Koffiepauze met Maaike Van den Abbeele

F
News

1

Maaike Van den Abbeele won dit jaar onze Belmodo Award met haar eindejaarscollectie 'MA_JAPAN' aan het KASK. We bespraken haar collectie en schoolcarrière bij een koffie in de OR.

Al sinds haar kindertijd is Maaike Van den Abbeele geïnteresseerd in  mode en design. De broek die ze droeg bij haar plechtige communie had ze zelf ontworpen en laten maken. Daarna besloot ze mode & creatie te volgen in het technisch onderwijs.

In 2010 begon je een modeopleiding aan het KASK. Droomde je al langer van zo’n opleiding?

“Ja, ik wilde heel graag modeontwerp studeren. Ik dacht eerst dat ik het niet zou kunnen, dus ik ben heel blij dat ik het toch gehaald heb. Ik ben wel iemand die voor zijn dromen gaat en blijft doorzetten.”

Zijn er dingen die je wil meegeven aan nieuwe studenten bij KASK? Dingen die je graag op voorhand had geweten?

“Je moet je goed voorbereiden, want het is wel een zware richting. Als je het echt wil, moet je er volledig voor gaan. Ik vond het een heel interessante richting, dus dat maakte het wel wat gemakkelijker.”

Zijn er volgens jou dingen die ontbreken in de opleiding?

“Ja, een vak over verzekeringen en financiënManagement mocht er ook inzitten, maar dat is eigenlijk al een richting op zich. Ik miste ook een kennismaking met de traditionele bewerkingen uit de haute couture. Ik vind het jammer dat er niet meer openheid is naar andere kunstrichtingen toe, een soort samenwerking.”

Wat is het belangrijkste dat je hebt bijgeleerd?

“Ik heb veel geleerd over hoe je collecties moet opbouwen. Ik heb ook geleerd dat het belangrijk is om eenheid te bewaren in de collectie en om je eigen verhaal te vertellen. En ik heb echt geleerd om sterk te zijn.”

Als masterstudente mocht je dit jaar de meeste kledingstukken showen tijdens de academieshow. Waar haalde je de inspiratie voor je collectie?

“Mijn collectie is geïnspireerd op Japan, omdat het land mij heel erg interesseert. In de 2de bachelor had ik al eens een collectie gemaakt over oud Japan. Ik kreeg het idee om naar Japan te reizen en de zomer voor mijn master ben ik er effectief heen gegaan. Die reis heeft mij ertoe aangezet om een persoonlijke collectie te maken, waarin ik mijn ervaringen kon delen.”

Wat was het moeilijkst om te maken uit je collectie? En heb je een favoriet?

“De strikconstructies. Ik heb er heel lang aan gewerkt, dus dat was wel de grootste uitdaging. Ik heb meerdere favorieten: de bombers en de kimono. Enerzijds omdat ze gemakkelijker waren om te maken en anderzijds omdat ze draagbaar en comfortabel zijn.”

Je hebt nu een heel jaar lang aan je collectie gewerkt. Is er een evolutie zichtbaar vanaf het eerste stuk?

“Ja, toch wel. Mijn eerste silhouetten waren de gebreide trui en de bomber met strikconstructie en daar heb ik lang aan gezeten. Maar eens ik de technieken al eens geprobeerd had en ze gewoon moest herhalen, ging het al veel gemakkelijker."

"Eerst wilde ik in mijn collectie ook  klassieke mannenkostuums gebruiken, maar de leerkrachten overtuigden mij om te focussen op pinstripes, omdat die stof typerend is voor klassieke kostuums. Toen die onduidelijkheden over de richting van de collectie uitgeklaard waren, ging het allemaal vlotter.”

Ben je trouw gebleven aan je oorspronkelijk idee of stond er iets helemaal anders op de catwalk?

“Het heeft lang geduurd voordat ik mijn ideeën kon omzetten in specifieke ontwerpen. Tijdens het maken van de collectie hebben de stukken een hele evolutie doorgemaakt, omdat je bij het ontwerpen toch merkt dat sommige stukken niet werken op de manier die je in gedachten had. Veel van mijn eerste ontwerpen zijn weggevallen en dat is zeker niet gemakkelijk. De tijd die we krijgen is ook relatief beperkt, dus er is niet veel tijd voor research. Uiteindelijk heb ik grotendeels mijn oorspronkelijke ideeën op de catwalk kunnen neerzetten (zoals bijvoorbeeld ook lichteffecten, prints en latexstoffen) maar er was te weinig tijd om te experimenteren en het onderzoek te vervolledigen.”

Je hebt dit jaar de Belmodo Award gewonnen bij de academieshow. Bij de Belmodoredactie vielen vooral je patchwork & breiwerk in de smaak. Was het arbeidsintensief om die te maken?

“Nee, bij mijn borduurwerk heb ik hulp gekregen. Oorspronkelijk wilde ik dat allemaal met de hand doen, maar dat was onhaalbaar. Ik heb gelukkig de hulp kunnen inschakelen van mijn buurvrouw, die er al jaren ervaring mee heeft. Ze heeft dat heel goed gedaan, dus dat was wel een fijne samenwerking. Het breiwerk (op 1 pull na) heb ik in het breiatelier van het Breimuseum v.z.w. in Sint-Niklaas laten maken. Daar deden ze op het KASK ook niet moeilijk over: als je hulp nodig hebt, mag je gerust hulp vragen.”

Er zaten ook tekeningen in je collectie verwerkt. Heb je die zelf gemaakt?

“Nee, de erotische tekeningen zijn gemaakt door Toshio Saeki, een Japanse houtsnedekunstenaar. Ik koos zijn werk, omdat hij als moderne kunstenaar toch de klassieke tekeningen blijft gebruiken en zijn tekeningen zijn heel sprekend. Japan staat ook bekend voor zijn erotische en horrortekeningen. Anime wilde ik er niet bij betrekken, omdat ik iets authentieker wou.”

Waarom voegde je de mondmaskers toe aan je looks?

“Ten eerste zie je in Japan dagelijks heel veel mensen met mondmaskers, om zichzelf en anderen te beschermen tegen ziektes. Ten tweede heeft er zich in Japan een soort fetisj ontwikkeld voor onderbroeken: je vindt er onderbroekautomaten, animestrips met superhelden die onderbroeken op hun hoofd dragen enzovoort. Het was zelfs even een echte hype bij schoolgirls om onderbroeken op hun hoofd te dragen. Daar wilde ik op inspelen, door mijn modellen een onderbroek als mondmasker te laten dragen.”

De modellen, zowel mannen als vrouwen, droegen allemaal dezelfde schoenen op de catwalk. Een bewuste keuze?

“Inderdaad. Ik wou heel graag werken met de combinatie van klassieke schoenen en street style, in de vorm van plateauzolen. Plateauzolen zijn in Japan al eeuwen gekend en ze zijn daar altijd in de mode gebleven, wat wel heel cool is.”

Weet je al wat je wil doen na KASK? Heb je specifieke plannen voor een eigen label?

“Als het kan, zou ik graag nog eigen ontwerpen maken (bijvoorbeeld collabs of kleine capsulecollecties) in bijberoep, in combinatie met een vaste job. Voor jonge designers is het wel moeilijk om fulltime op mode te focussen. Nochtans zijn er veel jongeren die het toch doen en waarbij het wel lukt, dus het is misschien eerder een kwestie van durven."

"Ik heb het geluk gehad dat ik tijdens de bachelor een award heb gewonnen van Eskimo, waardoor ik voor hun een collectie mocht ontwerpen. Ik heb ondertussen al veel nagedacht over de naam van mijn toekomstig label, maar ik ben er nog niet uit. Aan mijn collectienamen heb ik wel altijd ‘MA_’ toegevoegd, als initialen van mijn naam en dat ga ik wel blijven gebruiken. Ik ga vast en zeker mijn droom proberen na te jagen om als zelfstandig ontwerpster fulltime te kunnen werken in mijn eigen concept store (al dan niet in samenwerking met andere creatievelingen )."

Wij zijn er alvast van overtuigd dat Maaike Van den Abbeele het nog ver gaat schoppen in de modewereld, good luck girl!

Geschreven door Babs Gabriel



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


DIY Beauty + Clinique Beauty Surprise



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een Deliveroo-voucher t.w.v. € 100

Deelnemen

22.02.2017 - 28.02.2017

Fashion Week: Milaan

17.02.2017 - 21.02.2017

Fashion Week: London

29.01.2017 - 29.01.2017

Exclusieve Yarnsale by LN|Knits

Ontdek meer

Guest editor

Annabel Pesant

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een Deliveroo-voucher t.w.v. € 100

Deelnemen
Agenda

22.02.2017 - 28.02.2017

Fashion Week: Milaan

17.02.2017 - 21.02.2017

Fashion Week: London

29.01.2017 - 29.01.2017

Exclusieve Yarnsale by LN|Knits

Ontdek meer
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo