1

Asian Invasion: Elsbeth van Temper Magazine

F
News

Na Asian beauty is nu ook Asian fashion aan een serieuze opmars bezig. Elsbeth Van Paridon van Temper Magazine vertelt er ons alles over.

De tijd dat made in China nog van een bedenkelijke kwaliteit was, en dat de Aziaten alles klakkeloos van de Europeanen kopieerden, is voorbij. Vandaag schieten jonge, originele labels in Aziatische landen als China en Japan als paddenstoelen uit de grond en veroveren ze een voor een het hart van de Europese modeliefhebber. De komende weken ontmoeten we fashion people uit verschillende vakgebieden die ons meer zullen vertellen over de Asian Invasion in onze Belgische modewereld.  

Elsbeth Van Paridon is Sinologist, woonde zes jaar lang in Beijing en verbleef ook een tijdje in Hong-Kong. Via haar online magazine Temper Magazine schrijft ze over het reilen en zeilen in de Chinese modewereld. 

Over haar passie voor Chinese mode.

“Tijdens mijn verplichte studiejaar aan Beijing Language and Culture University in 2008, bevond ik mij op een zwoele rooftop lenteavond, ingeklemd tussen de fabulicious Beijing-based Nederlands-Amerikaanse hoedenontwerpster Elisabeth Koch en een fles Absolut – even voor de goeie orde, ik ben meer een old-fashioned kinda gal. De gelegenheid van deze uber-trendy gathering was de nieuwste collectie presentatie van ontwerper Xander Zhou. En uiteindelijk zou het deze gelegenheid zijn waarop de catwalk spotlights aangingen en het licht tot mij kwam: Ik zou in Peking in de modejournalistiek gaan werken en schrijven over nieuwe Chinese ontwerpers. DAT wilde ik met mijn leven gaan doen.

Vijf tot zes jaren van China-mode, China-schrijven, China-staatsmedia, China Daily en China-columns, werd het tijd voor… Temper Magazine, mijn eigen online magazine. Die heeft tot doel het promoten van de tot op heden toch nog redelijk in de schaduw verborgen Chinese modescene die zich de afgelopen 10 jaar aan de snelheid van het licht is beginnen ontwikkelen in steden zoals Beijing en Shanghai. Van streetstyle tot fantastic fotografen, klinkende namen en alles dat trendt, reilt en zeilt aan de China Fashion horizon: Temper reports!”

Over de verandering van het Chinese modelandschap

“Van de lange jurken met lelie-esque kelkmouwen van de Tang Dynastie (607-918), een hoogtepunt van culturele bloei voor the Middle Kingdom met invloeden van over de hele wereld, tot de Manchu invloeden uit de Qing Dynastie (1644-1912) die hun weerslag vonden in de 1920s qipao of cheongsam en dat uniform beter gekend als het Mao-pakje (pakweg de China unisex stijl van 1949-1976 oftewel #heforshe avant-la-lettre in 2017 lingo…), China kent een uitgebreide modegeschiedenis. Met als kers op de tart het much-mocked Made In China-label. AKA copycat galore. Maar toen brak het Licht van de 21ste eeuw door…

De term Made in China ondergaat momenteel de ultieme make-over. Dit fenomeen zwaait de vlag voor de sociale veranderingen die momenteel vibreren als waarlijke schokgolven doorheen de Chinese society anno 2017. Gecombineerd met de steeds sterkere en doordringende invloed van een nieuw, meer liberaal (om even Westerse termen erop te plakken) denken -- over concepten zoals “individualiteit” en de uitdrukking daarvan – bij de jongere generaties (pakweg vanaf de 1981 haantjes), is de Chinese fashion scene nu als een ware jaren ‘70 disco trend aan het exploderen. En strekt zich veel verder uit dan wat het op het eerste zicht lijkt. The New Made in China label is gearriveerd en gelanceerd.”

Over de invloed van Azië op Europa

“Toch een redelijk aantal Chinese ontwerpers hebben hun kennis over stoffen en technieken opgedaan aan wereldwijd gerenommeerde fashion institutions zoals Parson’s School of Design in NYC, het Londense Central St. Martins of de IFA en ESMOD instellingen in Parijs. De motivatie hiervoor (mits financieel mogelijk, welteverstaan) is simpel: de technieken staan verder in het Westen. De meerderheid van afgestudeerde modegoeroe-wannabes zal na ontvangst van dat zeer begeerde papiertje toch terugkeren naar China of Taiwan om daar vervolgens hun eerste stappen te zetten in de gevaarlijke wereld van retail vol hinderlagen, beloftes en leugens. Het grote voordeel? De Chinese allesoverheersende voorliefde voor online shoppen; denk maar aan de gigantische omzetten die de China schoolvoorbeelden Taobao en Alibaba maken – Zalando komt het water spontaan in de mond.

Het tweede grote voordeel van deze nieuwe designer pack is hun culturele achtergrond die, voor de meeste mensen die op het westelijk halfrond rondhuppelen, nog steeds een air van mystiek en novelty ademt. Tel hierbij dan ook nog maar eens de culturele diversiteit van Mainland China op – en ik doel hiermede op een totaal van 56 minoriteiten waarvan de Han groepering de meerderheid vormt. Van de Miao en hun overweldigend kleurrijke borduurtechnieken tot de artisanale indigo verf technieken in de provincie Guilin… Er is een myriad aan invloeden en inspriaties waartoe de Chinese ontwerper zich kan wenden! 

Het is nieuw, het is fresh, het is hip – met een mystieke twist. Van China tot Europa tot Amerika… Wie houdt er nu niet van een vleugje ‘exotisch’ in de kast?”

Over het verschil tussen de Chinese en Japanse fashion scene

“China is up and coming. China’s economische ontwikkeling en de daaruit gevloeide sociale evolutie en veranderingen in denken, individualiteit en how to stand out from the crowd zijn recent (sinds late jaren 90, early 2000s) en daarom juist nog in full swing. De Chinese Design scene is de new kid on the block. Soms chique soms circus, soms gekunsteld in zijn vormen, soms verbluffend in zijn schoonheid, soms reukzout-nodig in zijn missers en soms reukzout-nodig in zijn innovatieve successen. Trial and error zijn momenteel aan de orde van de dag.

Ik vind het momenteel nog niet eerlijk om de vergelijking met Japan helemaal uit te voeren. Dus houd ik het abstract. Japan heeft deze ontwikkeling van economie tot het individu in de jaren 90 al full-circle gebracht en mede daarom is de Japanse mode al een gevestigde catwalk waarde -- sinds jaren 90. Denk Yamamoto Comme Des Garcons en uiteraard Issey Miyake.  De technieken zijn getest en goedgekeurd, met een verfijning die menig Westers ontwerper bewondert, bejubelt en benijdt.  Miyake is 1 merk dat vele nieuwe Dragon Designers hopen na te streven, niet zozeer in terms of actual design en textiel, maar meer in terms of innovatie, technieken en toekomstgerichtheid.”

Aziatische ontwerpers die we in 2017 in de gaten moeten houden

  • Sustainable design forum Uncover Lab (beiden opgestart door ecopreneur Hans Galliker): fantastisch en exclusief
  • ZODIAC Active by Stephanie Lawson: een nieuw sustainable denim en jeans design
  • Shanghai-based UseDem Project: gooi die used jeans niet weg maar re-use dem
  • Shanghai-based Up-cycling by Joyce Wang
  • New York-based knitwear merk PH5
  • Beijing-based Chictopia by Christine Lau
  • Pillowbook lingerie design by saucy minx Irene Lu

Wie nog meer te weten wil komen over Aziatische designers en merken surft eens naar Elsbeth’s online magazine Temper Magazine. 

17.06.2017
Geschreven door Alexia Vanden Berghe



Belmodo gebruikt cookies om uw surfervaring aangenamer te maken.
Lees meer over cookies of bekijk de algemene voorwaarden.

sluiten
Nederlands Français
Popular
Latest

Nieuw boek Tiany Kiriloff: gesigneerd


Shop now
Wedstrijden
Agenda



H&M x Belmodo Monday: win een ontbijt met exclusieve trendworkshop door Tiany Kiriloff

Deelnemen


Win een gloednieuwe garderobe vol Belgische mode en accessoires

Deelnemen


Win een Atelier Box van Atelier Veritas

Deelnemen

Guest editor

Elisa Mol

Word Belmodo lover


Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in

Volg Belmodo

Sponsored
Wedstrijden


H&M x Belmodo Monday: win een ontbijt met exclusieve trendworkshop door Tiany Kiriloff

Deelnemen


Win een gloednieuwe garderobe vol Belgische mode en accessoires

Deelnemen


Win een Atelier Box van Atelier Veritas

Deelnemen
Agenda
Word Belmodo lover

Schrijf je in op de nieuwsbrief


Schrijf je in
Volg Belmodo