Array
(
    [type] => 8
    [message] => Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
    [file] => /mnt/belmodo-web/websites/belmodo.be/www/cms.translate.php
    [line] => 5
)
Freya-over-tutu-chic - Artikel - Belmodo

Freya Poppe over Tutu Chic

F
News

4

Ik had een one on one met ontwerpster en business woman Freya Poppe van Tutu Chic, wat een eer!

Het brein en gezicht van Tutu Chic, een dame met een gezonde dosis ambitie en 24/7 een roze zonnebril in haar haren, dat is hoe ik Freya Poppe zou omschrijven. Ik babbelde met Freya over haar verleden, maar kwam ook meer te weten over haar doelen en dromen. Benieuwd?

Je hebt nu al een tijdje je eigen kledingmerk, Tutu Chic. Wanneer ben je begonnen met ontwerpen en wat waren je eerste grote stukken?
“Ik heb mode gestudeerd in Antwerpen, en voor mijn afstudeercollectie maakte ik items die niet echt draagbaar waren. Gekke outfits, weet je wel. Nadien werd ik opgemerkt door een winkel in Antwerpen, Extreme Lab. Voor hen maakte ik enkele designs. Ik werkte nadien ook samen met Smets Store in Brussel. Iets later kreeg ik de eer om een jurk te ontwerpen voor Konining Mathilde. Ik was nog niet zo heel erg lang bezig, dus dat was zeker een hele ervaring. Nadien maakte ik enkele trouwjurken, hierin kon ik me helemaal uitleven. Er kwamen ook een aantal zijprojecten op mijn pad, zoals kleding voor de videoclip van Eline de Munck en podiumoutfits voor K3. Allemaal geweldige ervaringen.”
 

Je bent ontwerpster, maar ook een echte business woman. Zijn er zaken die je minder graag doet, of die je moeilijker vindt?
“Eigenlijk niet. Naast mode studeerde ik ook bedrijfsmanagement, dus zowel het creatieve als de business zit in mijn. Ik vind het fijn dat ik die twee kan combineren in Tutu Chic. Momenteel werken er 11 mensen onder mij, en ik vind het geweldig om met die mensen samen te werken. Ik stop mijn hart en ziel in alles wat ik doe. Boekhouden of de financiële kant van de business vind ik misschien net iets minder leuk, maar daar hebben we dan ook weer een goede boekhouder voor.”

4
Foto © Tutu Chic

Je gaf je nieuwe Tutu Chic-collectie de naam 'Lady Boss'. Waarom?
“Elke Tutu Chic-collectie verwijst naar een periode uit mijn leven. Een knipoog naar mijn kinderjaren, een terugblik op mijn liefdesleven … Lady Boss is het resultaat van mijn persoonlijke groei en evolutie. Het gaat er eigenlijk over dat het niet meer elke dag puur "LOL" is. Er komt een tijd dat je je mannetje moet staan en zoals ik bijvoorbeeld een zaak moet runnen. We leven in een tijd waarin de emancipatie van de vrouw belangrijk is, en dat wil ik laten zien. Dat is ook zo in mijn naaste omgeving. Mijn vriendinnen zijn allemaal heel erg ambitieus. Vroeger droeg de zakenvrouw een saai mantelpakje, ik probeer die look speels en jong te maken, met een grappig kantje. Van de klassieke parelketting maakte ik bijvoorbeeld dikke kralen op een jurkje. Lady Boss staat voor de zakelijke, vrouwelijke look."

Wat is jouw favoriete item uit de Lady Boss-collectie?
“Ik heb heel wat favorieten, maar het leukste item vind ik toch het Astrid-jurkje. Een donkergrijs, klassiek jurkje in neopreen met grote kralen. Het is niet zo kleurrijk en fel zoals we bij Tutu Chic gewoon zijn, het is net iets meer gedistingeerd en zakelijk, maar wel nog altijd leuk om te dragen."

4
Foto © Tutu Chic

Je bracht pas ook een nieuwe eindejaarscollectie uit. Hoe kwam je op het idee om een collectie met feestkledij te ontwerpen?
“Ik ontwierp in het verleden al eens een feestcollectie, dit is dus niet de eerste keer. Feestkleding is niet zomaar iets voor elke dag. Sommige mensen dragen met Kerst en Nieuw niet echt iets speciaal, meestal een simpele little black dress waarvan er 13 in een dozijn zijn. Die grijze-muis-looks probeer ik sowieso met Tutu Chic aan te vechten, en de feestperiode is hier natuurlijk perfect voor. Het is leuk dat de eindejaarscollectie enkel bij ons verkrijgbaar is: in de boetiek en op de webshop. Dat maakt het exclusief, al is het wel betaalbaar."
 

Ik zag dat je ook model staat voor je eigen collectie. Dat zie je eigelijk niet zo vaak. Waarom doe je dat?
“Ik probeer Tutu Chic op mijn eigen manier te brengen. Onze collecties worden volledig in België gemaakt, wij hebben ook weinig stock. Dat zijn bedrijfspatronen die je niet vaak bij andere merken ziet. Ikzelf ben duidelijk het gezicht van Tutu Chic. Ik vertegenwoordig Tutu Chic zelf op de sociale media en op televisie, in Pink Ambition bijvoorbeeld. Mensen herkennen mij hierdoor. Dat is eigenlijk de reden dat ik zelf model stond voor de collecties. Ik ben geen 1m85 en heb geen size 0, en ik wil laten zien dat dat ook niet moet. We zijn allemaal gewone meisjes en dat geef ik aan. Ik ben iemand die met mijn voeten op de grond staat.”

4
Foto © Tutu Chic

Recent liet je ook je allereerste defilé doorgaan. Hoe was dat voor jou? Was dat een grote stap voor Tutu Chic?
“Er zat al lang een modeshow aan te komen en dit was eigenlijk het ideale moment. De wintercollectie kwam er net aan. Ik wil grootse dingen doen met Tutu Chic en dit was zeker een grote stap voor het merk. Het was allemaal heel spannend. Uiteindelijk hebben we twee shows gegeven, omdat de zaal te klein en de opkomst te groot was. Het volledige defilé moest en zou Tutu Chic uitstralen. Tot in de kleinste details. En dat is gelukt! De reacties waren lovend!"
 

Je hebt intussen ook een Youtube-vlog over Tutu Chic. Hoe valt dat in de smaak bij het publiek en je klanten? Wat zijn de reacties hierop?
“Ja, de vlog is natuurlijk heel gek. Voor mij is die vlog de toekomst, en ik wil dat ook zeker blijven doen. De reacties zijn natuurlijk wel positief, want mensen kennen mij van Pink Ambition. De vlog is wel anders. Hierin zien ze niet enkel het "mooie" uit Pink Ambition, maar ook de zakelijke kant van het verhaal. Dat vind ik leuk aan vloggen, het toont een meer persoonlijke kant en geeft ook een bepaalde binding met de klanten. Je bent niet langer iemand "van tv", maar een echt persoon. Ik vlog altijd in het Engels, wat niet altijd zo simpel is. Ik doe dat vooral omdat ik Tutu Chic ok in het buitenland lanceren en dan is Engels als wereldtaal essentieel."

Iedereen kent je intussen dankzij Pink Ambition. Hoe voelt het om herkend en aangesproken te worden op straat?
“Ik vind dat wel leuk, maar ik heb niet mee gedaan met Pink Ambition uit eigenbelang of voor Tutu Chic. Ik heb een groot risico genomen door met Tutu Chic een specifiek soort kledij te ontwerpen. Het enige wat ik wil is jonge meisjes inspireren om hun eigen dromen waar te maken en zich niet te schamen. En natuurlijk is dat wel eens leuk als dan iemand komt vragen voor een foto, of als ze je herkennen en aanspreken. Door Pink Ambition kennen mensen mij, en dat kan soms vreemd zijn, maar het programma is heel luchtig, ontspannend en girly, dus het is wel allemaal in een leuke context.”
 

Wat is jouw ultieme droom? Wat zou je nog graag willen bereiken in de toekomst?
"Ik wilde al van in het begin van Tutu Chic een lifestyle label maken en me niet beperken tot kledij. Ik wil dat het merk herkenbaar wordt in het binnen- én buitenland. Op lange termijn wil ik allerlei soorten zaken op de markt brengen onder de naam van Tutu Chic. Wij zijn bijvoorbeeld momenteel aan het werken aan een ginmerk. We werken ook aan Tutu Dodo, een lijn met alles voor de slaapkamer. Mijn ultieme droom is dat je binnenkort bij manier van spreken in een Tutu Chic-restaurant kan gaan eten en in een Tutu Chic-hotel kan logeren, met Tutu Chic-decoratie en -beautyproducten. Maar we moeten natuurlijk klein beginnen. We hebben nu onze boetiek in Antwerpen en de webshop, maar we blijven in stijgende lijn gaan.”

Neem zeker een kijkje op de website van Tutu Chic of in de boetiek in Antwerpen en ontdek de nieuwste collecties! 

Geschreven door Leen Degerickx



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


Belmodo sweater



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een Reverse-ketting van Swarovski t.w.v. €199

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer

Guest editor

Elodie Ouédraogo & Olivia Borlée

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Wedstrijden


Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een Reverse-ketting van Swarovski t.w.v. €199

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen
Agenda

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer
Sponsored
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo