11

Een cruisecollectie, wat is dat?

B
Looks / News / Trends

Onze Instagram-feed werd de laatste overspoeld door foto’s en video’s met #cruise. Maar wat is een cruisecollectie eigenlijk?

Lange tijd kende de modewereld een twee-seizoenensysteem: Herfst/Winter en Lente/Zomer. Maar sinds enkele jaren maken de zogenaamde ‘pre-collecties’, die zich oorspronkelijk richtten op een cliënteel met voldoende middelen om tijdens de winter op cruise te gaan, hun comeback. Vandaag lijken die collecties wel in te staan voor de grootste inkomsten van prestigemerken. De budgetten die gespendeerd worden aan de catwalk zijn kolossaal, de shows zelf sensationeel. Maar blijft het uiteindelijke doel van deze grote merken niet gewoon om de 21e eeuw te overleven?

De designers nemen ons tegenwoordig mee naar alle hoeken van de wereld om ons een glimp van de toekomstige zomertrends te geven. Dankzij de uitgebreide keuze aan stukken die je alvast in vakantiebestemming brengen, slagen de merken erin om te surfen op de golven van de mondialisering.

http://www.dior.com/home/en_be
11
Foto © Dior
Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Louis Vuitton
http://www.chanel.com/nl_BE/
11
Foto © Chanel

Met de komst van het web en van de social media brak er een nieuw hoofdstuk aan: dat van instant, van ‘hier en nu’. Geen wonder dat dit ook een invloed had op ons koopgedrag. ‘See now, buy now’ werd the name of the game. Couture huizen worden over het algemeen opgesplitst in haute couture en prêt-à-porter (of focussen enkel op één van beide), waar ook de tussenseizoen-collecties onder vallen. Bij het eerste wordt de kledij op maat gemaakt, wat leidt tot meerdere weken wachttijd, terwijl bij het tweede standaardmaten worden aangeboden. Dat zorgt niet alleen voor een verschil in prijs, maar ook in visie. Handwerk lijkt inderdaad moeite te hebben met de strijd tegen de huidige overproductie, terwijl cruisecollecties steeds populairder worden.

Daar moeten we dan nog aan toevoegen dat we vandaag da dag te maken krijgen met het fenomeen dat fast fashion heet. Winkels als Zara en H&M produceren enorm veel en bieden gigantische hoeveelheden items aan. Praktisch wekelijks zijn er nieuwigheden verkrijgbaar in de winkel of online, in tegenstelling tot bij de couture huizen. Maar zoals je wel weet, heeft mode als doel om altijd mee te zijn met trends (en ze liefst zelfs nog voor te zijn), waardoor ze eeuwig in verandering is en zich blijvend moet aanpassen. We stellen vast dat de mid-season en resort collecties een nieuwe wind door de branche laten waaien. Ze stellen de luxemerken namelijk in staat om competitief te blijven én om hun cliënteel tevreden te houden. Mission accomplished! Zes maanden lang dezelfde stukken in de winkel, dat kan niemand zich nog voorstellen. Sidney Toledano, de CEO van Dior, lijkt alvast goed begrepen te hebben wat de uitdagingen zijn voor de mode-industrie. Zoals hij zelf zegt: “Veertig jaar geleden bleef de mode langer duren.”

Voor de cruisecollectie 2018 legde Maria Grazia Chiuri, artistiek directeur van het merk, de lat erg hoog. De nieuwe, exclusieve ‘Dior Sauvage’-collectie is een mengeling van vrouwelijkheid en natuur – een knipoog naar de creaties van Christian Dior himself uit 1951 waarvoor hij zich liet inspireren door schilderingen in de grotten van Lascaux.

Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Dior
Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Dior
Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Dior

Shanghai, Seoul, Dubai en Palm Springs behoren tot de nieuwe bestemmingen die Dior, Chanel, Louis Vuitton en nog zoveel andere modehuizen kozen om hun collecties voor te stellen.

Aangezien ze weten hoe lucratief de resort-collecties zijn, aarzelen de creative directors niet om indrukwekkende shows te geven op paradijselijke locaties. En toch koos Karl Lagerfeld ervoor om zijn ‘tussenstukken’ te showen in Parijs. In het Grand Palais konden pers, journalisten en de trouwste klanten van Chanel de nieuwe collectie met Griekse accenten ontdekken. De Chanel-vrouw is een godin met de allure van een gladiatrix, de perfecte belichaming van vrouwelijkheid in deze moderne tijden.

Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Chanel
Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Chanel

Nicolas Ghesquière reisde dit jaar af naar Japan, naar het bekende Miho museum. Logisch, als je weet dat Vuitton al decennialang sterke banden onderhoudt met het land. George Vuitton liet zich namelijk inspireren door de wapenschilden van Japanse families, ‘kamon’ genaamd, voor zijn bekende monogram.

Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Louis Vuitton
Een cruisecollectie, wat is dat?
11
Foto © Louis Vuitton

Zoals je ziet, wordt de keuze van de bestemmingen niet aan het toeval over gelaten, maar is het eerder een knipoog naar de geschiedenis van de merken. Bovendien benadrukt de keuze voor een bepaalde bestemming ook de band met het merk in kwestie. Kijk bijvoorbeeld naar Dior: daar vond in 2013 het defilé plaats op de Rots van Monaco. Raf Simons benadrukte zo de geschiedenis van het merk, meer bepaald toen Christian Dior Grace Kelly kleedde voor haar verloving met Prins Rainier.

Hoewel sommige mensen misschien twijfelen aan het voortbestaan van het luxesegment, lijkt het er toch op dat de bestuurders van deze merken hun mening absoluut niet delen. Met al hun creativiteit tonen ze ons dat ze nog lang zullen doorgaan met het erfgoed uit te dragen van de huizen die al decennialang aan de top staan van deze industrie. Dan rest ons nu alleen nog wachten tot we hun creaties opnieuw kunnen bewonderen tijdens de volgende Fashion Week!

Vertaald door Lisa-Marie Bauwens



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nieuw boek Tiany Kiriloff: gesigneerd


Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win de HP ENVY Photo 7830 printer en HP Instant Ink

Deelnemen


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen

Guest editor

Eline Starink

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


Win de HP ENVY Photo 7830 printer en HP Instant Ink

Deelnemen


Win een Atelier Veritas Box

Deelnemen
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo