Array
(
    [type] => 8
    [message] => Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
    [file] => /mnt/belmodo-web/websites/belmodo.be/www/cms.translate.php
    [line] => 5
)
Find-your-magic-met-axe - Artikel - Belmodo

Find Your Magic met AXE

B
Fragrances

8

Met zijn nieuwe campagne voor AXE Daily Fragrance zet AXE drie Belgische guys-next-door in de kijker. Luca Palermo, trendwatcher bij Unilever, vertelde ons wat meer over de campagne.

Na zijn bachelor marketing kwam Luca Palermo terecht bij Unilever en ondertussen werkt hij er al 8 jaar. Als categoriemanager van Home & Personal Care staat hij in contact met Europese onderzoekscentra, waardoor hij ook op de hoogte is van de trends in die categorie.

8
Foto © Luca Palermo

Unilever is het bedrijf achter Axe, een merk dat zich specifiek richt op mannen. Hoe kan je de hedendaagse man het best omschrijven?

“Axe heeft meer dan 30 jaar ervaring en is het grootste mannenmerk ter wereld. Momenteel is er heel wat aan het veranderen in de mannenwereld en het is aan Axe om de komende trends te analyseren en erop in te spelen. Door de jaren heen is het beeld van de ideale man erg geëvolueerd. 30 jaar geleden waren de mannen echte macho’s. Terwijl de mannen gingen werken, bleven de vrouwen thuis om het huishouden te doen en te koken voor het gezin. Daarna zijn we overgeschakeld op de metroseksuele mannen. In die periode hadden de mannen een duidelijk beeld van hoe de ideale man eruitzag en wou iedereen dezelfde stijl hebben: die van een gespierde, gebruinde man. Op dit moment willen mannen echt zichzelf zijn: ze gebruiken hun eigen stijl, hun eigen magic om echt apart te zijn. Ze zullen dit verschil nu meer en meer gebruiken om zich beter te voelen en te kunnen zeggen: ik ben mezelf.”

Welke impact heeft dat beeld op de mode- en beautysector?

“Het is minder gelinkt aan de mode- en beautywereld, want voor mannen heeft de beautywereld bijvoorbeeld een minder grote impact dan voor vrouwen. Vrouwen bekijken de trends nog altijd via magazines en de modeshows en blijven graag in die sfeer. Voor mannen is die invloed van mediakanalen minder belangrijk."

"Er is ook een duidelijke evolutie zichtbaar in de productcategorieën voor mannen. Wij hebben twee grote categorieën binnen de mannenafdeling: shaving en grooming (de care-producten). Jaar na jaar gaat de shaving-categorie achteruit, terwijl de grooming-categorie blijft groeien. Ook in de winkel is het gedrag van de man geëvolueerd. Vroeger gaf de man een boodschappenlijstje mee aan zijn vrouw, zodat zij de producten kon gaan halen in de winkel. Op dit moment gaat 1 op de 2 mannen zelf naar de winkel om zijn personal care-producten te kopen en doet maar liefst 31% van de mannen inkopen voor het hele gezin."

"De winkels zijn nu meer op vrouwen gericht, terwijl mannen zich totaal anders gedragen tijdens het winkelen. Vrouwen winkelen zoals ze shoppen: ze bekijken de display en gaan op zoek naar nieuwe dingen, terwijl mannen in ware commando style winkelen: ze kopen die dingen die op hun lijstje staan en liefst nog zo snel mogelijk. Mannen zullen ook nooit de weg vragen, want daarvoor zijn ze te trots. De winkels zullen een belangrijkere impact hebben op mannen dan de magazines en reclamecampagnes. We moeten dus inzetten op de winkels, want daar kunnen we met de mannen communiceren. Dat kan bijvoorbeeld door in de winkel een mannenzone met zwarte kleuren te creëren die al van ver in het oog springt. Onze productverpakkingen moeten ook superduidelijk zijn, want mannen zullen nooit om advies vragen.”

Axe heeft midden mei op ludieke wijze haar drie nieuwe productenlijnen gelanceerd in Brussel. Hoe gebeurde dat juist?

“AXE heeft zijn strategie aangepast. Vroeger was tv het grootste communicatiemiddel van AXE, met de slogan “Get the girls, gebruik AXE”, die vooral gericht was op de metroseksuele mannen. Nu speelt AXE als grootste mannenmerk ter wereld een rol bij de verschuiving van de mentaliteit en stijl bij mannen. Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% van de vrouwen nog valt op traditionale macho- en metroseksuele mannen."

"Bij de vraag wat vrouwen belangrijk vinden bij een man antwoordt 90% dat ze een man wil die zichzelf durft te zijn en zelfvertrouwen heeft. En daar zit het probleem: slechts 13% van de mannen vindt zichzelf echt aantrekkelijk. Er zijn zeer weinig mannen die die boodschap begrepen hebben en tevreden zijn over zichzelf. In de top 3 van antwoorden op die vraag staan zin voor humor, een persoonlijke stijl en something special hebben. Er werd ook naar de minst aantrekkelijke eigenschappen bij een man gevraagd en dat zijn rijkdom, spieren en machogedrag."

"AXE wil mannen helpen en begeleiden bij het naar boven brengen van hun eigen magic. Dankzij die aanpassing zullen ze zichzelf zijn en zullen ze meer aansluiten bij hetgeen waar vrouwen naar op zoek zijn. We hebben nu een aparte campagne waarin we meer inspelen op de shopper en minder gebruik maken van tv. Zo hebben we een AXE pop-up store geopend waar we in direct contact staan met de klanten en rechtstreeks vragen kunnen stellen over onze producten."

8
Foto © Luca Palermo
8
Foto © AXE
8
Foto © AXE

"Daarnaast is er de affichecampagne, waarbij we mannen van straat hebben geplukt en gevraagd hebben naar hun magic, dat waar ze trots op zijn. Dat kenmerk hebben we dan extra in de verf laten zetten door barbers en groomers, waarna we een mooie foto trokken van het resultaat. Uit alle foto’s hebben we een top 3 geselecteerd van de mannen die het best passen bij onze campagne en trots zijn op datgene wat hen speciaal maakt.”

De drie nieuwe productlijnen focussen elk op een ander mannenprofiel. Kan je wat meer uitleg geven bij die drie profielen?

“We hebben drie gamma’s met elk een eigen stijl, Signature, Urban en Adrenaline, waarin de meeste mannen zichzelf wel kunnen vinden. De verpakking en de ontwikkeling van de producten zijn het resultaat van verschillende analyses en studies. De verpakking hebben we aangepast aan de nieuwe winkelwijze van mannen. Op de verpakking staat duidelijk aangegeven wat het product is (deodorant, parfum, douchegel of hairstyling-producten). Daarnaast is er een kleurencode: de gamma’s zijn gelinkt aan drie verschillende kleuren. Het is dus belangrijk dat mannen ons merk vinden in de winkel. Zodra mannen voor onze deodorant hebben gekozen, willen we hen tonen dat wij verschillende gamma’s aanbieden.”

8
Foto © Luca Palermo
8
Foto © AXE
8
Foto © AXE

De Daily Fragrance is nu al verkrijgbaar in de winkel voor € 7, 99 en bestaat in drie verschillende geuren: Oud Wood & Dark Vanilla (Signature), Iced Musk & Ginger (Adrenaline) en Tobacco & Amber (Urban).

You found your magic? Now, work on it!

Geschreven door Babs Gabriel



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


DIY Beauty + FREE Clinique Beauty Set



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen


Win een duo-ticket voor de Pinko x Belmodo Xmas Party

Deelnemen

Guest editor

Paul Van Haver & Coralie Barbier

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Wedstrijden


Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen


Win een duo-ticket voor de Pinko x Belmodo Xmas Party

Deelnemen
Sponsored
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo