0

Interview: Erna over Labels Inc.

F
News

8
02.11.2017
Geschreven door Eva Van de Sompel

De crazy Belmodo Fashion Days komen eraan en omdat we zó ongeduldig zijn, gingen we langs bij Erna van Labels Inc.

Interview: Erna over Labels Inc.
8
Foto © Francis Vanquickelberghe

Erna, vertel ons eens over het hoe, waarom en wanneer van Labels Inc.

“Labels Inc. ontstond 15 jaar geleden. Ik was al verknocht aan mode en kledij en door m’n jobs bij Comme des Garçons en Dries Van Noten breidde ik een enorm netwerk uit van mensen met gigantische garderobes. En die van mezelf is ook niet mis. Noem me gerust een fashion victim. Daarnaast was een drukbezette job niet zo makkelijk te combineren met mijn dierbaar zoontje dat nog niet zo lang geleden ter wereld kwam. Iets op mezelf starten, leek me dus ideaal.”

Je nam met Labels Inc. als een van de eersten deel aan de Belmodo Fashion Days. Waarom is dat precies belangrijk voor Labels Inc.?

“Bij Labels Inc. belanden er ook wel stuks in de stock of willen we ze tegen een lager prijsje verkopen. En dan vliegen modeliefhebbers op ons af natuurlijk. Voor ons is dat interessant omdat er dan cross selling ontstaat: nieuwe stuks worden makkelijker mee gegraaid. Vroeger hadden we bijvoorbeeld onze basement sales en verkochten we stuks van Dries Van Noten en Ann Demeulemeester tegen € 10, € 20 of € 30.

We willen ook graag jonge mensen aantrekken die werkelijk fantastisch staan met deze kledij, maar waarvan hun budget het (nog) niet toelaat. Verder is het gewoon de uitgelezen kans om een uniek stuk op de kop te tikken. En je kan ook meer dan een keer langskomen, want iedere week verandert er van alles.”

Zet je stukken die tot een huidige trend behoren, extra in de verf?

“Neen, het zijn meer stukken die we zelf mooi vinden. Die zijn ook niet zo heel vintage, zoals een Dior-kleedje van de jaren 60. Onze stuks zijn avant-garde en helemaal nu, wat je nu draagt, wat nu in en plezant is. Naast de grote merken als Dries Van Noten en Ann Demeulemeester, proberen we zoveel mogelijk nieuwe merken te verkopen. En nu hosten we dus ook stockverkopen.”

Interview: Erna over Labels Inc.
8
Foto © Francis Vanquickelberghe
Interview: Erna over Labels Inc.
8
Foto © Francis Vanquickelberghe

Hoe zit het met jouw passie voor Belgische mode?

“De Antwerpse Zes, dat is echte modegeschiedenis, een grote evolutie. Ik kende Ann, Dries, Bikkembergs, … en voor ze echt doorbraken, hadden ze geen budget voor the real models, het was een beetje underground. Op dat moment sta je er niet bij stil, maar het is o zo fantastisch. Ik werkte altijd in de mode, ik ben er altijd mee bezig, nu zit ik er nog steeds in, dus ja, die passie is duidelijk hé.”

Wat deed je precies toen je bij Dries Van Noten werkte?

“Tijdens mijn eerste twee jaar, was hij net begonnen met een klein winkeltje in de galerij. We knipten toen samen stoffen en stonden in de winkel. Daarna ben ik nog eens twee jaar teruggegaan en dan stond ik voornamelijk in de winkel of beheerde ik de stock.”

Ga je zelf ook naar de stocksales?

“Ik heb echt te veel werk en geraak er gewoon niet! Als ik in de buurt ben, ga ik wel langs Raf Simons of vroeger bij Ann Demeulemeester toen ze nog aan de kaai zat.”

Interview: Erna over Labels Inc.
8
Foto © Francis Vanquickelberghe
Interview: Erna over Labels Inc.
8
Foto © Francis Vanquickelberghe

Kleed je jezelf ook vaak volledig in het zwart?

“Ik draag meestal zwart ja, maar dat is niet om een statement te maken. Ik vind het gewoon mooi en het combineert makkelijk. Voor klanten neem ik gerust m’n tijd, maar voor mezelf moet het snel gaan. Ze noemen dat luiheid zeker?”

Je bent er een hele dag mee bezig natuurlijk …

“Ik ben enorm met mode begaan en draag zelf graag iets tofs, maar ik heb liever dat het allemaal vlot gaat. Doe je zwarte kousen aan, een zwarte rok en zwarte vest, dan zegt niemand er iets op, want het ziet er gewoon goed uit.”

Heb je tips voor jonge mensen met een beperkt budget als ze naar de stock sales gaan?

“Ga overal langs, maar neem zeker een kijkje bij Ann Demeulemeester, Dries Van Noten en Raf Simons. Die laatste bezoek je best op de eerste dag, want goedkope stuks vliegen meteen de deur uit. Bij Dries kan je op zondag gaan kijken. Er zal dan ook al veel weg zijn, maar door extra solden scoor je er écht goedkope stuks en het is al veel minder druk.”

Raad je de mensen aan op voorhand te bepalen wat ze nodig hebben of kom je best met een “schone lei”?

“Op een stockverkoop kijk je gewoon rond. Het heeft weinig zin om op voorhand te bepalen wat je nodig hebt. Als je specifiek naar iets op zoek bent, zal de kans groot zijn dat je het niet vindt. Ik raad aan om je budget in je achterhoofd te houden. Met € 100 zal je ongetwijfeld iets vinden. Bij de populairdere labels zoals Dries Van Noten en Raf Simons kan het zijn dat je wat moet wachten. Bij Dries gebeurt het wel dat een stuk van € 1000 aan -60 % nog steeds duur is. Een gouden tip: sparen voor de stockverkopen.”

Interview: Erna over Labels Inc.
8
Foto © Francis Vanquickelberghe
Interview: Erna over Labels Inc.
8
Foto © Francis Vanquickelberghe

We zijn benieuwd naar het geheim achter Labels Inc. Waarom werkt het zo goed en hoe kennen mensen het?

“We zijn al heel lang bezig en staan regelmatig in de pers, ook de buitenlandse. Modeliefhebbers komen vaak naar Antwerpen (het Modemuseum!) voor Dries Van Noten en Ann Demeulemeester en belanden zo bij Labels Inc. Vaak komen ze echt ook van heinde en ver. The New York Times publiceerde ooit een artikel over Labels Inc. en geloof het of niet, Amerikanen kwamen langs met “I read your article in The New York Times”! Labels Inc. stond zo ook eens in een Louis Vuitton City Guide en binnenkort komt er een artikel in Vogue Oekraïne. Een uitgebreid netwerk heeft zo z’n voordelen!”

Waarom is het belangrijk om als winkel deel te nemen aan stockverkopen?

“Zoals ik hierboven al vermeldde, bij Labels Inc. creëert dat cross selling. Het is plezant om je stukken buiten te zien vliegen en soms hang ik er bewust stukken tussen voor een habbekrats. Als je goed rondkijkt, vind je stukken voor € 20 en € 30. Ik vind het jammer dat het allemaal zo duur is, maar soms kan je er niet onderuit als het om zeldzame stukken gaat.”

Zie je vaak dezelfde mensen terugkomen?

“Net zoals bij de solden, komen inderdaad dezelfde mensen langs. Ik sluit meestal de laatste week van de solden, ik vind dat niet zo’n toffe dagen, sommige mensen zijn dan niet zo vriendelijk. We halen dan alle rekken leeg en starten met enkel nieuwe stukken, wat enorm motiveert!”

Welke merken zullen de bezoekers van je stockverkoop zeker vinden?

“Dat zijn vooral Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Haider Ackermann, … Weet wel dat dat geen rekken vol zijn, maar slechts enkele stukken. Daarnaast zal je ook Comme des Garçons, Dolce&Gabbana, Marni, Balenciaga, Martin Margiela, Bernhard Willhelm, Rombaut, Bruno Pieters (Honest by), … vinden. There’s a lot to discover!

Hopelijk zijn jullie er klaar voor want volgende week maandag is al de eerste dag van de Belmodo Fashion Day




Wedstrijden
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo

Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten