl te uiten. Er ziiten ook veel basics in de collectie die je met werkelijk alles kan dragen. Met Six Edges kan je alle kanten op."

De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges

Waar haalde jij je inspiratie?

"Ik zie in mijn omgeving de jonge urban creative opduiken onder mijn mannelijke vrienden. De jonge man heeft buiten zijn werk nog zoveel interesses en activiteiten. Hij draagt geen stijve broek of hemd meer. Ik wilde iets creëren dat bij die levenstijl past. Er zijn ook bepaalde mensen waar ik naar opkijk zoals Hedi Slimane en Raf Simons. Ik vind het fantastisch om te zien wat hun volgende stap zal zijn en om de evolutie te zien van hun werk door de jaren heen."

Was er één bepaalde man waar je inspiratie van hebt gehaald?

"Buiten mijn vriend (lacht) kijk ik gewoon naar mijn eigen generatie. Het is zowat een algemene trend die ik spot. Mannen willen sportief én trendy zijn."

De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges

Hoe kom je tot je concept? Heb je een vast ritueel?

"Ik zelf ben de oprichter van het merk Six Edges maar zelf design ik niet. De designs laat ik over aan een professional, Sarah Dereu, die ook een vriendin van me is. Ik houd mij voornamelijk bezig met het achterliggende concept , productieproces en het commerciële. Maar we maken samen moodboards op en denken samen het concept van de collectie uit. We hebben een duidelijk beeld van waar we naartoe willen met de collecties."

Wat betekent premium menswear?

"Die premium slaat op het marksegment waar Six Edges zich wil positioneren. Six Edges ligt tussen casual en premium wear. Het is high end maar wel betaalbaar en geschikt voor elke gelegenheid, en dat op elk moment van de dag."

De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges

Wat onderscheid jouw label van andere mannenmerken?

"The young urban creative opteert voor een sportieve maar toch luxueuze look voor zijn drukke levensstijl. Slechts weinig merken bieden deze effortless chic stijl aan. Six Edges herinterpreteert de klassiekers. Zo hebben we bijvoorbeeld de traditionele tuxedobroek maar volledig reinvented met zachte katoen en met een tweed effect. Zo blijft deze broek klassevol maar ziet het er niet stijf uit. Zo krijgen mijn stuks een verfrissende look."

De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges

Waarom mode voor mannen en niet vrouwen?

"Ik ben naar Milaan gegaan om fashionmanagement te studeren. Ik deed dan stage in die sector en kwam dan ook terecht bij Brioni. Brioni is een high end mannenlabel dat kostuums maakt. Mannenmode heeft me altijd al meer aangetrokken, iedereen heeft wel zo zijn favoriete sector. Mannenmode komt ook meer op, er wordt meer aandacht aan besteed in vergelijking met vroeger. Sinds enkele tijd wordt MFW veel meer in de spotlight gezet. Ook in Firenze vindt binnenkort Pitti Immagine Uomo plaats, daar wordt er 5 dagen aan een stuk aandacht besteed aan menswear. Het is een fantastisch event om streetstyle te bewonderen."

Ben jij fan van bepaalde merken?

"Zelf draag ik graag Ganni, Iro, By Malene Birger en Carin Wester. Ik ben fan van merken die mijn aandacht trekken door goede communicatie of feel good design. Acne Studios en hun gender campaign vond ik super. Ook Maison Kitsuné, Kenzo, Comme des Garçons en Saint Laurent zijn fantastische high end labels qua persoonlijkheid en communicatie."

De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges
De eigentijdse urban creative man slaat zeker zijn slag bij Six Edges
16
Foto © Six Edges

Wat vinden je vrienden en familie van je werk?

"Iedereen in mijn dichte omgeving is nog altijd erg enthousiast en steunt mij enorm. Dat helpt altijd!"

Six Edges in jouw kleerkast?

Six Edges is vanaf augustus te koop bij:

  • Gent: Twiggy (Notarisstraat 3, 9000 Gent)
  • Oostende: Brutus (Madridstraat 4, 8400 Oostende)
  • Nieuwpoort: Icons Collections (Albert-I Laan 255, 8620 Nieuwpoort)
  • Laakdal: Les Belges
  • Porto: The Feeting Room (Largo dos Lòios, Porto, Portugal)
  • Dinsdag 30 augustus - zondag 25 september 2016: Pop-up Store Six Edges at Convoi Antwerp
  • Vanaf september: webshop via www.sixedges.com

Meer info via [email protected]
 

17.06.2016
Geschreven door Florence Van de Velde



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest
Last items

Belmodo Beach Bag with tassels


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een duoticket voor WECANDANCE via Zalando

Deelnemen

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

17.05.2017 - 31.07.2017

Behold the Belgian Bunch

21.07.2017 - 23.07.2017

Tomorrowland 2017 Weekend 1

Ontdek meer

Guest editor

Tine en Fien Prophete

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een duoticket voor WECANDANCE via Zalando

Deelnemen
Agenda

04.03.2017 - 03.09.2017

Het Modemuseum Hasselt: Across Japan

17.05.2017 - 31.07.2017

Behold the Belgian Bunch

21.07.2017 - 23.07.2017

Tomorrowland 2017 Weekend 1

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo