Array
(
    [type] => 8
    [message] => Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE
    [file] => /mnt/belmodo-web/websites/belmodo.be/www/cms.translate.php
    [line] => 5
)
Billyxclub-urban-parfum-van-eigen-bodem - Artikel - Belmodo

BillyXClub: urban parfum van eigen bodem

B
Fragrances

10

Er wordt niet elke dag een nieuw parfummerk uit de grond gestampt en al helemaal niet van Belgische bodem. Meet Ellen de Veirman, oprichtster van BillyXClub.

BillyXClub, dat zijn ‘street sharp fragrances that will tickle your nose and bedazzle your senses’. Ofwel 6 frisse eau de parfums in kleurrijke, grafische flesjes, uit eigen land. De Belgische Ellen De Veirman wilde anders zijn, vond tussen de bestaande parfums niets wat haar persoonlijkheid uitdrukte en besloot de koe bij de hoorns te vatten: ze richtte haar eigen label op, met het snuifje street cred dat volgens haar ontbrak in de parfumerie.

Ze leeft dan wel tussen Antwerpen en het Noorse Stavanger, ze is er trots op met BillyXClub een Belgisch parfummerk gelanceerd te hebben. Een interview met de hippe oprichtster van het merk.

10
Foto © BillyXClub

Hoe ben je op het idee gekomen om je eigen parfumlijn op te richten?

"Het kwam eigenlijk doordat ik iets miste in het parfumwereldje. Langs de ene kant heb je die grote designerbrands of celebritymerken. Hun marketingcampagnes en commercials focussen zich allemaal op hetzelfde, vind ik. Ze zijn echt gericht op dat beautywereldje, dat beautyverhaal, op het romantische, het verleidelijke. En ik vind dat vrij oppervlakkig, nep en weinig realistisch."

"Aan de andere kant heb je dan de nichemerken. Kwaliteitsvolle parfums, maar ze zijn ook klassieker, minder hedendaags en ze blijven meer op de achtergrond, ze komen minder in het straatbeeld. Ze zijn echt gefocust op de geur, zonder al die tralala errond. Het gaat meer om de beleving, het artistieke, het creatieve."

"Als je die 2 dan vergelijkt… Ik wilde dan ook wat creatiever gaan werken, authentieker, weg van dat beautyverhaal. Ik wilde mij volledig onderscheiden. Een positieve, kleurrijke mix met een zeker street-urbangehalte, daar kan ik mij meer in terugvinden. Down-to-earth en ook meer lifestylegericht. BillyXClub vind ik een expressie van lifestyles en personalities."

"Uiteindelijk is geur ook een verlenging van je persoonlijkheid. Sommige mensen gebruiken parfum om hun gemoedstoestand weer te geven, anderen meer om uit te drukken: wie ben ik? Net als je kapsel of je kleren is het een uitdrukking van hoe je bent."

10
Foto © BillyXClub

Hoe heb je dat idee dan verwezenlijkt? Want je bent geen parfumeur van opleiding, toch?

"Neen, ik heb zelf geen scheikundige of technische parfumachtergrond. Ik heb nu eigenlijk een administratieve job, ik werk in de olie- en gasindustrie."

"Het idee kwam voort uit mijn eigen creativiteit, zal ik maar zeggen. Je komt eigenlijk eerst op een idee, door een zeker gemis in de markt. Dan ben ik dat concept verder gaan uitwerken, tot ik zei: en nu ga ik er effectief mee gaan starten. Van het concept tot het moment dat de parfums op de markt kwamen, daar is zo’n 5 jaar over gegaan, denk ik. Zoiets heeft tijd nodig."

"Ik heb dan eerst een hele presentatie gemaakt met schetsen van hoe ik het me visueel voorstelde. Het moest creatief, kleurrijk en totaal anders zijn zijn, ook op de fles, het artwork. En dan ben ik gewoon de markt gaan verkennen, bij professionals, bij geurproducenten, parfumwinkels en distributeurs. Ik ben overal langsgeweest om mijn idee uit te werken en dat werd vrij goed onthaald. Dat heeft mij dan overtuigd om toch te zeggen: 'Oké, hier zit iets in'."

"Mijn volgende stap was dan op zoek gaan naar een geurproducent. Ik dacht: ik ben maar een kleine starter, ik ga aankloppen bij een van de kleinere parfumhuisjes in Frankrijk die geurcomposities ontwikkelen. Maar daar kwam ik al heel snel tot de vaststelling dat dat niet zou werken. Want er moet ook een klik zijn: ze moeten begrijpen waar je naartoe wil, en dat vertrouwen was er niet altijd. Ik had soms meer het gevoel dat ze gewoon wilden verkopen, ze waren niet mee in het verhaal."

"Dus ben ik mijn project bij 3 grote parfumbedrijven gaan voorstellen. 2 van de 3 zagen het zitten. Uiteindelijk heb ik dan degene genomen waar ik mij het best bij voelde. En dan hebben verschillende topparfumeurs eigenlijk in een team samengewerkt om die geuren te ontwikkelen."

10
Foto © BillyXClub

Hoe ging dat ontwikkelingsproces dan precies in zijn werk? Hoe vertaalde je naar de parfumeurs wat jij voor ogen had?

"Ik heb een collectie van 6 parfums uitgebracht, en elk parfum staat ook op zichzelf, heeft zijn eigen persoonlijkheid, zijn eigen unieke vibe. En ik vond het dan belangrijk dat de parfumeurs per parfum begrepen welke richting ik creatief uitwilde, welk gevoel de geur moest uitstralen."

"Dus werkte ik per geur met een designbriefing, waarin ik het karakter van de geur beschreef, met key words en een klein tekstje die de gevoelens weergeven. Indigo Swing bijvoorbeeld is geïnspireerd op de roaring twenties, op de rebelse flapper girls, de trendsetters van die tijd. Een classy geur, The Great Gatsby, heel die sfeer daarrond."

"Verder kwam ik op het idee om met muziek te werken. Muziek is universeel en heel expressief, iedereen begrijpt dat. Ik heb telkens voor sterke nummers gekozen die heel duidelijk een bepaalde sfeer scheppen. De parfumeurs vonden dat fantastisch. Ze zeiden dat dat heel goed werkte, en dat merkte ik ook: de geuren die naar buiten kwamen waren perfect."

10
Foto © BillyXClub
10
Foto © BillyXClub
10
Foto © BillyXClub

BillyXClub, vanwaar komt die naam precies?

"Mijn man noemt mij al 17 jaar Billy. Hij zei: 'Jij bent een Billy voor mij, vanaf nu noem ik jou gewoon Billy', en dat vond ik wel leuk. Ik heb eigenlijk niet lang moeten zoeken, ik wist meteen: ik wil iets met Billy doen. Want het is ook een vrij universele naam. De X slaat dan meer op het rebelse kantje van het merk, de X-factor, het anders zijn. En de ‘Club’ slaat op de community die je rond je merkt bouwt, mensen die zich kunnen identificeren met het merk en waar het voor staat. Jonge, creatieve mensen, zowat het alternatieve. Mensen die zich er een beetje in thuis voelen en ook iets anders willen dan het commerciële."

BillyXClub is ook echt een Belgisch merk, wat is er typisch Belgisch aan je lijn?

"Ook dat anders zijn, dat is blijkbaar iets typisch Belgisch, je willen onderscheiden. Verder zijn de parfums voor 95% een op-en-top Belgisch product. De 5% die niet Belgisch is... Wel, de geurproducent is buitenlands. Maar voor de rest is alles Belgisch: het flesje, de verpakking, het afvullen. Want de composities worden hier wel vermengd met alcohol, dat is allemaal 'Made in Belgium'."

"Ze hadden mij aangeraden om op de verpakking ‘Made in France’ te gebruiken, dat verkoopt beter. Maar dan moet de hele productie en het afvullen plaatsvinden in Frankrijk. Ik vind: de tijden zijn veranderd. Ik woon dan wel deels in Noorwegen, de parfums zijn Belgisch, ik ben zelf ook Belgisch, dus ik vind het logisch dat de productie dan hier gebeurt. En we mogen België zeker ook promoten."

10
Foto © BillyXClub
10
Foto © BillyXClub

Ook de flesjes en de packaging zijn opvallend.

"Ja, dat is vrij bewust. Buiten het feit dat ik volledig anders wilde zijn, wilde ik ook echt een labelgevoel creëren, diezelfde flesjes, diezelfde dop. Die X-shaped bottle is een verwijzing naar de naam van het merk, BillyXClub. En ik wilde met artwork werken."

"Ik heb daarvoor samengewerkt met het designbureau PinkEye. Zij zijn er dan uiteindelijk op uitgekomen om echt met die grafiek te werken, keitof. Ook met verschillende kleurtjes, dat vond ik ook belangrijk: het moest kleurrijk zijn. Ik vind het uiteindelijke ontwerp perfect bij het merk passen: het straalt uit wat in het flesje zit, dat urban, dat streetgevoel, dat down-to-earth. What you see is what you get."

Welke parfums draag je zelf?

"Ik draag alle parfums van BillyXClub, omdat ik ook wil variëren, maar ik heb ook wel mijn favorieten. Shewolf draag ik het meest. Dat parfum gaat over een vrouw met een sterke persoonlijkheid. Mijn inspiratie kwam eigenlijk uit een clip van Lana Del Rey, Born To Die. Zij zit daar dan op een troon, heel monumentaal, en straalt echt heel veel kracht uit. Vandaar dus 'Shewolf', een sterke vrouw met ballen. Er zitten framboosjes in, het zoete, het fruitige, verder rozen, viooltjes en jasmijn, maar ook sandelhout, cederhout en patchoeli. Er zit zeker iets smokey in."

"Van de frisse uniseksgeuren is City High dan weer mijn favoriet. City High, je bent high van de city. Het drukke stadsleven, de grote variatie die je in de stad vindt, het multiculturele, de verschillende invloeden die je in grote steden tegenkomt, in feite. Ook een vrij exclusieve geur. Lekkere top, lekker fris met pepermunt."

10
Foto © BillyXClub

Vanwaar die passie voor parfums?

"Die komt van mijn moeder. Ik heb nooit geweten dat mijn mama geen parfum op had. Het schap stond vol met parfums, dat was zeer belangrijk voor haar. Zij droeg elke dag parfum, en rijkelijk. Iedereen mocht het ruiken."

"Uiteindelijk, rond mijn 14de of 15de verjaardag, kreeg ik mijn eerste parfum van mijn mama. Anaïs Anaïs, de typische geur van die tijd. En ik had zoiets van: 'Ah, nu hoor ik er ook bij, ik ben volwassen aan het worden'. Ik was er echt wel fier op. Vanaf toen vond ik dat ook altijd belangrijk, want je moeder is dan zo'n beetje je voorbeeld, je kijkt er wel naar op. Ik vond het misschien niet het beste parfum als ik eerlijk mag zijn, ik vond het niet zo'n echt lekkere geur, maar ik was gewoon al blij daarom."

En hoe zie je de toekomst van BillyXClub?

"Nog veel dromen, sowieso. Ik hoop ook nog creatieve samenwerkingen te doen met andere creatives. Stromae, om maar wat te zeggen. Dat is al ver gegrepen, maar toch. Of Tomorrowland, dat zou ook de max zijn, want die zijn ook vrij visueel, vrij uitgesproken. Zo zie ik het wel."

"Uitbreiden naar het buitenland. Op zich zou ik mijn collectie misschien ook nog wel uitbreiden, dat er nog nieuwe geurtjes komen. Die zijn al in the making, zal ik maar zeggen. Dus dat proces is al gestart. Ik kan eigenlijk al niet meer wachten, maar het is nog wat te vroeg."

BillyXClub eau de parfum in Shewolf, Pashadina, Indigo Swing, Conga Beatz, City High, Beatnik Boulevard, € 68,-/50 ml. O.a. verkrijgbaar online, in de CKS-boetiek in Antwerpen, en vanaf half december in de nieuwe CKS-boetiek in Brugge.

11.12.2015
Geschreven door Kora-Lee Lust



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nu in de Boutique


Belmodo sweater



Shop now
Wedstrijden
Agenda



Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen


Win een duo-ticket voor de Pinko x Belmodo Xmas Party

Deelnemen


Win een duoticket voor de Sarenza XMAS Party in Brussel

Deelnemen

Guest editor

Christophe Urbain

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Wedstrijden


Win een assortiment Côte d'Or pralines

Deelnemen


Win een Dyson Supersonic haardroger

Deelnemen


Win een Kiehl’s x Jeremyville skincare pakket t.w.v. € 130

Deelnemen


Win een duo-ticket voor de Pinko x Belmodo Xmas Party

Deelnemen


Win een duoticket voor de Sarenza XMAS Party in Brussel

Deelnemen
Sponsored
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo