7

In het atelier van: Fred + Ginger

F
News

Kinderkledingmerk Fred & Ginger en vrouwenlabel Ginger zijn samengebracht tot het overkoepelende merk Fred + Ginger. Naast hun eigen labels breiden ze hun collectie uit met andere merken die Fred + Ginger kunnen versterken. Wij spraken met hoofdontwerpster, Catharina Bossaert. 

Hi Catharina, vertel eens, hoe ziet een doorsnee dag bij jou eruit?

“Elke dag ziet er eigenlijk anders uit. Ik heb vaak overlegmomenten met stylistes en product developers om samen te bouwen aan een nieuw verhaal voor onze volgende collecties. Op die momenten werken we met stoffen, kleuren en maten. Op andere dagen ga ik samen met onze mensen van de verkoop na welke items onze klanten bij ons in de rekken verwachten. Dat is eigenlijk een heel technisch proces met analyses, doorverkoopcijfers en rondvragingen bij onze winkeldames. Nog op andere dagen werken we samen met de collega’s van marketing en de grafische studio om het verhaal van de huidige collectie te visualiseren.”

Wat zijn de verschillende stappen die jullie ondernemen om van ontwerp naar kledingstuk in de winkel te gaan?

“De verschillende stylistes, die elk hun collectie uittekenen, vertrekken allemaal van een bepaald thema of verhaal waarrond een mood board wordt opgebouwd. In dat mood board worden sferen gebundeld, kleurthema’s opgebouwd en stoffenassociaties gemaakt. Aan de hand van een wel overwogen collectieplan, dat o.a. bepaald wordt door analyses van vorige collecties, stellen we een nieuwe collectie samen. Eenmaal de modellen ontworpen zijn en de stoffen en kleuren gekozen zijn, gaan de productontwikkelaars aan de slag. Zij bepalen de maten en afwerkingen en voeren de communicatie met de verschillende ateliers. Als de stalen binnen zijn, wordt door de buyers bepaald wat aangekocht wordt en wat niet. Daarna worden size sets gemaakt en al de basismaten worden doorgepast zodat de werkelijke productie kan beginnen. Als de productie afgerond is, doen we nog een laatste kwaliteitscontrole vooraleer de verkoop online en offline van start kan gaan. 

De collecties die de mensen uiteindelijk in de winkels zien, is dus een samenwerking van verschillende mensen die elk op hun eigen manier en voor hun deel mee bepalen wat het resultaat is.”

In het Atelier van: Fred + Ginger
7
Foto © Francis Vanquickelberghe

In de Fred + Ginger-winkels kan je sinds kort ook andere merken terugvinden. Hoe wordt bepaald welke labels er in de rekken komen?

“Het zijn in de eerste plaats merken die ons inspireren door hun eigenzinnigheid. Op hun eigen manier bouwen ze aan hun wereld, met de nodige originaliteit. We willen graag een platform bieden aan die creativiteit. Een multi-merkconcept maakt het trouwens ook boeiender. Wij bieden ook niet alles aan in onze eigen collecties en andere merken zijn gewoon sterker in andere dingen, dus dan moeten we die ook niet zelf maken. Uiteraard moet het wel een raakvlak hebben en moet het passen in de wereld van Fred + Ginger.”

Voor het overkoepelende merk gebruiken jullie opnieuw de namen Fred + Ginger. Wie zijn Fred en Ginger juist?

“Fred en Ginger staat voor contradictie en complementariteit. Enerzijds is er het mannelijke tegenover het vrouwelijke, de rationaliteit tegenover het meer intuïtieve. Anderzijds zijn Fred en Ginger een dansend koppel waarbij beide aspecten samenvloeien.”

Het onderliggende concept van het kinderlabel Fred + Ginger en het vrouwenlabel Ginger lopen vrijwel gelijklopend: een leefwereld vol karakter, eigenzinnigheid, fantasie, optimisme en creativiteit. Is dat voor jou ook een zelfde manier van ontwerpen?

“Neen, ik vind van niet. Ontwerpen voor een kinderwereld of voor een vrouwenwereld is een total ander proces, maar het komt natuurlijk wel uit hetzelfde DNA. Hetzelfde gevoel en dezelfde klemtonen worden gelegd en we werken ook voor beide labels met hetzelfde ontwerpersteam. Maar je moet wel echt voor de kinderen als voor vrouwen uitgaan van hun eigen leefwereld en kijken wat zij zelf zouden willen dragen. Niet zomaar een kopie van elkaar in verschillende maten, maar ontwerpen wat zij zelf zouden willen dragen.”

In het Atelier van: Fred + Ginger
7
Foto © Francis Vanquickelberghe

Er is nog altijd geen ‘Fred’ merk. Heb je soms geen zin om ook mannenkleding te ontwerpen?

“Dat is zeker niet uitgesloten, maar momenteel is dit nog niet aan de orde. Dat zal eerst in een plan moeten passen. In ons labo F.R.E.D. bieden we wel al een selectie mannenitems aan, maar we maken die niet zelf. In deze winkel experimenteren we meer. We verkopen er zowel nationale als internationale merken, er zijn samenwerkingen met andere merken en we organiseren er ook allerhande evenementen.”

Heb je zelf kinderen die je inspireren?

“Ik heb 2 kinderen, maar die zijn ondertussen al jongvolwassenen. Ze zijn altijd een grote bron van inspiratie voor mij. Ze tonen hoe je lief moet hebben, fantaseren, genieten, oprecht zijn, alles doen met passie…”

In het Atelier van: Fred + Ginger
7
Foto © Francis Vanquickelberghe

Hoe zou jij het merk samenvatten in enkele woorden?

“We zijn een kwalitatief en duurzaam Belgisch label met eigenzinnige, tijdloze ontwerpen met een twist. Het kinderlabel Fred + Ginger viert de vrijheid en uitbundigheid die zo typerend is voor de kindertijd. We werken er met grafische kleuren en zelfontworpen prints, allemaal eigenzinnig en met een knipoog.”

Je zegt dat jullie een duurzaam merk zijn. Hoe komt dit naar voor in jullie kledij en manier van werken?

“Duurzaamheid is inderdaad een grote focus voor ons. Het is nooit de bedoeling geweest om een massaproduct te maken of de laatste trends aan de laagste prijs op de markt te brengen. Ons doel is om hedendaagse, duurzame kledij te maken met hoogwaardige stoffen. Het overgrote deel van onze stoffen zijn afkomstig uit Europa, zoals Italië, Portugal, Frankrijk, en Turkije. Soms werken we zelfs met stoffen uit Japan. Dit maakt het natuurlijk allemaal wat duurder, maar we merken dat onze klanten hier ook wel voor willen betalen en dat zij dit net als ons belangrijk vinden.

Er is ook iemand in dienst bij ons die het hele maatschappelijk verantwoord ondernemen van dichtbij mee opvolgt. We zijn daarnaast ook aangesloten bij Fair Wear, een organisatie die toekijkt op de kwaliteit van de arbeidsomstandigheden in de verschillende ateliers waar we mee werken. We zien onze ateliers meer als partners waar we langdurige relaties mee willen uitbouwen.”

In het Atelier van: Fred + Ginger
7
Foto © Francis Vanquickelberghe

Ben je in je dagelijkse leven ook veel bezig met duurzaamheid?

“Ja, de natuur moet nog lang mee hé. Ik heb zelf ook kinderen en zij en hun kinderen en hùn kinderen moeten in een gezonde omgeving kunnen opgroeien. Ik koop zelf ook enkel wat langer meegaat en steun vooral lokale ondernemingen zoals kledij van een startende designer, of eten van de biowinkel in de buurt enzovoort.”

In het Atelier van: Fred + Ginger
7
Foto © Francis Vanquickelberghe

Je draagt dus niet enkel kleding van Ginger?

“Ik draag uiteraard veel Ginger, maar ook sommige stukken van de andere merken die we verkopen. Ik koop kleding die ik graag zie, waar ik me goed in voel, het merk doet er dan niet toe. Dat kan zowel items van bekende ontwerpers als van onbekendere merken zijn. De subtiliteit in afwerking, royaliteit in proporties of materialen, dàt zijn de dingen waar ik belang aan hecht.”

In het Atelier van: Fred + Ginger
7
Foto © Francis Vanquickelberghe

Wil je meet over Fred + Ginger te weten komen? Kijk dan snel even op hun website.

22.11.2017
Geschreven door Nienke Iliaens



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Boek Tiany Kiriloff: gesigneerd


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen

Guest editor

Baum und Pferdgarten

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo