Array
(
    [type] => 8
    [message] => Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
    [file] => /mnt/belmodo-web/websites/belmodo.be/www/cms.translate.php
    [line] => 5
)
Een-kijkje-in-de-kleerkast-van-disneyland-parijs - Artikel - Belmodo

Een kijkje in de kleerkast van Disneyland Paris

F
News

20

Ik krijg een exclusieve blik op de kostuums van de nieuwe musical The Forest of Enchantment in Disneyland Paris. It's breathtaking!

Ik ben zo blij als een klein kind in een snoepwinkel wanneer we backstage het kostuumatelier van Disneyland Paris binnenstappen. Ik krijg een exclusieve blik achter de schermen van de kostuums die bij de nieuwe musical The Forest of Enchantment in Disneyland Paris horen.

20
Foto © Stef Poortmans

Dit is het hart van de honderden prachtige Disney-kostuums waar je zo jaloers op bent. Je vraagt je vast af hoe ze gemaakt zijn. Good news, ik kreeg de kans om het te vragen aan de show director Aurelien. Hij was eerst acteur en zanger in Parijs en stond me te woord voor we Suzan, het hoofd van het atelier, konden ontmoeten.

20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans

Show director Aurelien

Disneyland Paris heeft een team van 47 verschillende kostuummakers die allemaal in de grootste modehuizen gewerkt hebben zoals Chanel, Lanvin of Balenciaga en zijn echte toppers in hun vak. Personen van deze modehuizen komen naar hun atelier in Disneyland Paris en de kledingmakers van Disneyland Paris gaan naar daar. Zij maken dus echt de waanzinnigste kostuums ooit. “We hebben ook 2 andere ateliers in Parijs om de kleding van alle attracties en de poppen te maken”, vertelt Aurelien.

“Isabelle, de ontwerpster, is naar een bos getrokken om daar inspiratie op te doen voor de nieuwe musical ‘The Forest of Enchantment’. Ze heeft veel foto’s genomen van details en de dieren maar ging ook op zoek naar inspiratie in de zoo. Ze wilde er zeker van zijn dat de kostuums zo duidelijk mogelijk de link aantoonden met de natuur”, zegt Aurelien.

20
Foto © Stef Poortmans

Kostuums maken die er goed uitzien is spectaculair maar de acteurs op het podium bewegen hier ook in en doen trucjes alsof ze niets wegen. De grootste uitdaging van Disney Paris is dan ook “to adapt them to their skills”, zoals de echte het zouden zeggen.

Eerst zet de ontwerper een idee op papier waarna er een 2e finale tekening van wordt gemaakt. Doordat de artiesten zo comfortabel mogelijk op het podium moeten staan, wordt er nog veel veranderd tijdens het productieproces. “Je kan onmogelijk een kostuum maken voor een zanger met een hoge, strakke kraag. Een kostuum moet ook passen voor elk type omdat we verschillende artiesten hebben die soms afwisselen. Daarom voegden we bijvoorbeeld een riem toe. Dat was oorspronkelijk niet de bedoeling,” vertelt Aurelien.

20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans

Prachtige stoffen

Wanneer een stof niet bestaat, laat het atelier die zelf maken. "We sturen bijvoorbeeld een witte stof op en laten de print die ze willen hierop drukken. Het is ook belangrijk dat je de stof kan wassen omdat we zoveel shows doen elke dag. Ook verschillende artiesten treden dagelijks op in een kostuum. De meeste stukken kan je zelfs uit elkaar halen. De stukken zitten ingenieus in elkaar met ritsen en klittenband zodat je de elementen die niet gewassen mogen worden, eraf kan halen,” voegt Aurelien toe.

20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans

Persoonlijkheid

Het is heel belangrijk om het kostuum voor de shows aan de artiest te geven zodat ze het juiste karakter opbouwen. Elke acteur, elke zanger, elke acrobaat geeft een eigen interpretatie aan zijn rol. “We moeten extra aandacht besteden aan het feit dat iedereen anders is. Elke artiest moet zijn eigenheid kunnen behouden,“ zegt Aurelien.

20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans

“Als acteur kan je wel weten hoe het finale kostuum eruit ziet. Zolang je het niet gepast hebt, weet je niet hoe het te spelen. We vroegen de 'birdman’ dan ook om vogelbewegingen te maken tijdens het passen, op dat moment werd het veel charmanter en echter. Hij voelde zich fierder door de vorm.” sluit Aurelien bondig af.

20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans

Susan Surrel: head of the atelier

Susan is de belangrijkste persoon van de kledingafdeling. Ze is de serial manager van de kostuumsafdeling voor zowel de shows als de parades. Without her, they have no clothes, so she is the big deal. Ondanks dat zij een essentieel persoon is binnen de collecties van de Walt Disney-musicals, begroet ze mij met “Thank you for coming”. Alsof zij de persoon is die dankbaar moet zijn. We’re in fashion heaven!

20
Foto © Stef Poortmans

“Wat mijn job zo interessant maakt, is dat er iedere keer nieuwe en andere dingen te doen zijn. We hebben nieuwe shows en nieuwe ontwerpen van ons creative team. Dit is ook altijd een nieuwe uitdaging om er het beste van te maken,“ vertelt Susan.

20
Foto © Stef Poortmans

Als hoofd van een atelier is het heel moeilijk om een favoriet kostuum aan te duiden. Als kenner kent ze alle moeilijkheden, de originaliteit en alle details van elk stuk van de kostuums. Hierdoor is het onmogelijk. “Ik dacht dat ik een favoriet had maar wanneer je alle kostuums samen op het podium ziet, heb ik geen voorkeur meer. De looks zijn zo verschillend en origineel dat ik me altijd aangetrokken voel tot alle outfits. De vogel is speciaal omdat je het schuim hebt en de stoffen van deze look zijn handmatig geprint,” verklaart Susan.

20
Foto © Stef Poortmans
20
Foto © Stef Poortmans

Er is een enorme evolutie te zien in de kleding van Walt Disney als je ze vergelijkt met vroeger. “Technisch gezien groeit onze kennis elke dag. Ook al zijn mijn mensen allemaal specialisten in hun vak, we leren elke dag technieken bij door kostuums te maken die we nog nooit gemaakt hebben. Bovendien is het hier een magische werkplek,” sluit Suzanne enthousiast af. 

Christophe Leclercq

Ook Christophe Leclercq, de Show Director is tevreden met het resultaat. “Op een dag moet je tegen jezelf zeggen; Dit is het resultaat en hier gaan we het mee doen! De show is zo vlot verlopen omdat we goed georganiseerd waren. We blijven wel onze grenzen verleggen,” sluit hij vastberaden af!

Geschreven door Stef Poortmans



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest
Wedstrijden
Agenda



Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een duoticket voor de Buddha to Buddha x Belmodo Shopping Night

Deelnemen


Win een Reverse-ketting van Swarovski t.w.v. €199

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer

Guest editor

Elodie Ouédraogo & Olivia Borlée

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Wedstrijden


Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een duoticket voor de Buddha to Buddha x Belmodo Shopping Night

Deelnemen


Win een Reverse-ketting van Swarovski t.w.v. €199

Deelnemen


Win een lingeriesetje van Passionata

Deelnemen
Agenda

17.12.2016 - 19.12.2016

O'Rèn Stock & Sample sales

17.12.2016 - 18.12.2016

13e editie van Jong Bloed

Ontdek meer
Sponsored
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo